هنوز هم بسیاری از زن و شوهرها پس از گذشت سال‌ها از زندگی مشترک با هم سرناسازگاری دارند و شکایت و گلایه‌شان را نزد دوست و آشنا و فامیل مطرح می‌کنند و جالب این‌که هرکدام از این افراد هم براساس خصوصیات خلقی و تجربه‌های شخصی‌شان راهکارهایی را ارائه می‌دهند که اغلب به دور از منطق و غیراصولی و گاهی هم غرض‌ورزانه و به دور از انصاف و انسانیت بوده و حتی همین قضاوت‌ها و داوری‌های مغرضانه خانواده را منهدم و به متارکه و طلاق می‌کشاند و بیچاره فرزندانی که در این میدان جنگ تباه می‌شوند.
کد خبر: ۸۹۷۹۰۳

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌جواد موسوی، کارشناس و مشاور خانواده معیارهایی را به همسران ناسازگار ارائه می‌دهد که می‌تواند راهگشا باشد.

اولویت با کسی است که دوستش دارید

اغلب افراد پس از آن‌که به دوران تاهل وارد می‌شوند هنوز همچون دوران تجرد همان وابستگی و دلبستگی‌های افراط‌گونه را به پدر و مادر و خواهر و برادر خود دارند و گاهی این وابستگی‌ها به حدی زیاد می‌شود که نقش زن و شوهری را در زندگی مشترک کمرنگ می‌کند. حجت‌الاسلام موسوی در این باره می‌گوید: مهم‌ترین منبع استرس ‌زا در روابط همسران، ورود افراط‌گونه والدین، خواهر، برادر و حتی دوستان به زندگی مشترک زن و شوهر است. همسران باید بدانند وقتی «بله» می‌گویند، باید او را به همه آدم‌های دیگر ترجیح دهند. خیلی از ازدواج‌ها فقط به خاطر همین ضعف در اولویت‌دهی دچار مشکل می‌شود. ارتباط بسیار نزدیک و افراط‌گونه والدین با فرزند متاهل باعث می‌شود هر خانواده فرزندش را به سمتی بکشد و برهم زننده تفاهم زن و شوهر شود. در نتیجه همسران باید یاد بگیرند برای داشتن یک ازدواج اصولی و زندگی مشترک موفق همدیگر را به هرکس و هرچیز دیگر مقدم بدارند.

برای گفت‌وگو با هم وقت بگذارید

بسیاری از زن و شوهرها بخصوص در دوران فراغت و بازنشستگی به دلیل آن‌که از اجتماع فاصله گرفته‌اند و با جذابیت‌های محیط و افراد جامعه کمتر ارتباط برقرار می‌کنند حرف جدید و جالبی برای گفتن ندارند و اغلب در این اوقات به یاد عیب‌ها و خطاهای گذشته همسر خود می‌افتند و مدام این قبیل مسائل را تحلیل می‌کنند. موسوی با اشاره به این‌که اغلب زوج‌ها به طور متوسط فقط چند دقیقه در روز با هم ارتباط کلامی باکیفیت دارند، می‌گوید: در دوران سالمندی با اقوام، خویشان و دوستان ارتباط برقرار کنید و به محیط‌های تفریحی مختلف و مسافرت بروید تا حرف‌های قابل توجه برای گفتن با هم داشته باشید. در دوران فعالیت و کار هم مشغله‌های زندگی می‌تواند خیلی راحت شما را درگیر ‌کند و باعث ‌شود نتوانید با همسرتان صحبت کنید. پس برای حرف‌زدن با همدیگر وقت بگذارید و به یاد داشته باشید زندگی بدون ارتباط کلامی موثر، زندگی زناشویی موفقی نخواهد بود.

استرس را منبعی برای نزدیک شدن به هم کنید

خیلی از ما عادت داریم تا وقتی پایمان را به منطقه آرامش‌مان یعنی خانه نگذاشته‌ایم همه چیز را در خود نگه‌داریم و بعد که وارد خانه شدیم، منفجر شویم. موسوی می‌گوید این‌که استرس‌‌مان را سر همسرمان خالی کنیم کار بسیار ساده‌ای است و اغلب زن و شوهرها نیز از هم انتظار دارند در این زمان‌ها از سوی همسر حمایت شوند تا آنان به مرحله‌ای از آرامش دست یابند. پس بهتر است همسران از استرسشان برای نزدیک‌‌تر شدن به هم و تکیه کردن به همدیگر استفاده کنند؛ حالا منبع این استرس هرچه که باشد از مشکلات مالی گرفته تا مشکلات کاری و بیماری.

با تلفن همراه‌تان ازدواج نکنید

این یک واقعیت است که خیلی از ما همیشه و در همه حال تلفن همراه، این عامل خطرناک و برهم‌ زننده روابط را همیشه با خودمان حمل می‌کنیم. این مشاور خانواده می‌گوید: خیلی از ما وقتمان را در دنیای مجازی پرهرج‌ و مرج تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی تلف می‌کنیم، بدون این‌که وقتی برای صمیمی‌‌تر کردن رابطه با همسرمان بگذاریم. پس تلفن‌هایتان را خاموش کنید، تلویزیون را از برق بکشید و سعی کنید برای همسرتان وقت بگذارید.

ما بجای من

ازدواج یک درس دائمی و بزرگ از خودخواه نبودن است و در این میان ما یا اجازه می‌دهیم این تجربه دیگرخواهی ما را بهتر کند یا تلخ ‌تر می‌شویم. به گفته حجت الاسلام موسوی این‌که کسی را بر خودمان مقدم بداریم کار سختی است چون ما طوری بزرگ شده‌ایم که خودمان را به همه چیز و همه کس مقدم بدانیم. پس اگر بخواهیم این روند خودخواهانه را ادامه دهیم هربار که به خودخواهی‌مان جواب مثبت می‌دهیم، به ازدواجمان جواب منفی داده‌ایم زیرا ازدواج مرد در مقابل زن نیست، ما در مقابل من است.

همدیگر را ببخشید

بخشیدن به معنای حق را به او دادن یا تائید کار طرف مقابل نیست؛ بلکه به معنای فراموش کردن و گذشت است. به گفته موسوی باید بخشیدن را یاد بگیریم تا راحت‌تر و آسوده‌تر زندگی کنیم. به دوش کشیدن ناراحتی و دلخوری از دیگران بیشتر از هر کسی خودمان را نا‌آرام می‌کند. پس ببخشیم تا آسایش را در آغوش بگیریم. این را هم بدانید ذخیره کردن موضوعی در ذهن که به هیچ کاری نمی‌آید و کلنجار رفتن و انرژی مصرف کردن برای آن، کاری بی‌منطق و بسیار ناعاقلانه است.

فاخره بهبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها