نگرانی تجار اروپایی از تحریم های آمریکا ضد ایران

تحریمها مانعی برای بازگشت سرمایه گذاران به ایران

پس از توافق هسته ای، بسیاری از تحریم ها بر ضد ایران همچنان پابرجاست که می تواند مانعی برای شرکای تجاری احتمالی باشد که می ترسند آمریکا جرایمی بر ضد آنها اعمال کند.
کد خبر: ۸۹۷۶۰۴
تحریمها مانعی برای بازگشت سرمایه گذاران به ایران

به گزارش جام جم آنلاین ، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پاریس نوشت: شاید ایران پس از توافق هسته ای با قدرت های غربی از نظر فنی برابر سرمایه گذاران خارجی باز شده باشد اما بسیاری از تحریمها بر ضد این کشور لغو نشده است که می تواند مانعی برابر شرکای تجاری احتمالی باشد که می ترسند آمریکا جرایمی بر ضد آنها اعمال کند.

آمریکا و قدرت های غربی دیگر ژانویه گذشته تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای تهران را لغو کردند که بیشتر آنها صادرات نفت و مبادلات مالی را شامل می شود.

اما ایران در زمینه های دیگر به ویژه به علت اتهام حمایت از تروریسم و مسئله نقض حقوق بشر در فهرست تحریم های آمریکا باقی مانده است.

فرهاد علوی وکیل متخصص در امور اجرای تحریمها که در آمریکا زندگی می کند به خبرگزاری فرانسه گفت: «این تحریم ها همچنان بر ضد ایران اعمال می شود.»

این سخن علوی با اظهارات جان اسمیت معاون مدیر دفتر وزارت خزانه داری آمریکا در امور کنترل دارایی های خارجی که فوریه گذشته در برابر یکی از کمیته های کنگره بیان کرده بود مطابقت دارد.

اسمیت تاکید کرده بود : «تحریم آمریکا بر ضد ایران در سطحی گسترده همچنان پابرجاست.»

مهمتر اینکه جمهوری اسلامی به علت اتهام واشنگتن و متحدانش بر ضد این کشور در خصوص حمایت از گروههای تروریستی همچنان در فهرست سیاه بین المللی قرار دارد.

این یعنی اینکه بانک های آمریکایی یا بانکهای خارجی اصلی که مقر آنها در آمریکاست همچنان تعامل محدودی با ایران دارند.

این بانکها نگرانند بار دیگر جریمه هایی بر ضد آنها اعمال شود که مجموع آنها در پنج سال گذشته که توسط ناظران آمریکایی اعمال شده است به حدود 15 میلیارد دلار می رسد.

جس استالی رئیس اجرایی بانک «بارکلیز» گفت: « ما خدمات بانکی را از طریق فعالیت خود در آمریکا ارائه می کنیم و ما ادامه اعمال محدودیت بر فعالیت تجاری با ایران را می خواهیم.»

بانک «بی ان پی پاریبا» در جریان نقض این تحریمها جریمه زیادی متحمل شد که هشت میلیارد و 900 میلیون دلار اعلام شده است بانک «اچ اس بی سی» و «کومرتس بانک» نیز در این خصوص متحمل خسارت شدند.

از زمان امضای توافق هسته ای تاریخی در 9 ماه پیش که ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند و از زمان اعلام آغاز اجرای آن در ژانویه گذشته ، دو طرف احیای روابط تجاری را آغاز کرده اند.

پس از سفر ژانویه گذشته حسن روحانی رئیس جمهور ایران به فرانسه ، سران ایتالیا و یونان نیز به تهران سفر کردند. همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صدر هیئتی بلندپایه برای گفتگو در خصوص موضوعات انرژی ، تجارت و سرمایه گذاری و همچنین بحران مهاجرت از سوریه به ایران سفر کرد.

کارگروه مالی که استانداردهای بین المللی مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را مشخص می کند پس از نشست سالانه خود که اخیرا در پاریس برگزار شد اعلام کرد «به علت شکست ایران در مقابله با خطر حمایت مالی از تروریسم و تهدید خطرناکی که این مسئله بر سلامت نظام مالی بین المللی شکل می دهد هنوز به شدت نگران است.»

این بدان معناست که این گروه هنوز ایران و کره شمالی را دو کشوری می داند که برای از بین بردن «شکافهای راهبردی که تهدیدی بر نظام مالی بین المللی شکل می دهد» همکاری نمی کنند.

همچنین این بدان معناست که واشنگتن در حال حاضر نمی تواند این خطر را که از طرف ایران احساس می کند نادیده بگیرد.

با وجود این، دیوید لوئیس دبیرکل اجرایی این کارگروه مالی به این خبرگزاری گفت تهران نشان دادن پایبندی را خواستار است.

وی گفت :«(ایرانیها) آمادگی برای آغاز همکاری با ما را نشان دادند و ما در آیند نزدیک با آنها تعامل خواهیم کرد.»

نایجل کولتارد رئیس سابق شرکت «آلستوم» در ایران و رئیس گروه «ایران اکونومی سرکل» که مقر آن در پاریس است به ادامه ناامیدی در اروپا به علت «فشارهای آمریکا» اشاره کرد که شرکتهای اروپایی را مجبور می کند «حتی در مواردی مرتبط با اقدامات مشروع تر ، مقررات خود را داخل ایران افزایش دهند.»

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها