مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوص:

561 مصوبه مخل کسب و کار درکشور شناسایی شده است

دبیرکل مجمع کارآفرینان در گفت و گو با جام جم آنلاین :

بانکها رقیب کارآفرینان / سود بخش تولید کمتر از 10 درصد است

سوم اردیبهشت مصادف با روز بزرگداشت شیخ بهایی است روزی که در سال 86 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز ملی کار آفرین نامگذاری شد تا توجه جدی و ساختاری به مقوله کار آفرینی در جامعه نشان داده شود. علاوه بر سوم اردیبهشت، در مرداده ماه نیز روزی به نام روز ملی کارآفرینی نام گرفته است، اما با وجود نامگذاری چنین روزهایی برای اهمیت این موضوع هنوز فضای کشور در مقایسه با سایر کشورها از لحاظ کسب و کار در جایگاه مناسبی قرار ندارد.
کد خبر: ۸۹۷۵۵۳
بانکها رقیب کارآفرینان / سود بخش تولید کمتر از 10 درصد است

دبیرکل مجمع کارآفرینان براین باور است که امروز بزرگترین مشکل فضای کارافرینی کشور بحث رکود اقتصادی است که با عث می شود تمام اقدامات خوبی که در دوسال گذشته برای ایجاد فضای بهتر کسب و کار انجام شده است زمین گیرشود .

حمید رضا غزنوی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در باره اقدامات انجام شده دولت یازدهم تا کنون درخصوص ایجاد فضای کارآفرینی اظهار کرد : در دوسال گذشته اقدامات خوبی در بحث حمایت از تولید ، از جمله تصویب و اصلاح قوانین برای ایجاد فضای کسب و کار صورت گرفته و روند گمرکی نیز تسهیل شده است . همچنین دلسوزی و همراهی بیشتری را دربین مسئولان با تشکل های اقتصادی بخش خصوصی شاهد هستیم ، ضمن آنکه تشخیص درست تری از مسائل اقتصادی در این دو سال دیده می شود، اما نبود سرمایه درگردش و رکود حاکم بر اقتصاد کشور بخش تولید را درگیرکرده و باعث شده تا جنبه های مثبت اقدامات صورت گرفته نمود زیادی پیدا نکند.

به گفته وی در چنین فضایی که برخی از واحد ها از ظرفیت کامل تولیدی خود استفاده نمی کنند رکود مشکل آفرین شده است ، ازسوی دیگرحضور برندهای خارجی باعث شده تا بخشی از بازار داخل نیز در اختیار این برندها قرار گیرد و پول درگردش به سمت تولید بازنگردد .

دبیرکل مجمع کارآفرینان براین باور است اگر چه وجود برندهای خارجی باعث ایجاد فضای رقابتی می شو اما در شرایط رکودی باید سیاست حمایت از تولید داخلی با جدیت بیشتری صورت گیرد وجلوی واردات کالاهای مشابهی که در داخل تولید می شود گرفته شود . به گفته وی متاسفانه واکنش ها در این زمینه سریع نیست وسرعت عملمان کند است این درحالیست که در خیلی از کشورها وقتی رکود پیش می آید حمایت از تولید را مورد توجه قرار می دهند تا افزایش تولید باعث رشد اقتصادی شود .

وی راهکار موثر برای خروج از رکود را تحریک تقاضای موثر دانست و گفت : دولت ها نباید در امر بازار دخالت کنند چرا که بازار مکانیسم خودش را دارد اما می توان با سیاست های اعتباری مناسب تقاضای موثر را برای فروش کالاهای تولید شده تحریک کردتا مبادله ای در بازار صورت گیرد.

غزنوی ارائه کارت های اعتباری خرید کالا را دراین زمینه بسیار موثر دانست و گفت : وجود کارتهای اعتباری خرید کالا باعث می شود که پول مستقیم به حساب تولید کننده وارد شود ودیگر همانند وام خرید نیست که به اسم خرید کالا فاکتور سازی صورت گرفته و منابع صرف کارهای دیگر شود .

وی افزود : برای تاثیر گذاری بیشتر، کارتهای اعتباری خرید باید توسعه یابد و مهمتر از آن این است که طرح ارائه کارت های اعتباری خرید نباید مقطعی اجرا شود چرا که تداوم این کار برای تاثیرگذاری اش مهم است .

غزنوی در پاسخ به این سوال که در دوسال گذشته چه تعداد از کارآفرینان به سمت بخش مولد هدایت شدند گفت : برای آنکه کارآفرینان انگیزه ورود به عرصه مولد داشته باشند ابتدا باید آن فعالیت برایشان سود آور باشد، تا زمانیکه سود فعالیتی کمتر از سود بانکی باشد کارآفرینان گرایش کمتری به انجام کارهای مولد دارند .

دبیرکل مجمع کارآفرینان با اشاره به اینکه در کشورما بسیاری از مردم ترجیح می دهند بدون آنکه سرمایه خود را به مخاطره بیاندازند سرمایه خود را در بانکها سپرده گذاری کنند گفت : این در حالیست که در بانکهای خارجی برعکس است و اگر فردی بخواهد در بانک پولش را سپرده گذاری کند بانک برای این کار ازآنها هزینه دریافت می کند .

وی گفت :در حال حاضر سود بخش تولید امروز کمتر از 10 درصد است که پایین تر از نرخ تورم و سود بانکی است و تا زمانیکه بانکها یک رقیب بلا منازع در مقابل کارآفرینان باشند نباید انتظار داشته باشیم که رشد اقتصادی صورت گیرد ومنابع در چرخه تولید قرار گیرد.

بنگاههای بزرگ را توانمند کنیم

غزنوی درباره چگونگی هدایت کار آفرینان ومبتکران به سمت فعالیتهای مولد گفت : بازار ایده در فرابورس و بنیاد نخبگان که زیر نظر ریاست جمهوری است از جمله نهادهای زمینه ساز ارتباط نظام‌مند با صنعت است که از طریق آن مبتکران می توانند برای معرفی ایده‌ها و ابتکارات خود به صنعت و در نتیجه تجاری‌سازی این ایده‌ها و اختراعات اقدام کنند .

وی با تا کید بر اینکه باید بر فعال سازی و تقویت بنگاههای بزرگ اقتصادی برنامه ریزی شود گفت :بنگاههای یزرگ اقتصادی از نظر کیفیت ، فناوری ، بحث آی تی و همچنین بازار تا ثیر گذار ترند . هر اندازه بنگاههای بزرگ اقتصادی تقویت شوند و در کنارش چارچوب هایی برای اینکه سالم حرکت کنند تعریف شود درآن صورت هر ایده پردازی می تواند در سایه این بنگاههای بزرگ رشد کند .

وی افزود :این موضوع خیلی مهم است که بین توانمند سازی بخش خصوصی با رانت خصوصی تفاوت قائل شویم .نباید به بهانه رانت بخش خصوصی جلوی کار توانمند سازی این بخش را بگیریم . ما خیلی وقت ها به خاطر این مسائل فرصت سوزی کردیم . این در حالیست که ما باید یکسری از این بنگاههای بزرگ را شناسایی و تقویت کنیم تا ایده پردازان زیر چتر آن کارآفرین بزرگ کار کنند. کارآفرین بزرگ بازار بزرگی دارد و می تواند مدیریت کند این در حالیست که بخش های کوچک ضعیف و زیر پله ای عمل می کنند . بر این باورم که کارگاه های کوچک باید به سمت قطعه سازی حرکت کنند در سایه این سیاست است که هم کارگاههای کوچک و هم کارگاههای بزرگ می توانند منافع خود را تامین کنند .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها