گزارش جام‌جم از بیست و پنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور و دولت:

انتقال آب دریای خزر به سمنان،‌همچنان بلاتکلیف

بیست و پنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیات همراه به استان سمنان که روز گذشته صورت گرفت، کمی نسبت به دیگر سفرهایش متفاوت بود، چراکه روحانی ترجیح داد سفر سیاسی و کاری به زادگاهش را با قطار انجام دهد.
کد خبر: ۸۹۷۲۹۴

علاوه بر سفر ریلی رئیس‌جمهور که توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد، این سفر با حاشیه‌های دیگری نیز همراه بود. حمل پرچم‌ها و پلاکاردهای مختلف در ورزشگاه تختی سمنان (محل سخنرانی رئیس‌جمهور) که برخی مطالبات مردم شهرستان‌های مختلف استان و مسائل و مشکلات جوانان روی آنها خودنمایی می‌کرد و همچنین قراردادن دو کیسه بزرگ برای جمع‌آوری نامه‌های مردمی (با وجود سامانه 111 در این خصوص) برای ارائه به رئیس جمهور از دیگر نکات حاشیه‌ای سخنرانی روحانی در ورزشگاه تختی بود، اما مهم‌ترین هدف رئیس‌جمهور، بخش کاری آن یعنی افتتاح برخی طرح‌ها، تصمیم‌گیری برای اجرای برخی طرح‌های پیشنهادی و تخصیص اعتبار برای آنها و پاسخگویی به مطالبات مردم سمنان بود که موضوع تامین آب از مهم‌ترین این طرح‌ها و مطالبات به شمار می‌رود. با این حال پاسخ به این درخواست مبهم است.

پاسخ مبهم وزارت نیرو به بزرگ‌ترین درخواست

سمنانی‌ها خواهان انتقال آب از دریای خزر به استانشان هستند و امیدوارند که رئیس‌جمهور در سفر خود به این درخواست پاسخ مثبت دهد، با این حال هنوز پاسخ روشنی از سوی هیات دولت به این درخواست داده نشد، زیرا معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در این خصوص گفت که وزارت نیرو برای اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان همچنان منتظر مجوز زیست‌محیطی است، زیرا مسائل زیست‌محیطی از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های مطالعات پروژه اتصال آب دریای خزر به سمنان است.

رحیم میدانی به جلسه هفته پیش معاون اجرایی رئیس‌جمهور، وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد و افزود: در این جلسه، مشاور طرح به ارائه آخرین گزارش‌ها در این زمینه پرداخت، اما تاکنون موفق به اخذ مجوز زیست‌محیطی نشده‌ایم. وی با بیان این‌که این طرح نخستین تجربه ملی در این زمینه است و هنوز مراحل مطالعاتی خود را سپری می‌کند، یادآور شد: وزیر نیرو نیز تاکید دارد، نباید پیش از اخذ مجوز زیست‌محیطی، پروژه اجرا شود.

راهکارهای میان مدتی برای تامین نیاز مردم سمنان به آب شرب در دستور کار قرار دارد؛ راهکارهایی از قبیل صرفه‌جویی، مدیریت مصرف و بازچرخانی و تصفیه پساب با رعایت اصول و الزامات زیست‌محیطی که می‌تواند نیاز سالانه 30 میلیون مترمکعبی آب این منطقه را تامین کند.

آبگیری سدمجن

اما گذشته از طرح انتقال آب، طرح‌های آبی دیگری برای این استان در نظر گرفته شده بود که یکی از آنها آبگیری سد خاکی مجن بود که روز گذشته با حضور وزیر نیرو در شهرستان شاهرود انجام شد. عملیات اجرایی این پروژه از سال 88 آغاز شده بود و قرار است نیاز آبی بخشی از کشاورزی شمال شهرستان شاهرود را مرتفع کند.

علاوه بر طرح‌های آبی، طرح‌های دیگری نیز در حوزه‌های دیگر در این استان به بهره‌برداری رسید که طرح‌های کشاورزی از جمله آن بود. یکی از این طرح‌ها، پروژه اقتصادی ـ عمرانی شرکت تولید داروهای دامی ایران بود که توسط محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در گرمسار به بهره‌برداری رسید. این شرکت با توان متخصصان ایرانی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی براساس الزامات و استانداردهای بین‌المللی جی‌ام‌پی و فارموکوپه‌های بین‌المللی تکنولوژیک روز دنیا احداث شده و برای بهره‌برداری از این شرکت تاکنون 70‌میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

کلنگ‌زنی نخستین واحد بسته‌بندی با نانوتکنولوژی

در همین حال نخستین واحد بسته‌بندی موادغذایی به شیوه نانوتکنولوژی نیز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان سرخه در استان سمنان کلنگ‌زنی شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان میزان اعتبار پیش‌بینی برای راه‌اندازی این واحد بسته‌بندی موادغذایی را 4000 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این واحد صنعتی سالانه قادر به بسته‌بندی بیش از 339 هزار تن مواد غذایی با شیوه نانوتکنولوژی خواهد بود.

به گفته بهروز اسودی، با بهره‌برداری از این واحد صنعتی که مدت اجرای آن سه ساله اعلام شد برای 900 نفر از بیکاران استان سمنان ایجاد اشتغال می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی تولید مینی‌بوس

عملیات اجرایی تولید مینی‌بوس در واحد صنعتی عقاب افشان نیز با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

عبدالله اکبری‌راد، نایب رئیس هیات مدیره شرکت عقاب افشان سمنان در حاشیه این مراسم گفت: با بهره‌برداری از این برنامه توسعه‌ای سالانه چهار تا 5000 دستگاه مینی‌بوس با تکنولوژی جدید در شرکت عقاب افشان تولید می‌شود. وی با بیان این‌که برای اجرای این طرح 12 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شد که با شروع تولید این وسیله نقلیه، برای 400 نفر اشتغال ایجاد می‌شود، افزود: نخستین مینی‌بوس با تکنولوژی جدید در شرکت عقاب افشان سمنان در اواخر مهرماه سال‌جاری از خط تولید بیرون می‌آید.

این در حالی است که عصر دیروز پروژه‌های دیگری نیز توسط مقامات دولتی در استان سمنان افتتاح شده است که به علت کمبود وقت، امکان پوشش آنها در این گزارش وجود نداشت.

وزرا به شهرستان‌های استان سمنان رفتند

به گفته ایرج کارخانی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان هر یک از اعضای هیات دولت و نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور به منظور افتتاح طرح‌های مختلف و رسیدگی به مسائل و مشکلات به یکی از شهرستان‌های سمنان سفر کردند.

به‌طور مثال حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شهرستان شاهرود و علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش به شهرستان مهدیشهر سفر کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات به دامغان رفت و حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی در شهرستان آرادان حضور یافت.

وی یادآور شد: حجت‌الاسلام مجید انصاری، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری نیز در شهرستان سرخه و شهیندخت مولاوردی در شهرستان گرمسار حاضر شد. ضمن این‌که مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به گرمسار سفر کرد و سیدابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به شهرستان میامی رفت.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها