«تاکنون موردی از ابتلای انسانی آنفلوآنزای پرندگان در کشور مشاهده نشده است». این خبر در حالی از سوی عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوآنزا اعلام می شود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
کد خبر: ۸۹۶۴۲
نسبت به خرید و فروش پرندگان در بازار مولوی هشدار می دهد.
مسعود مردانی ، عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوآنزای پرندگان با تاکید بر این که تاکنون موردی از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در طیور خانگی ، صنعتی و انسانی در کشور مشاهده نشده است ، گفت : در ایران تنها موارد مشکوک به آنفلوآنزای پرندگان در 153 قوی وحشی مهاجر گزارش شده است . وی با تاکید بر این که هموطنان از شکار پرندگان مهاجر قویا خودداری کنند ، به ایسنا گفت : ساکنان مناطق آلوده و مرزهای غربی حتی الامکان از خرید و فروش مرغ و ماکیان از کشورهای آلوده به آنفلوآنزای پرندگان خودداری کنند. دکتر مردانی با بیان این که مصرف مرغ و فرآورده های آن سبب انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان نمی شود، افزود: تاکنون در دنیا هیچ موردی از انتقال آنفلوآنزای پرندگان از طریق خوردن مرغ و جوجه به انسان گزارش نشده است ؛ همچنین پختن گوشت مرغ در حرارت 70 درجه به مدت 30 دقیقه حتی در صورت وجود ویروس از میکروب عاری می شود. وی با بیان این که هموطنان در استان های غربی کشور از خرید و فروش مرغ ، جوجه و ماکیان چه به صورت زنده ، مرده و تزئینی جدا خودداری کنند ، افزود: هموطنان در صورت مشاهده پرنده تلف شده مشکوک از دست زدن به آن خودداری کنند و به فرزندانشان اجازه ندهند که با مرغ و جوجه ها بازی کنند یا به آنها غذا بدهند. مردانی با اشاره به این که ساکنان مناطق آلوده حتما واکسن آنفلوآنزای انسانی را تزریق کنند ، خاطرنشان کرد: واکسن آنفلوآنزای انسانی نمی تواند در پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان موثر باشد و این واکسن تنها برای جلوگیری از نوع ترکیبی ویروس آنفلوآنزای پرندگان به انسان و جلوگیری از تسهیل انتقال آن به انسان به افراد در معرض خطر توصیه می شود.

بازار مولوی کنترل شود

علیرضا زالی ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص روند کنترل فروش پرندگان با توجه به بیماری آنفلوآنزای پرندگان گفت : در بازار مولوی تهران بدون توجه به آنفلوآنزای مرغی ، پرنده خرید و فروش می شود. به گزارش فارس ، علیرضا زالی در سمینار آنفلوآنزای پرندگان که در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد ، افزود: علی رغم حجم آلودگی های طیور درخصوص آنفلوآنزای پرندگان در جهان ، انتقال این بیماری از انسان به انسان بسیار کم بوده است اما پرنده به انسان به سرعت قابل انتقال است . وی در ادامه گفت: باید به موضوع آنفلوآنزای پرندگان در کشور با واقع بینی نگاه شود و باید خوش باوری ها را کنار گذاشت ، چون اگر در این زمینه پیش بینی های لازم را نداشته باشیم و درست عمل نکنیم با یک فاجعه بزرگ در کشور درخصوص شیوع ویروس این نوع بیماری مواجه خواهیم شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: باید تمام تلاش خود را برای آموزش گروههای پرخطر در این زمینه به کار گیریم ، چون افرادی که در مرغداری ها با پرندگان و طیور در تماس هستند ، بسیار ریسک بالاتری برای ابتلا به این بیماری در مقابل دیگر افراد جامعه دارند و باید اشراف کامل به این نوع بیماری داشته باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها