با وجود این که مقامات سعودی تاکنون بارها با قاطعیت گفته‌اند عربستان هیچ نقشی در حوادث 11 سپتامبر نداشته است، اما اکنون آنها با قدرت تمام بر آمریکا فشار می‌آورند تا از افشای اسناد جدید مربوط به این حوادث موسوم به اسناد «28 صفحه‌ای» جلوگیری کنند.
کد خبر: ۸۹۶۲۵۰

در همین رابطه عربستان سعودی به دولت آمریکا هشدار داده که اگر کنگره، با انتشار اسناد مربوط به ارتباط سعودی‌ها با حملات 11 سپتامبر موافقت کند، آمریکا با پیامدهای اقتصادی از سوی ریاض روبه‌رو خواهد شد.

هشدار عربستان به آمریکا

عربستان سعودی به دولت اوباما هشدار داده که اگر کنگره لایحه‌ای را تصویب کند به دارایی‌های صدها میلیارد دلاری خود در آمریکا چوب حراج خواهد زد. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، بنا به گفته مقامات دولت آمریکا و مشاوران کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، دولت اوباما در کنگره اعمال نفوذ کرد تا تصویب این لایحه علیه سعودی‌ها را متوقف کنند. طبق این گزارش، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان ماه گذشته، پیام دولت کشورش را شخصا در سفر به واشنگتن ابلاغ کرد و به نمایندگان کنگره گفت: عربستان سعودی مجبور می‌شود بیش از 750 میلیارد دلار از اوراق بهادار خود در خزانه‌داری آمریکا و دیگر دارایی‌هایش در این کشور را قبل از آن که توسط دادگاه‌های آمریکا بلوکه شوند، به فروش برساند. دولت اوباما تاکنون مخالفت با لایحه مذکور را با جدیت دنبال کرده و همین امر، خشم برخی قانونگذاران و خانواده قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر را در پی داشته است. باراک اوباما قرار است روز چهارشنبه این هفته برای دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و دیگر مقام‌های سعودی وارد ریاض شود. انتشار چنین گزارشی می‌تواند سفر اوباما را تحت تاثیر قرار دهد.

مرکز جهانی برای تروریسم

باب گراهام، سناتور سابق آمریکا و فرماندار فلوریدا، روز سه‌شنبه (24 فروردین) در مصاحبه با برنامه «60 دقیقه» سی‌بی‌اس اعلام کرد، آمریکا باید این صفحات ویرایش شده را که از نقش عربستان سعودی در این حملات پرده بر می‌دارد و از امکان «برخی حمایت‌های داخلی» از درون آمریکا حکایت دارد، از حالت محرمانه خارج کند.

این سناتور سابق آمریکایی افزود: این اسناد که در گزارش سال 2003 «کمیسیون کنگره» به آن اشاره‌ای نشد، ظرف «یک یا دو ماه» منتشر خواهد شد. اریک دریتسر، مؤسس تارنمای «مرکز تروریسم جهانی» بااشاره به نام برخی افراد ازجمله خانواده بوش و بندر بن سلطان از چهره‌های کلیدی خاندان سلطنتی آل‌سعود، گفت: «سوال نگران‌کننده این است که چه ارتباط محسوسی بین آن دسته از عوامل در دولت عربستان سعودی و دولت آمریکا می‌توان یافت؟»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها