ارزان‌فروشی محصولات کشاورزی، از مهم‌ترین چالش‌های کشاورزان ایرانی است. کشاورزان زحمتکش هر سال در فصل برداشت به دلیل فراوانی عرضه و محدودیت تقاضا ناگزیر از فروش محصولاتشان به قیمتی نازل هستند. نزول قیمت محصولات کشاورزی بعضا تا جایی پیش می‌رود که کشاورزان قید برداشت محصول را می‌زنند.
کد خبر: ۸۹۵۸۱۷
در جستجوی ارزش افزوده از زمین کشاورزی تا کارگاه تولید ترشی

صنایع تبدیلی یگانه عاملی است که به کشاورزان، خارج از فصل برداشت اجازه می‌دهد محصولات‌شان را به بازار ارائه کنند. در صورت بهره‌گیری از صنایع تبدیلی علاوه بر فروش محصولات به قیمت واقعی، ارزش افزوده حاصل از فرآوری محصولات نیز نصیب کشاورزان می‌شود ضمن این که اشتغالزایی را نیز با خود به همراه دارد. به همین دلیل حمایت از گسترش به‌کارگیری صنایع تبدیلی اقدامی مهم در چارچوب اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

علی مجملی، فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی در مقطع فوق لیسانس است. او به همراه دو نفر از همکلاسی‌های دوره دانشگاهش، در اصفهان یک کارگاه تولید ترشیجات و شوریجات راه‌اندازی و برای هشت نفر اشتغالزایی کرده است.

او درباره علت روی آوردنش به عرصه صنایع تبدیلی، می‌گوید: «پس از فارغ‌التحصیلی چند سالی را به کار کشت خیار و زیتون مشغول بودم. در این مدت همواره در فصل برداشت محصول، ناگزیر از فروش آن به قیمت بسیار نازل بودم. با مطالعاتی که انجام دادم متوجه شدم تنها راه رسیدن به سود واقعی در کشت محصولاتی چون خیار و زیتون، استفاده از دستگاه‌های صنایع تبدیلی است.»

این فعال اقتصاد مقاومتی می‌افزاید: «همراه دو نفر از هم دوره‌ای‌های دانشگاه، سرمایه‌ای حدود صد میلیون تومان جمع‌آوری کردیم و از بسیج سازندگی هم تسهیلات اقتصاد مقاومتی دریافت کردیم. دستگاه‌های صنایع تبدیلی چون دیگ بخار، دیگ پخت، نوار نقاله، وکیوم و... را خریدیم و کارگاهی به مساحت 500 مترمربع تهیه کردیم. سپس ثبت رسمی شرکت و ثبت برند را انجام دادیم.»

او درباره محصولات کارگاهش، خاطرنشان می‌کند: «انواع ترشیجات و شوریجات و زیتون فرآوری شده مهم‌ترین محصولات کارگاه ما هستند. ما هر ماه 15 هزار شیشه ترشی و شوریجات تولید می‌کنیم. سود حاصل از کار صنایع تبدیلی چند برابر فروش محصولات کشاورزی در فصل برداشت است و برای هشت نفر هم اشتغالزایی کرده‌ایم.»

علی مجملی درباره بازار فروش ترشی و شوریجات، می‌گوید: «مواد غذایی آخرین بازار اقتصادی است که رکود بر آن تاثیر می‌گذارد. باید بگویم متاسفانه امروز رکود اقتصادی بازار مواد غذایی را نیز دچار مشکل جدی کرده است. قدرت خرید غذایی مردم نسبت به دو سال گذشته بسیار کاهش یافته و مردم برای سفره‌شان خیلی کمتر خرج می‌کنند. کارگاه ما هم در قیاس با سه سال قبل، فقط با 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کند. اگر با صددرصد ظرفیت کار می‌کردیم می‌توانستیم ده شغل دیگر هم ایجاد کنیم، اما با وجود این رکود بی سابقه کارگاه ما همچنان سودده است و خدا را شاکریم.»

مهندس علی مجملی علاوه بر اداره کارگاهش، به صورت داوطلبانه به دیگر واحدهای تولیدی اقتصاد مقاومتی استان اصفهان که با حمایت بسیج سازندگی راه اندازی شده‌اند، مشاوره می‌دهد. او در حال حاضر کارشناس اقتصاد مقاومتی دو ناحیه از سه ناحیه بسیج در شهرستان اصفهان است.

مهندس مجملی که ارتباطی نزدیک با واحدهای تولیدی دارد، برای تقویت واحد‌های اقتصاد مقاومتی پیشنهاد می‌کند: «تجمیع واحدهای تولیدی کوچک تحت حمایت بسیج سازندگی در برخی موارد یک ضرورت است و موجب افزایش سودآوری این واحد‌ها می‌شود. در استان اصفهان واحد‌های تولیدی زیادی در زمینه تولید ترشی، زیتون، عسل، مربا، آبمیوه، سرکه و... راه‌اندازی شده است. پیشنهاد من به بسیج سازندگی این است که این واحدها را در کارخانه‌ای به وسعت حداقل ده هزار مترمربع تجمیع و یک شرکت بزرگ تولید محصولات غذایی تاسیس کند و به جای وام‌های خرد، وام کلان به آنها بدهد. این کار علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها موجب رشد چند برابری سود واحدهای کوچک و افزایش قدرت آنها در بازار می‌شود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها