عفو بین‌الملل در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرد: «مقامات ایالت کادونا در نیجریه معتقدند ارتش این کشور پس از درگیری با شیعیان، صدها نفر از آنان را کشته و زخمی کرده‌اند و اجساد 347 نفر از آنان را به صورت مخفیانه در گورهای جمعی دفن کرده‌اند.» این برای نخستین بار است که یک نهاد بین‌المللی از کشتار شیعیان در نیجریه خبر داده و خواستار تحقیق درباره این جنایت هولناک می‌شود. به گزارش این نهاد بین‌المللی، بالاراب لاوال، معاون فرماندار کادونا در جلسه دادگاه بررسی کشتار شیعیان گفته است بعد از درگیری‌‌های ماه دسامبر در این ایالت شمالی، اجساد شیعیان از پادگان‌های ارتش خارج و در گورهای جمعی دفن شدند.
کد خبر: ۸۹۵۴۹۱

در ادامه بیانیه عفو بین‌الملل تاکید شده: «افشاگری مقامات ایالت کادونا در این باره که صدها نفر از شیعیان کشته و در گورهای جمعی دفن شده‌اند، گام مهمی در جهت محاکمه عاملان این جنایت به شمار می‌آید.» این بیانیه می‌افزاید: «اکنون لازم است گورهای جمعی کشف شده از سوی کمیته‌ای مستقل بررسی شود.» کمیسیون حقوق بشر اسلامی مستقر در لندن نیز می‌گوید شواهدی معتبر وجود دارد مبنی بر این که اجساد قربانیان پس از حملات در گورهای جمعی دفن شده است.

به گزارش شبکه العالم، بعد از گذشت چند ماه از حمله وحشیانه به شیعیان نیجریه، «محمد نامادی موسی» مدیرکل دفتر طائفه‌ها در ایالت کادونا موضوع کشف گورجمعی شهیدان حمله ارتش نیجریه به شیعیان را فاش کرد. البته منابع نیجریه‌ای آمارهای متفاوتی بین 300 تا 730 کشته و مفقود را ارائه می‌کنند. شاهدان عینی می‌گویند، شیعیان درحسینیه بقیه‌الله شهر زاریا گردهم آمده بودند تا در مراسم تشییع جنازه یکی از قربانیان حمله گروهک تروریستی بوکوحرام شرکت کنند که با یورش نیروهای ارتش نیجریه مواجه شدند. یک مسئول پزشکی در بیمارستان احمدو بیللو در ژانویه گذشته طی گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد که در شب 12 دسامبر دست کم 400 جنازه را در بخش کالبدشکافی بیمارستان شمرده است.

حدود چهار ماه پیش در پی یورش ارتش نیجریه به محل اقامت شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه در شهر زاریا، صدها نفر از شیعیان کشته شدند. شیخ «ابراهیم زکزاکی» 57 ساله از حدود 30 سال پیش یعنی زمانی که انقلاب اسلامی در ایران در سال 1357 به پیروزی رسید این مسئولیت را به عهده دارد. یک روز بعد، نیروهای نیجریه منزل شیخ زکزاکی را نیز هدف حمله قرار دادند و او را دستگیر کردند. براساس گزارش‌های منتشر شده، نظامیان نیجریه پیش از این دستگیری، آنهایی را که قصد داشتند از شیخ زکزاکی محافظت کنند، کشتند. شیخ زکزاکی در این حمله زخمی و همراه ده‌ها نفر از همراهانش بازداشت شد. در این دو حمله صدها نفر از اعضای این جامعه مذهبی از جمله سه پسر زکزاکی کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها