سازمان دیده‌بان حقوق بشر:

نیجریه باید شیخ زکزاکی را آزاد کند

عفو بین الملل ارتش نیجریه را به قتل عام شیعیان متهم کرد

عفو بین الملل در گزارشی از جنایات ارتش نیجریه در کشتار شیعیان در دسامبر 2015 (آذر 1394) پرده برداشته است.
کد خبر: ۸۹۷۶۶۰
عفو بین الملل ارتش نیجریه را به قتل عام شیعیان متهم کرد

به گزارش جام جم آنلاین، در پی یورش ارتش نیجریه به محل اقامت شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه در شهر زاریا و همچنین حسینیه شیعیان، صدها تن از جمله سه فرزند زکزاکی کشته شدند.

نیروهای نیجریه همچنین در حمله به منزل شیخ زکزاکی، وی را دستگیر کردند. براساس گزارش‌های منتشر شده، نظامیان نیجریه پیش از این دستگیری، آنهایی را که قصد حفاظت از شیخ زکزاکی داشتند، کشتند.

شیخ زکزاکی در این حمله زخمی و به همراه ده‌ها تن از همراهانش بازداشت شد.

عفو بین الملل در گزارش خود آورده است ارتش نیجریه در روزهای 12 و 14 دسامبر (21 و 23 آذر) بیش از 350 تن از شیعیان این کشور را به صورت غیرقانونی قتل عام کرده است.

همچنین عفو بین الملل تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده است که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‌دهد.

یوسف یکی از شاهدان کشتار شیعیان نیجریه گفت سربازان مرکز بهداشتی واقع در حسینیه را به آتش کشیدند و دهها نفر بر اثر آن کشته شدند.

وی گفت: «آنهایی که در این حمله به شدت مجروح شده بودند و نتوانستند فرار کنند، زنده در آتش سوختند.»

عفو بین الملل اعلام کرد تحقیقاتی در فوریه 2016 انجام داده و با 92 تن از جمله زخمی شدگان در این حمله و خانواده‌های آنان، شاهدان عینی، وکلا و پزشکان در این رابطه گفتگو کرده است.

«نتسانت بلای» مدیر عفو بین الملل گفت: «آشکار است که ارتش نیجریه نه تنها علیه مردان، زنان و کودکان برخورد قهری و خشونت آمیز داشته و صدها تن را به قتل رسانده است، بلکه در پی این اقدامات برای جلوگیری از افشای این جنایات تلاش کرده است.»

وی گفت: «تحقیقات ما براساس شهادت شاهدان و بررسی تصاویر ماهواره‌ای، مکان احتمالی گورهای جمعی را نیز مشخص کرده است.»

عفو بین الملل سه شنبه گذشته (24 فروردین) و پس از آنکه معاون فرماندار کادونا در جلسه دادگاه بررسی کشتار شیعیان گفت بعد از درگیری‌ های ماه دسامبر در این ایالت شمالی، اجساد شیعیان از پادگان‌های ارتش خارج و در گورهای جمعی دفن شدند، خواستار بررسی درباره این جنایت شده بود.

این در حالی است که سانی عثمان سخنگوی ارتش نیجریه مدعی شد گزارش عفو بین الملل فاقد اعتبار است. «این گزارش شتاب زده، یک طرفه و جانبدارانه با هدف دستیابی به اهداف از پیش مشخص است.»

کمیسیون حقوق بشر اسلامی مستقر در لندن نیز گفته است شواهدی معتبر وجود دارد مبنی بر اینکه اجساد قربانیان پس از حملات در گورهای جمعی دفن شده‌اند.

منبع: پرس تی وی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها