وزیر خزانه‌داری آمریکا در دیدار با سیف:

واشنگتن به تعهدات خود در اجرای برجام عمل می کند

وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که مرحله دوم برجام، محدودیت برنامه موشکی ایران است، تاکید کرد: برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست و اتفاقا مسائل دفاعی ما بصراحت از برجام کنار گذاشته شده است.
کد خبر: ۸۹۴۴۶۹

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای استونیایی خود اظهار کرد: این بخش اظهارات وزیر خارجه آمریکا در بحرین، به حدی بی‌اساس بود که وزارت خارجه آمریکا آن را تکذیب کرد و ادعا کردند که چنین اظهاراتی بیان نشده است. رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: بحث موشکی و توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره و معامله نیست و اگر دولت آمریکا درباره مباحث دفاعی جدی است، باید فروش سلاح به منطقه را که هر روز علیه مردم بی‌دفاع یمن استفاده می‌شود و آنان را به خاک و خون می‌کشد، کاهش دهد. ظریف افزود: دولت آمریکا باید فروش سلاح‌هایی را که با اعلام رسمی رژیم صهیونیستی برای حمله به غیرنظامیان به کار می‌رود، کاهش دهد.

تروریسم؛ زاییده حضور آمریکا در منطقه

وزیر امورخارجه، معضل تروریسم در منطقه را زاییده حضور آمریکا در عراق و اشغال این کشور دانست و در پاسخ به اتهامات اخیر جان کری علیه کشورمان مبنی بر حمایت ایران از تروریسم، گفت: اتهام جان کری درباره حمایت ما از تروریسم، آن‌قدر بی‌اساس است که هیچ‌کس در دنیا به آن توجه نمی‌کند.

وی خطاب به وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: امروز آقای کری باید از متحدانش سوال کند که سلاح‌های داعش از کجا تامین شده است؟ نفت داعش کجا فروخته می‌شود و آثار عتیقه عراق و سوریه که داعش می‌دزدد کجا به فروش می‌رسد؟ ظریف با تاکید بر ضرورت پاسخگویی به این پرسش‌ها افزود: به جای این‌که اتهامات بی‌اساس و نخ‌نما علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند، باید مقداری جدی‌تر به مسائل منطقه نگاه بیندازند و بیش از این خود و منطقه را گرفتار سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های غلط و خطرناک نکنند.

مارینا کالیوراند، وزیر خارجه استونی هم در نشست خبری مشترک با ظریف با ابراز خرسندی از سفر به تهران ابراز امیدواری کرد، این سفر به گسترش روابط و همکاری‌های ایران و استونی منجر شود. وی افزود: استونی اکنون عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا دارای روابطی بسیار خوب با ایران است.

اهمیت همکاری‌ اروپا با ایران برای حل مسائل منطقه‌ای

همچنین روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار مارینا کالیوراند وزیر خارجه استونی با استقبال از گسترش و تعمیق همکاری میان تهران با اتحادیه اروپا و از جمله استونی تاکید کرد: توسعه همکاری‌های همه‌جانبه اتحادیه اروپا و ایران، در حل و فصل مسائل پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از نقش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، وی به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با آن پرداخت و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نگران بی‌ثباتی در برخی کشورها از شمال آفریقا تا شماری از کشورهای خاورمیانه و منطقه است. روحانی اضافه کرد: عمده این کشورها با اقدامات بی‌ثبات‌کننده تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی مواجه‌اند و تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشورها می‌تواند به ثبات منطقه و کل جهان کمک ‌کند؛ چرا که تجربه نشان داده اگر با گروه‌های تروریستی به طور جدی مبارزه نشود، این معضل می‌تواند به دیگر مناطق از جمله اروپا نیز سرایت کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به پذیرایی ایران از میلیون‌ها آواره و پناهجو و همچنین کمک به دولت‌ها و ملت‌های منطقه برای مبارزه با گروه‌های تروریستی تصریح کرد: یکی از حوزه‌های همکاری ایران و اتحادیه اروپا، رایزنی و هماهنگی برای حفظ ثبات و امنیت منطقه است و امیدواریم با تقویت این رایزنی‌ها، شاهد همکاری‌های مفید، سازنده و موثر در مسیر تقویت صلح در منطقه باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها