هنرمندان امیدوارند راه‌اندازی این گنجینه مقدمه‌ای برای گشایش موزه هنر انقلاب باشد

گنجینه هنر انقلاب با 000 2 اثر تماشایی

شب گذشته در طبقه دوم حوزه هنری گنجینه آثار تجسمی هنر انقلاب گشایش یافت؛ گنجینه‌ای که قرار است در آن حدود دو هزار اثر تجسمی مخزن حوزه هنری در رشته‌هایی مانند نقاشی، گرافیک، خوشنویسی، مجسمه‌سازی و نگارگری به صورت چرخشی در معرض تماشا قرار گیرد. هنرمندان ضمن ابراز خوشحالی از راه‌اندازی این گنجینه، ابراز امیدواری می‌کنند که روزی موزه هنر انقلاب راه‌اندازی شود.
کد خبر: ۸۹۴۰۶۸

به گزارش جام‌جم، هنر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این سال‌ها شاهد زایش آثار تجسمی بسیاری بوده است که هر یک جدای از ارزش هنری والای خود، گویای مفاهیم و ناگفته‌های تاریخی بسیاری است. با این حال متاسفانه تاکنون در هیچ مرکزی، این آثار به صورت یکجا کنار هم قرار نگرفته‌اند و همین امر سبب شده امور تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه هنر انقلاب آن طور که بایسته است، نباشد.

در چنین شرایطی، راه‌اندازی گنجینه آثار تجسمی هنر انقلاب که شب گذشته محقق شد، می‌تواند اتفاقی مبارک تلقی شود. مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در این‌باره گفت: این آثار با توجه به محدودیت فضا، به صورت گزینشی به نمایش درمی‌آیند. درواقع در مخزن گنجینه این مرکز بیش از دو هزار اثر با موضوع انقلاب نگهداری می‌شود که تنها تعداد کمی از این آثار در فضایی با نام گنجینه هنر انقلاب به نمایش درمی‌آید.

گنجینه دائمی است

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: این گنجینه مقدمه‌ای برای راه‌اندازی موزه هنر انقلاب در عرصه هنرهای تجسمی است. منظورم از مقدمه این است که حوزه هنری با راه‌اندازی گنجینه، به نوعی می‌خواهد پیشنهاد و ضرورت راه‌اندازی موزه هنر انقلاب را به شکل جدی مطرح کند.

گودرزی دیباج ادامه داد: ما در حوزه هنری در حد توان مالی و امکان فضایی خود این گنجینه را افتتاح می‌کنیم. حالا این‌که بعدها مسئولان بخش‌های دیگر راه‌اندازی موزه هنر انقلاب را پیگیری کنند، به آنها بستگی دارد.

پرسشی که مطرح است، این‌که آیا گنجینه آثار تجسمی هنر انقلاب دائمی است یا تنها در هفته هنر انقلاب برپاست؟ گودرزی دیباج در این‌باره اظهار کرد: این گنجینه به شکل دائمی برگزار می‌شود. قبلا در ایام دهه فجر به شکل آزمایشی این گنجینه را برگزار کردیم که در آن زمان حدود دو تا 3000 دانش‌آموز هنرستان‌های تهران برای بازدید آمدند و بشدت استقبال کردند. اکنون هم با راه‌اندازی دائمی گنجینه فضایی فراهم شده که هرکس به حوزه هنری می‌آید، تعجب می‌کند که چنین آثاری وجود دارد. او عنوان کرد: این آثار نمونه‌ای از رویکردها و مکاتب هنر انقلاب را نشان می‌دهد که می‌تواند برای محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به هنر انقلاب جذاب باشد.

نگرانی از مفقود شدن آثار انقلابی

سیدعباس میرهاشمی، دبیر چند دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: یکی از ضعف‌هایی که در عرصه هنر انقلاب وجود دارد، این است که امکان پژوهش در این عرصه را برای پژوهشگران فراهم نکردیم. ابتدایی‌ترین کار که جمع‌آوری و نگهداری آثار تجسمی هنر انقلابی و امکان نمایش و عرضه آن باشد، هنوز فراهم نشده است. او افزود: چه‌بسا آثار ارزشمندی وجود دارد که خیلی از آنها اصلا دیده نشده که محققان بخواهند پیرامونش کار مطالعاتی انجام دهند. معمولا آثار باید دیده شوند تا نقد شوند. آثاری که اصلا دیده نشوند، چطور می‌خواهند نقد شوند تا توجه‌ها به سمتش جلب شود و کار مطالعاتی درباره آنها صورت بگیرد؟

این هنرمند ادامه داد: متاسفانه در سال‌هایی که این آثار خلق شدند، آن‌قدر درگیر مسائل دیگر بودیم که کمتر به این مسائل توجه شد. بنابراین امروز کسانی که درباره هنر انقلاب کار تحقیقی و پژوهشی انجام می‌دهند این خلأ را بشدت احساس می‌کنند. حتی بسیاری از کتاب‌هایی که زمانی منتشر شد، در این سال‌ها حتی تجدید چاپ هم نشد و بسیاری از آثار تجسمی امکان نمایش پیدا نکرد. این موضوع به مفقود شدن آثار منجر می‌شود.

میرهاشمی ابراز امیدواری کرد هم هنرمندان هنرهای تجسمی و هم مسئولان راه‌اندازی موزه هنر انقلاب را جدی بگیرند تا امکان گردآوری آثار و پژوهش درباره آنها فراهم شود.

کاظم چلیپا و خاطره بازی با هنر انقلاب

کاظم چلیپا از هنرمندان سرشناس هنر انقلاب هم ضمن ابراز خوشحالی از راه‌اندازی گنجینه آثار تجسمی هنر انقلاب به جام‌جم گفت: امیدوارم روزی موزه هنر انقلاب هم راه‌اندازی شود. این گنجینه یادآور تولید بسیاری از آثار است و می‌تواند باعث شود تحقیق‌ها درباره هنر تجسمی انقلاب شکل بهتری پیدا کند؛ چون مطمئنم خیلی‌ها هنوز این آثار را ندیده‌اند و شاید برایشان جالب و تعجب‌برانگیز باشد که سال‌ها پیش هنرمندان، متناسب با مفاهیم انقلابی چنین کارهایی را خلق کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها