ملی‌پوشان والیبال، تمرینات سختی را قبل از رقابت‌های انتخابی پشت‌سر می‌گذارند

نقشه «ریو» در ذهن لوزانو

اردوی تیم ملی والیبال از سه‌شنبه گذشته رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. ملی‌پوشانی که از هشتم فروردین تمرینات خود را آغاز کرده بودند، از 17‌فروردین زیرنظر رائول لوزانو، سرمربی آرژانتینی به کار خود ادامه دادند. لوزانو به سبب مربیگری در لیگ لهستان نمی‌توانست زودتر از این تاریخ به ایران بیاید؛ بنابراین دوشنبه گذشته به ایران آمد و یک روز بعد کارش را با ملی‌پوشان آغاز کرد.
کد خبر: ۸۹۳۶۱۶
نقشه «ریو» در ذهن لوزانو

طبیعی بود نخستین تمرین با حضور لوزانو مورد توجه تعداد زیادی از خبرنگاران و عکاسان قرار بگیرد. رسانه‌ها نمایندگان مردمی هستند که انتظار دارند لوزانوی 60 ساله آرژانتینی، رویای 52 ساله والیبال ایران را در راه رسیدن به المپیک عملی کند. از این رو بیشتر پرسش‌های آنها ازجمله خبرنگار جام‌جم با محوریت المپیک بود.

تذکرات فنی لوزانو

تمرین ملی‌پوشان هر روز بخش‌های متنوعی دارد. بدنسازی و تمرینات گرم کردن با مرور کارهای فردی و گروهی، اساس تمرینات آنها را تشکیل می‌دهد. بازیکنانی که پیش از آمدن لوزانو زیر نظر سیچلو، دستیار سرمربی تیم ملی تمرین کرده بودند و از فشار تمرینات سیچلو می‌گفتند، شاید با آمدن لوزانو پیش خود تصور می‌کردند اوضاع به سمت تمرینات سبک‌تر تغییر کند، اما چنین نشد و تمرین سبک فقط همان دقایق اولیه بود. دقایقی بعد شدت تمرینات هر لحظه زیادتر شد تا این که هر گونه تصور راحت از تمرینات ویژه بازی‌های انتخابی المپیک از ذهن بازیکنان دور شود.

بازیکنان در تمرینات به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در تمرین سه‌شنبه سعید معروف، محمد موسوی، عادل غلامی، شهرام محمودی، میلاد عبادی‌پور و فرهاد ظریف به دستور لوزانو راهی اتاق‌های بدنسازی شدند و زیر نظر آنتره اسپر، بدنساز جدید تیم ملی، تمرینات سنگینی را آغاز کردند. بازیکنان دیگر تمرینات تخصصی لوزانو را انجام دادند و بیشتر روی زدن سرویس‌های هدفدار و پرشی توام با دریافت‌های بدون ایراد تمرکز داشتند. در بخشی از تمرین، سرعتی زن‌هایی مثل سامان فائزی و آرمین تشکری در نقش پاسور، ارسال پاس را تمرین کردند.

سربازان آماده جنگ

بعد از تمرینات تیم ملی، انرژی لوزانو برای پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگاران قابل توجه است. او بعد از چند ساعت تمرین سخت با ملی‌پوشان، خطاب به خبرنگاران درباره حضورش در والیبال ایران می‌گوید: از وقتی به ایران آمدم بخصوص امروز توقعات و مطالبات مردم از والیبال ایران را کاملا حس کرده‌ام. پس باید بتوانم انتظارات را برآورده کنم. ‌تمرینات از ابتدای سال جدید آغاز شده و خوشبختانه بازیکنی مصدوم نیست و بازیکنان با سلامت کامل تمرینات را دنبال می‌کنند. تمرینات ما بسیار سخت و البته طولانی‌مدت است و بازیکنان مجبور هستند با شرایط سخت تمرینی هماهنگ شوند. تمامی افراد حاضر در تمرین تیم ملی بسیار باانگیزه هستند و با تمام توان کار می‌کنند تا آرزوی دیرینه والیبال ایران و مردم ایران را که حضور در المپیک است، محقق کنند. من متوجه علاقه رسانه‌ها و مردم ایران به والیبال هستم، اما با توجه به این که امکان مصاحبه هر روز با خبرنگاران وجود ندارد اجازه بدهید هفته‌ای یک روز در جمع شما (خبرنگاران) حاضر شوم.

لوزانو در پاسخ به این پرسش که چقدر به صعود تیم ملی به المپیک امیدوار است، می‌گوید: اگر به صعود تیم خوشبین نبودم به ایران نمی‌آمدم. تمام بازیکنان با اعتماد به نفس زیاد کار می‌کنند و آماده هستند به المپیک بروند و من هم به این موضوع بسیار امیدوارم. ما نمی‌توانیم با توجه به شرایط، خود را مانند سربازان حاضر در یک پادگان ببینیم. باید مانند سربازی که در میدان جنگ است خود را آماده کنیم تا در شرایط سخت با مشکل روبه‌رو نشویم.

حساسیت‌های یک بازی

فرهاد قائمی، دریافت کننده باتجربه تیم ملی آبی به سر و صورت می‌زند و بعد از یک تمرین سخت، نفسی چاق می‌کند و در پاسخ به این پرسش که آیا فشار زیاد تمرینات سبب افزایش ریسک آسیب‌ها میان بازیکنان نمی‌شود، می‌گوید: ما آن‌قدر انگیزه داریم که تمام سختی‌های تمرین را تحمل می‌کنیم. انگیزه ما سبب شده با تمامی دردها و خستگی‌های مان کنار بیاییم. هدف کنونی تیم ملی والیبال ایران راهیابی به المپیک است، بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند تصور کند ما چه حالی داریم و فقط می‌جنگیم تا به المپیک برسیم.

داشتن پشتوانه و تمرین هماهنگ بازیکنان والیبال ایران به مربیان کمک می‌کند تعداد بیشتری از بازیکنان آماده و هماهنگ را در اختیار داشته باشند و تشکیل تیم دوم در کنار تیم اصلی در پی تحقق بخشیدن به همین هدف است. قائمی در ارتباط با راه‌اندازی دوباره تیم‌های «الف» و «ب» مثل دوران ولاسکو می‌گوید: این اتفاق خوبی است. وجود تیم «الف» سبب می‌شود بازیکنان همیشه آماده باشند، رقابت میان نفرات بیشتر می‌شود و همیشه بچه‌ها مراقبند، آسیب نبینند. همیشه باید این حالت ادامه پیدا کند چون به نظرم پویایی تیم ملی را به همراه دارد.

قائمی که بازیکن باتجربه‌ای است و میدان‌های مختلف جهانی را پشت سر گذاشته است درباره بازی‌های انتخابی المپیک در ژاپن توضیح می‌دهد: تک‌تک بازی‌های ما سخت است. شاید کسی باورش نشود، اما بازی مقابل تیم‌های آسیایی برای ما دشواری‌های خاصی دارد زیرا این تیم‌ها شیوه متفاوتی از والیبال را بازی می‌کنند. اگر بخواهم بگویم سخت‌ترین بازی ما مقابل کدام تیم است، حتما از استرالیا نام می‌برم، زیرا آنها انگیزه زیادی برابر ما دارند. ما یک تجربه بد در دوران ولاسکو با این تیم داشتیم که حساسیت‌های رویارویی بعدی را بیشتر می‌کند.

انگیزه مردان والیبال

مربیان متعددی در کنار لوزانو قرار دارند تا از دانش و تجربیات این مربی استفاده کنند. ناصر شهنازی، یکی از مربیان حاضر در تمرینات تیم ملی والیبال ایران است که پا‌به‌پای بازیکنان می‌دود و عرق می‌ریزد. شهنازی با اشاره به تمرینات جدی و انگیزه زیاد بازیکنان می‌گوید: بچه‌ها توفانی تمرین می‌کنند. هر کس که در تمرینات حاضر شود، می‌تواند انگیزه را در چهره‌های بازیکنان ببینند. با این که تحمل فشار تمرینات بسیار سخت است، اما بازیکنان بدون اعتراض با قدرت تمرین می‌کنند، زیرا همه می‌دانند شرایط بازی‌های انتخابی چگونه است.

شهنازی درباره هدف المپیکی والیبال ایران و تحقق این هدف با لوزانو می‌گوید: باید به المپیک برویم و این آرزوی دیرینه و 52 ساله و بحق جامعه والیبال را باید عملی کرد. همه از جان و دل مایه می‌گذارند بویژه اکنون که لوازنو رزومه بسیار خوبی دارد انگیزه‌های بهتری ایجاد شده است. لوزانو در مدت کم نشان داد چقدر در تمرینات نکته‌سنج است. ریزبینی‌های او من را یاد ولاسکو می‌اندازد. گاهی به بازیکنان تذکرهایی می‌دهد که از چشم من مربی خیلی اوقات دور می‌ماند. ورزش قابل پیش‌بینی نیست، اما با لوزانو می‌توانیم موفق باشیم.

مرد ریزبین

لوزانو با این که بتازگی به ایران آمده، اما شناخت خوبی از بازیکنان دارد. او با اشتباهات فراوان بازیکنان در اجرای برخی دستورات، آنها را دور هم جمع و به همه گوشزد نمود میزان خطاها در زدن سرویس‌های پرشی زیاد است. به همین دلیل تمرینات ویژه‌ای برای اصلاح این خطاها باید انجام دهند. بر این اساس از آنها خواسته شد پشت خط سرویس بایستند و تلاش کنند سرویس‌شان را بالاتر از خط تعیین شده ارسال کنند. حتی گوشزد کرد ایرادی ندارد اگر سرویس آنها به اوت برود، اما حق ندارند توپ‌شان را به تور بزنند. در بخش دیگری از صحبت‌هایش هم به این نکته اشاره کرد مسابقه‌هایی که باید در آن شرکت کنند بسیار حساس بوده و بازیکنان فرصت یا اجازه این که عصبانی شوند، ندارند. بویژه دریافت‌کننده‌ها بدانند تمامی سرویس‌ها را باید دریافت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها