روزنامه گاردین در گزارشی فاش کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قبل از فرستادن بازداشتی های مظنون به فعالیت های تروریستی نزد ماموران کشورهای دیگر برای شکنجه شدن، از آنها عکس های برهنه می گرفته است.
کد خبر: ۸۹۱۲۱۹
«سیا» قبل از شکنجه، از بازداشتی ها عکس برهنه می گرفته است

به گزارش جام جم آنلاین ، گاردین نوشته است که در برخی عکس های طبقه بندی شده، چشم ها یا دست و پای بازداشت شدگان بسته شده و روی بدن آنها آثار کبودی و زخم دیده می شود.

این روزنامه افزود: در برخی از عکس ها که همچنان طبقه بندی هستند، در کنار بازداشت شدگان که برهنه هستند، افرادی حضور دارند که به نظر می رسد کارمندان سیا یا پیمانکاران طرف قرارداد سیا باشند.

به نوشته این روزنامه، به شکل عمومی هنوز مشخص نیست که چه تعدادی از مردم، نه منحصرا مردها، توسط سیا در «تفسیری غیرعادی» به کشورهای دیگر منتقل و در آنجا تحت شکنجه واقع شده اند، هر چند گروه های مدافع حقوق بشر حداقل 50 نفر را شناسایی کرده اند که این مساله به دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون بر می گردد.

گاردین افزود: همچنین مشخص نیست که چه تعداد از این بازداشت شدگان مورد عکس برداری سیا به صورت برهنه قرار گرفته اند.

این روزنامه نوشت: این عکس ها سووال های جدیدی در مورد تمایل دولت آمریکا برای استفاده از «تحقیر جنسی» مظنونان ( تروریستی) ایجاد کرده است.

روزنامه گاردین به نقل از یک کارشناس حقوق بشری عنوان کرد: عکسبرداری برهنه از بازداشتی ها شیوه ای برای «تحقیر جنسی» مظنونان تروریستی دستگیرشده پس از حملات یازدهم سپتامبر بوده است. برخی از فعالان حقوق بشری می گویند می توان چنین اقداماتی را جنایت جنگی دانست.

روزنامه گاردین به نقل از «منابعی مطلع» نوشته است: منطق عکسبرداری برهنه از بازداشت شدگان ثبت وضعیت مظنونان قبل از آن بوده است که نزد ماموران کشورهای دیگر فرستاده شوند و شکنجه های خشن را تجربه کنند. به این ترتیب سیا از تبعات احتمالی شکنجه های نهادهای غیرآمریکایی مصون می مانده است.

گاردین افزود: دکتر «ونسنت اکوپپنو» فعال در زمینه حقوق بشر در پاسخ به این سوال که آیا عکس برداری برهنه از یک مظنون یک شکل از تجاوز جنسی است؟ می گوید: «بله. این یک شکل از تحقیر جنسی است».

این روزنامه نوشت: دکتر اکوپینو ضمن ابراز نگرانی عمیق از این مساله عنوان می کند: این رفتاری ظالمانه، ضد انسانی و تحقیر آمیز است و ممکن است مصداق شکنجه شمرده شود.

روزنامه گاردین همچنین به نقل از «نافانیل ریموند» یک محقق آمریکایی در زمینه حقوق بشر نوشت: عکس برداری یا گرفتن فیلم از زندانی ها در زندان آمریکا درصورتی که مربوط به روند بازداشت و یا مدیریت بازداشتگاه نباشد، می تواند ناقض قوانین جنگی از جمله کنوانسیون ژنو بشمار آید.

گاردین افزود: عکس های سیا از مظنونان به صورت برهنه با عکس هایی که پیشتر از آزار بازداشتی ها توسط ارتش آمریکا منتشر شده بود تفاوت دارند.

به نوشته گاردین، استفاده ماموران سیا از شیوه های خشن برای تحت فشار گذاشتن مظنونان مرتبط با شبکه القاعده و امثال آن به انتقادهای وسیعی از دولت آمریکا منجر شده است.

این روزنامه عنوان کرد در سال 2014 میلادی، گزارشی از مجلس سنای آمریکا در مورد شکنجه های سیا در دوره ریاست جمهوری جورج بوش منتشر شد که در آن گزارش استفاده سیا از شیوه های خشن و شکنجه را تایید می کرد.

مطابق گزارش مجلس سنا، سازمان سیا به طور مستمر اطلاعات نادرست در اختیار مقام های دولتی و قضایی قرار می داد و مانع از نظارت کنگره می شد.


گاردین عنوان کرد: بنابر آن گزارش مظنونان به ارتباط با القاعده با روش هایی چون القای حس خفگی با آب، تنقیه بازداشتی ها بدون ضرورت پزشکی، حبس در جعبه ای مثل تابوت، بیخوابی دادن، تهدید به قتل و تهدید به آزار اعضای خانواده شکنجه می شدند و توجیه سیا این بود که از این طریق به اطلاعات مهمی دست یافته و جان هزاران آمریکایی را نجات داده است.

به نوشته این روزنامه، گزارش سنا حاکی از آن بود که استفاده از شکنجه به «اطلاعات مهم و قابل پیگیری» منجر نشده و اطلاعات به دست آمده از این بازجویی ها در دفاع از امنیت ملی آمریکا کلیدی نبودند.

براساس گزارش های منتشر شده سیا،پس از وقایع یازدهم سپتامبر، دست کم 19 بازداشتگاه مخفی در کشورهای ثالث داشته است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها