آشنایی با مناطق گردشگری ایران

مسجد جامع کبیر نی‌ریز

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

مجموعه تاریخی بسطام شاهرود

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی، مرقد یکی از بزرگ‌ترین عرفای تاریخی ایران است که در شهر تاریخی و قدیمی بسطام شهرستان شاهرود قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۰۹۶۲
مجموعه تاریخی بسطام شاهرود

به گزارش جام جم آنلاین ، این مجموعه در برگیرنده آثاری از دوران سلجوقی ازجمله مرقد و خانقاه بایزید بسطامی، عارف قرن سوم هجری ملقب به سلطان‌العارفین است.

مرقد ابو یزید، یک قبر ساده در گوشه جنوبی صحن باز مجموعه تاریخی بسطام و در مجاورت گنبد و ایوان غازان خان است و کل مجموعه بایزید بسطامی شامل خانقاه، مساجد، مناره، برج کاشانه و امامزاده محمد است.

خانقاه بایزید در سمت غربی مرقد واقع شده و شامل سه اتاق کوچک متصل به هم با سقف‌های کوتاه است. مساجد این مجموعه نیز شامل مسجد بایزید بسطامی، مسجد جامع بسطام و مسجد دوره قاجاریه است.

مسجد بایزید بسطامی در کنار امامزاده محمد واقع شده و از دو قسمت متمایز مردانه و زنانه با دو شبستان عمود بر هم تشکیل شده است. بنای قسمت مردانه روی آثار مسجدی از دوره سلجوقی قرار گرفته و دارای محراب گچبری نفیس با نقوش هندسی، گیاهی، اسلیمی و گل‌های چهار پر است. بخش فوقانی محراب نیز با کتیبه‌هایی به خط ثلث و نستعلیق از دوره ایلخانی و قاجاری آراسته شده است. قسمت زنانه هم به صورت یک سالن طویل و باریک است و در سقف آن گچبری‌های زیبایی مشاهده می‌شود.

دو مسجد دیگر یعنی مسجد جامع بسطام و مسجد قاجاریه نیز از گچبری‌های زیبایی که دارای کتیبه‌های قرآنی است، برخوردار است. بنای امامزاده محمد (محل دفن نواده امام صادق) نیز دارای ایوان بلندی است که از تزئینات آجری فوق‌العاده زیبایی در نمای خارجی و همچنین دری از چوب مشبک ساده برخوردار است.

برج کاشانه یکی دیگر از آثار این مجموعه تاریخی است که در جنوب شرقی مسجد جامع این شهر واقع شده و تاریخ بنای آن به سال 700 هجری قمری برمی‌گردد. فضای داخلی این برج 20 متری، ده ضلعی است که بر آنها طاق نماهای تزئینی کم‌عمقی کار شده است.

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها