با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، مردم منتظر تاثیر آن بر بازار خودرو هستند؛ چراکه در چند سال اخیر خودروسازان به علت هزینه‌های تحمیلی تحریم، چند بار قیمت محصولات خود را بالا بردند و امروز با رفع آن محدودیت‌ها، طبعا باید قیمت خودروهای داخلی نیز تغییر کند.
کد خبر: ۸۸۸۷۸۰
لغو تحریم‌ها و انتظار دور از دسترس، ارزانی خودرو

تحریم‌ علیه صنایع خودروسازی ایران از سال ۱۳۹۰ و در چارچوب اعمال محدودیت‌های مالی و بانکی از سوی اروپایی‌ها آغاز شد، به طوری که شرکت‌های فرانسوی رنو و پژو که دو شریک اصلی شرکت‌های خودروسازی ایران بودند بتدریج همکاری‌های خود با ایران‌خودرو و سایپا کاهش دادند.

در حالی که رنو و پژو مهم ترین قطعات خودروهایی همچون پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ و تندر ۹۰ را برای ایران‌خودرو و سایپا تامین می‌کردند، قطع صادرات این لوازم به ایران و عدم تدبیر خودروسازان در بومی‌سازی آنها سبب کاهش شدید تولید و در نتیجه افزایش چشمگیر قیمت خودروها شد.

البته تاثیر تحریم‌ها یکطرفه نبود و به شرکت‌های پژو و رنو نیز زیان وارد کرد، به طوری که به عنوان مثال چند شرکت قطعه‌ساز پژو اوایل سال ۱۳۹۱ به علت قطع صادرات به ایران، در آستانه تعطیلی قرار گرفته و بسیاری از کارگران آن بیکار شدند و کاهش صادرات به ایران موجب افزایش زیان این دو شرکت در سال‌های اخیر شد.

در حالی که تحریم اروپایی‌ها در این سال‌ها تاثیر شدیدی بر بازار خودروی کشورمان گذاشته، آمریکایی‌ها هم تحریم‌های جدیدی علیه صنعت خودروسازی ایران اعمال کردند که بر اساس آن، شرکت‌های خارجی از همکاری با صنعت خودروسازی ایران منع شدند.

هدف تحریم آمریکایی‌ها، قطع همکاری خودروسازان کره‌ای و ژاپنی با ایران بود؛ زیرا همان طور که ذکر شد خودروسازان اروپایی از چند سال قبل تحریم‌ علیه ایران را کلید زده بودند.

انتظار می‌رفت رفع تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی از لحاظ روانی سبب کاهش قیمت خودروها در بازار شود، اما فعلا که واکنش بازار این طور نبوده است.

در جدول ذیل، قیمت خودروها پیش از اعمال تحریم‌ها و در پنج سال اخیر ذکر شده است. مطمئنا مردم هم انتظار ندارند با رفع تحریم‌ها قیمت خودرو به قبل از تحریم‌ها بازگردد، اما انتظار کاهش قیمت‌ها انتظار بی جایی هم نیست اما تاکنون برخی مسئولان نشان داده‌اند میلی به پیگیری کاهش قیمت خودرو ندارد.

از فردای برجام، ‌مسئولان خودروسازی بهانه‌های جدیدی برای گران کردن محصولاتشان مطرح کرده‌اند، مثل گران شدن دلار، افزایش دستمزد کارگران و هزینه‌های مالی (سودهای بانکی).

قیمت چند مدل خودروهای داخلی در سال‌های اخیر (قیمت‌ها به میلیون تومان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها