بی‌ثباتی بازار جهانی نفت و روند نزولی قیمت جهانی نفت خام در ماه‌های گذشته سبب شد بسیاری از تولیدکنندگان نفت خام به فکر راه‌حلی برای متوقف کردن این روند بیفتند، حتی کشورهایی که در اوپک همواره مخالف کاهش تولید بودند، امروز از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند. نهایتا به نقطه‌ای رسیدیم که چند هفته پیش، چهار کشور عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر در دوحه قطر گرد هم آمدند و به این نتیجه رسیدند که تولید نفت خام خود را در سطح ماه ژانویه (دی) حفظ کنند و افزایش تولید نداشته باشند. یک روز بعد هم وزرای نفت عراق و ونزوئلا در تهران با وزیر نفت کشورمان راجع به این موضوع بحث کردند.
کد خبر: ۸۸۷۱۴۲

نکاتی پیرامون این توافق و مذاکرات وجود دارد:

اول این‌که همه کشورهای تولیدکننده نفت از افت قیمت‌ها ناراضی‌اند و خواهان بازگشت قیمت‌ها به سطوح بالاتر هستند، اما کسانی باید برای اصلاح روند گذشته اقدام کنند که بیشترین افزایش تولید را داشته‌اند. یعنی تثبیت سطح فعلی تولید نفت توسط این چند کشور به تنهایی تاثیر زیادی بر قیمت‌ها نخواهد داشت، بلکه باید کشورهایی مثل عربستان پیشگام این طرح شوند زیرا همچنان شاهد عدم توازن در بازار و بالاتر بودن عرضه نسبت به تقاضا هستیم.

دوم این‌که امکان افزایش تولید بیش از آنچه تاکنون اتفاق افتاده برای حکومت آل‌سعود ـ به‌عنوان عامل اصلی کاهش قیمت جهانی نفت ـ وجود ندارد. بر اساس آمار منتشرشده، تولید نفت عربستان در ماه جاری روزانه ده میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده در حالی که سه ماه پیش از این، ده میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. یکی از علل آن هم عدم توان مالی این کشور به دلیل کسری بودجه ناشی از هزینه‌های بالای جنگ فرسایشی در یمن و تحمیل هزینه‌های زیاد حمایت از تروریست‌ها در سوریه است.

سوم این‌که تصمیم جدی کشورمان برای بازپس گرفتن سهم خود از بازار نفت و رسیدن به سطح تولید قبل از تحریم‌ها، گویا سبب نگرانی دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی ایران شده است و به دنبال راهی هستند تا به هر نحوی روند افزایش تولید نفت کشورمان بعد از رفع تحریم‌ها را متوقف کنند.

و نکته پایانی این‌که شرایطی که بیش از یک و نیم سال است بر بازار نفت خام حاکم بود، در حال دگرگون شدن است. بازار جهانی نفت اکنون وارد مرحله جدیدی شده است. در چند سال گذشته، این نخستین بار است که دو تولیدکننده عمده نفت خام عضو اوپک و غیرعضو اوپک یعنی روسیه و عربستان، درباره کاهش سقف تولید یا تثبیت آن باهم مذاکره می‌کنند و به نتیجه می‌رسند. به هر صورت ما هم باید با استفاده از دیپلماسی، علاوه بر حفظ منافع ملی از این فرصت بین‌المللی برای تقویت قیمت‌های جهانی نفت استفاده کنیم.

دکتر علی مروی

رئیس کمیسیون انرژی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها