پروژه تولید همزمان برق و آب قشم مپنا به ظرفیت 50 مگاوات برق و 18 هزار مترمکعب آب شیرین در قشم چندین ماه است که به بهره‌برداری رسیده و توانسته 33 روستای قشم را که مشکل کم‌آبی داشتند را برطرف کند اما ظاهرا عدم خرید این آب از سوی وزارت نیرو مشکلی است که این پروژه باید با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کند.
کد خبر: ۸۸۶۹۴۶
تأمین آب 33 روستای قشم با آب‌ شیرین‌کن

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، پروژه تولید همزمان برق و آب قشم مپنا برای نخستین بار در کشور با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و بالا بردن بازده نیروگاه گازی به ظرفیت 50 مگاوات برق و 18 هزار مترمکعب آب شیرین سال گذشته با حضور چیت‌چیان وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

این پروژه در زمینی به مساحت 4 هکتار در شمال جزیره قشم و به فاصله 750 متر از دریا با سرمایه‌گذاری مپنا به میزان 65 میلیون یورو اجرا شده است.

سیدحسین بهاری مدیر پروژه تولید همزمان برق و آب قشم در جمع خبرنگاران گفت: پروژه تولید همزمان برق و آب قشم از سال 1390 در فاصله 750 متری از دریا با هدف ایجاد کسب و کار جدید اجرا شده و با توجه به ساخت داخلی بودن تجهیزات این پروژه، به واردات سامانه‌های دیگر آب شیرین‌کن‌ها که عمدتاً در انحصار کشورهای آمریکا، آلمان، ژاپن است نیاز نیست.

وی با بیان اینکه در این پروژه 2 واحد 25 مگاواتی با راندمان 34 درصد اقدام به تولید برق می‌کند، گفت: در این نیروگاه از انرژی بازیافتی آب تولید می‌شود که همین موضوع می‌تواند راندمان نیروگاه را به 80 درصد هم برساند.

وی تأکید کرد: برای تولید آب شیرین نیاز به آب زیاد است به همین دلیل این نیروگاه در کنار دریا احداث شد که در نوع خود که همانا سیستم حرارتی است در کشور برای نخستین بار احداث شده است.

بهاری ادامه داد: این نیروگاه توانایی و ظرفیت تولید 18 هزار مترمکعب آب شیرین را دارد اما چون آبفای کشور تنها توانایی و قرارداد خرید 9 هزار متر مکعب را با مپنا به امضاء‌رسانده است در حقیقت یکی از سیستم‌ها به ظرفیت تولید 9 هزار متر مکعب خاموش است.

وی با بیان اینکه در قشم 160 هزار نفر ساکن هستند و روزانه به 48 هزار تا 50 هزار متر مکعب آب نیاز است، ادامه داد: به طور تقریبی و حتی کامل این پروژه توانسته تمامی بخش‌های روستایی جزیره قشم را تأمین کند و به طور تقریبی 33 روستا از نعمت آب شرین بهره‌مند شده‌اند.

به گفته وی، 50 درصد جمعیت قشم روستایی هستند اما آبفای کشور تنها 9 هزار مکعب آب از ما خریداری می‌‌کند.

مدیر پروژه تولید همزمان آب و برق قشم تأکید کرد: روزانه 260 هزار متر مکعب آب از دریا به نیروگاه وارد می‌شود و تنها یک دهم آن به آب شیرین تبدیل و مابقی مجدداً‌به دریا باز می‌گردد.

وی در باره قیمت فروش آب شیرین قشم به آبفای کشور، گفت: قیمت هر متر مکعب آب به آبفای کشور حدود 2500 تا 2800 تومان تا پایان امسال است که البته طی 4 ماه گذشته هر چه آب فروخته‌ایم پول آن پرداخت نشده است.

به گفته وی، ظاهراً آبفای کشور این آب را در شبکه روستایی به 100 تومان می‌فروشد و مابه‌التفاوت این قیمت را دولت یارانه می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه نخریدن آب مشکل ما است، گفت: تا قبل از راه‌اندازی پروژه تولید همزمان آب و برق، آبرسانی به همین روستاها با تانکر هم انجام می‌شد اما در حال حاضر آبفای کشور با احداث خطوط آبرسانی این آب را به مردم از طریق همین خطوط انتقال می‌‌دهد.

فروش آب به کشتی‌ها هر متر مکعب 5500 تومان، همچنین خبرنگار فارس در سفر به قشم کسب اطلاع کرد که آبی که پروژه تولید همزمان آب و برق قشم که توسط مپنا احداث شده است توسط برخی تانکرها که آب را به کشتی‌ها تجاری می‌فروشند، نیز این آب‌ خریداری می‌شود.

این تانکرها که هر کدام 32 متر مکعب ظرفیت آب دارند این آب را به مبلغ 5500 تومان در هر متر مکعب به اسکله برده و به کشتی‌ها می‌فروشند.

گفته می شود مپنا از شرکت آبفای کشور از بابت فروش آب 2میلیارد و 800 میلیون تومان طلبکار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها