بوگاتی شیرون با قیمت بیش از دو میلیون یورو برخلاف نزدیک ترین رقبای خود یعنی مک لارن P1، فراری لافراری و پورشه 918 اسپایدر هیچ گونه سیستم هیبرید و برقی در بخش تولید نیرو ندارد و همچون نسل قبلی متکی به سوخت فسیلی بنزین است. البته پبوگاتی هنوز رسما قیمت این مدل را اعلام نکرده است.موتور 8 لیتری چهار توربو W16 به همراه گیربکس هفت سرعته دوال کلاچ قدرت را به هر چهارچرخ خواهد رساند. شرکت بوگاتی اعلام کرده است که اگر سیستم هیبرید را به مجموعه تولید قوای محرکه خود اضافه می کرد با مشکل اضافه وزن بیش از حد روبه رو می شد.
رییس بوگاتی می گوید: ما به سیستم هیبرید نیاز نداریم زیرا نه تنها توانسته ایم به حداکثر سرعت بسیار بیشتری دست پیدا کنیم، بلکه قدرت را به اندازه 25 درصد افزایش داده ایم و نسل جدید از آیرودینامیک بهتری بهره می برد و توانایی های بیشتری را در حین رانندگی با بوگاتی Chiron تجربه خواهید کرد.
ویرون در نسخه سوپراسپرت حداکثر قدرت 1183 اسب بخار و گشتاور 1106 lb-ft را تولید می کرد اما حال قدرت به مرز 1479 اسب بخار و گشتاور به 1180 lb-ft رسیده است. در زمان رانندگی با حداکثر سرعت، ویرون باک 100 لیتری اش را در عرض 12 دقیقه می بلعد اما نسل جدید در عرض 9 دقیقه این کار را انجام خواهد داد که تنها دلیل آن افزایش قدرت مهارنشدنی آن بوده است.
«شیرون» زیر 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت می رسد. در کمتر از 6.5 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر برساعت می رسد و 300 کیلومتر را در 13.6 ثانیه در می نوردد یعنی 2.9 ثانیه از مک لارن P1 سریع ترو یک ثانیه سریع تر از نسخه سوپراسپرت ویرون.
حداکثر سرعت این ابر اتومبیل در عدد 261 مایل بر ساعت (420 کیلومتر ساعت) محدود شده است. بوگاتی ادعا می کند که در تست حداکثر سرعتی که قرار است از این خودرو گرفته شود به راحتی از مرز 270 مایل (432 کیلومتر در ساعت) که رکورد قبلی بوگاتی بود، عبور خواهد کرد اما به دلیل ایمنی بیشتر سرعت در عدد ذکر شده محدود شده است.
کلید افزایش قدرت استفاده از توربوشارژرهای بزرگ تر است. موتور از دور 2000 rpm به حداکثر گشتاور خود می رسد و تا دور 6000 rpm به تولید گشتاور خود ادامه می دهد. یعنی در 70 درصد محدوده عملیاتی موتور شما با تمام گشتاور توانایی رانندگی خواهید داشت.
سیستم جدید دو مرحله ای از دو توربوشارژر تا دور 3800 rpm استفاده می کند تا پاسخ دریچه گاز به حداکثر خود برسد و پس از این دور هر چهارتوربو وارد مدار تولید قدرت می شوند. سیستم اگزوز جدید تیتانیومی باعث کاهش فشار گازهای موجود در مدار توربو می شود.
استفاده از دو کاتالیست سوخت که هرکدام به اندازه 6 برابر یک اتومبیل معمولی هستند و در کل 6 خروجی اگزوز برای این مدل در نظر گرفته شده است.
چهار اگزوز چسبیده به هم در پشت شیرون مشخص هستند اما دو اگزوز دیگر همانند اتومبیل های فرمول یک به صورت دمنده در زیر دیفیوزر عقب قرار دارند تا نیروی رو به پایین بیشتری برای محور عقب فراهم کنند.
گرچه استفاده از این سیستم در اتومبیل های فرمول یک امروزی ممنوع شده است. شیرون در هر دقیقه 60.000 لیتر هوا برای تنفس احتیاج دارد و سیستم خنک کاری هم به 800 لیتر هوا در هر دقیقه نیازمند است.
در بوگاتی شیرون از 10 رادیاتور استفاده شده است تا تولید حرارت بسیار زیاد آن کنترل شود. ترمزها از کربن سیلیکون کاربید ساخته شده اند که هم مواد سبک تری هستند و هم از مقاومت بیشتری برخوردارند. در چرخ های جلو از کالپیر ترمز 8 پیستونه استفاده شده است و در عقب از نمونه 6 پیستونه.
لاستیک های جلو به اندازه 14 درصد عرض تر شده اند و در عقب هم 12 درصد افزایش پهنا را تجربه کرده اند. رینگ های جلو 20 اینچی است و در عقب از رینگ 21 اینچی استفاده شده است.
در این مدل از سیستم چهارچرخ فرمان استفاده شده است و دیفرانسیل ها به صورت الکترونیکی اجازه چرخش به چرخ های عقبی را هم می دهند.
بوگاتی از فیبر کربن جدید و مخصوصی برای ساخت شاسی خود استفاده کرده. در واقع بیشتر بخش شاسی و پوسته اتومبیل از فیبرکربن ساخته شده است.
سیستم تعلیق و فرمان این اتومبیل به صورت مستقیم به شاسی فیبرکربنی پیچ بست شده و تمام این رژیم گیری ها وزن آن را به 1995 کیلوگرم رسانده است.
در این بوگاتی 5 حالت مختلف رانندگی وجود دارد. لیفت، آتو، آتوبان، هندلینگ و تاپ اسپید گزینه های پیش روی راننده این اتومبیل است. در واقع با انتخاب هر حالت رانندگی تمامی اجزای اتومبیل تغییر آرایش می دهد و متناسب با حالت رانندگی فردی که پشت فرمان است، می شود.
در بخش طراحی، بوگاتی در چراغ های جلو از چهار LED بزرگ استفاده کرده است و در عقب اتومبیل نوار بلند بالای چراغ عقب را مشاهده می کنیم که از 82 LED ساخته شده است. Chiron به اندازه 14 mm پهن تر و 6mm بلدتر شده و می توانید در حین رانندگی در پیست های اتومبیل رانی از کلاه مخصوص رانندگی استفاده کنید.
صفحه نمایش داخل اتاق حداکثر سرعت 310 مایل بر ساعت یا 500 کیلومتری را نشان می دهد و یک صفحه نمایش TFT دیجیتال هم ارقام و اعداد مختلفی را در دید راننده قرار خواهد داد.
پروژه Chiron به دلیل مشکلات به وجود آمده برای شرکت مادر یعنی فولکس واگن و قضایای Dieselgate نزدیک به تعطیلی کامل بوده است و شرکت به سختی برای ارائه محصول نهایی مبارزه کرده تا مردم جهان شاهد بوگاتی «شیرون» باشند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: