رایزنی درباره جزئیات آتش‌بس در سوریه

تهران این روزها کانون رفت و آمد مقامات کشورهاست و پس از آن‌که در روزهای گذشته، مسئولان جمهوری اسلامی ایران میزبان وزیر خارجه عمان و وزیر دفاع روسیه بودند، دیروز نیز وزیر خارجه بوسنی با مقامات کشورمان گفت‌وگو کرد و در روزهای آینده نیز روسای جمهور سه کشور جمهوری آذربایجان، سوئیس و آفریقای جنوبی به کشورمان خواهند آمد.
کد خبر: ۸۸۳۸۷۶

بخشی از این گفت‌وگوها به مسائل اقتصادی و روابط با جمهوری اسلامی ایران در شرایط پسابرجام اختصاص دارد و بخش زیادی نیز درباره راهکارهای مدیریت بحران‌های منطقه‌ای است که محور اصلی آن هم بحران سوریه است. وزیر خارجه کشورمان پس از آن‌که در روزهای گذشته، مقاماتی از عمان و روسیه از آخرین مواضع کشورمان درباره سوریه مطلع شدند، دیروز در نشست خبری مشترکی که با همتای بوسنیایی خود داشت، بار دیگر مواضع کشورمان را در این زمینه تکرار و تاکید کرد: ایران از هر اقدامی که به توقف خونریزی‌ها بینجامد و جان مردم سوریه را حفظ کند، حمایت می‌کند.

سوریه راه‌حل نظامی ندارد

محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با ایگور پراداک، وزیر خارجه بوسنی افزود: جمهوری اسلامی همواره معتقد بوده که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و تنها راه، گفت‌وگو بین طرف‌های مختلف سوری و سپردن راه‌حل به مردم سوریه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی گفت: وظیفه دیگر کشورها تسهیل گفت‌وگو و نه مشروط کردن آن و تلاش برای تعیین چارچوب این گفت‌وگوهاست. وی خاطرنشان کرد: آتش‌بس در طرح‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در 2.5 سال اخیر برای راه‌حل سیاسی ارائه کرده، گام اول بوده و در نشست گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در وین نیز جمهوری اسلامی ایران بر آتش‌بس فوری همه‌جانبه و ارسال کمک‌های انسانی به همه مناطق سوریه تاکید کرده و هنوز هم همین اعتقاد را دارد. ظریف با تاکید بر این‌که آتش‌بس باید چارچوب‌های مشخص و روشنی داشته باشد، بیان کرد: هنوز جزئیات مربوط به نحوه اجرای آتش‌بس در سوریه مورد توافق قرار نگرفته است.

عربستان بیش از این به خود خسارت نزند

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات تنش‌زای عربستان در منطقه اظهار کرد: پارادایم حاکم بر منطقه باید به پارادایم فهم مشترک تغییر کند. ظریف ادامه داد: امیدوارم کشورهای منطقه بویژه رژیم عربستان که دنبال آتش و جنگ‌افروزی در منطقه بوده‌اند، قبل از این‌که بیش از این به خود خسارت بزنند دست از این کارها بردارند. وزیر امور خارجه افزود: سعودی‌ها امروز با تقویت گروه‌های افراطی خسارات زیادی را تحمل می‌کنند. آنها باید بدانند که با تغییر دیدگاهشان، منطقه امن تر خواهد شد.

ایگور پراداک هم در این نشست خبری مشترک، افراطی‌گری را چالش مشترک دو کشور ذکر کرد و گفت: خوشحالیم که در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی گری دارای نظر یکسانی هستیم .

مذاکره درباره نسل جدید اس-300

از دیگر مذاکرات منطقه‌ای تهران، گفت‌وگو با روسیه درباره تجهیز کشورمان به سامانه اس-300 است. حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که دیروز داشت،هرچند به ماجرای اس- 300 اشاره کرد، اما توضیح شفافی نداد و تنها به همین بسنده کرد که «یکی از مسائلی که ایران و روسیه در حال گفت‌وگو درباره آن بوده و هستند، موضوع نسل جدید سامانه موشکی اس - 300 است که بر حسب توافق‌ها در زمان خود، تفاصیل و جزئیات آن به اطلاع افکار عمومی می‌رسد.

البته همزمان با این اظهارات جابری‌انصاری، رئیس کمیته امور دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز در گفت‌وگو با خانه ملت اظهار کرد: محموله سامانه موشکی
اس-300 از روسیه به سمت کشورمان بارگیری شده است.

جابری‌انصاری در نشست خبری دیروز خود به سفر وزیر دفاع روسیه به ایران هم اشاره کرد و گفت: روابط ایران و روسیه نمادی از روابط نزدیک بوده و تبادل نظر به صورت مستمر بین دو کشور در حال انجام است. وی افزود: وزیر دفاع روسیه در سفر خود به تهران پیام ویژه‌ای از طرف آقای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به آقای روحانی، رئیس‌جمهور ایران منتقل کرد که ناظر بر تحولات منطقه‌ای و مسائل دوجانبه است.

نماینده ویژه پوتین به تهران می‌آید

معاون وزرای خارجه ایران و روسیه دیروز در گفت‌وگویی تلفنی‌ آخرین تحولات سوریه را بررسی کردند.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه‌ حسین امیرعبداللهیان و میخائیل باگدانف در این گفت‌وگو بر تلاش برای برقراری آتش بس در همه مناطق، جز مناطقی که تروریست‌ها در آن حضور دارند و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کردند.

قرار است باگدانف، معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه به دعوت معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه برای ادامه رایزنی‌ها درباره منطقه به تهران سفر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها