فاطمه مرادزاده - دو قوچ فوق‌العاده زیبا، که آرام و باوقار، اما خونین و مالین و بی‌جان، روی زمین و کنار یکدیگر چمپاتمه زده و یک قطعه اسلحه شکاری کالیبر 270 نیز بر پشت‌شان سوار است. این تصویر به علاوه چند سنگ سرخ شده با خون قوچ‌ها، همه آن چیزی است که این روزها در قالب یک فیلم کوتاه در فضای مجازی می‌چرخد؛ اما آنچه تلخی این ویدئو را صدچندان می‌کند، صدای روی تصاویر آن است که در آن، با اشاره به تصویر دو راس قوچ کشته شده، به کشتن 98 راس قوچ دیگر اعتراف و رئیس پاسگاه محیط‌بانی بخش بوشکان شهرستان دشتستان استان بوشهر را با ذکر نام تهدید می‌کند.
کد خبر: ۸۸۳۵۶۱
قاتل رجزخوان قوچ‌ها، بزودی در چنگال قانون

به گزارش جام‌جم، این اولین‌بار نیست که سودجویی، خودکامگی، جهالت، غرور کاذب و رفتار غیراخلاقی برخی، دامن حیوانات زبان بسته را گرفته و از طریق تصویر و ویدئوکلیپ به فضای مجازی راه‌یافته و خاطر را آزرده می‌سازد. همین چند روز پیش بود که کلیپی از اذیت و آزار شدید یک سگ خانگی در استان گلستان پخش شد و دل بسیاری را به‌درد آورد.

هر چند این تصاویر و کلیپ‌ها، همه آن چیزی نیست که در طبیعت این سرزمین یا در پستوی خانه‌ها و فضاهای بسته رخ می‌دهد، بلکه شاید مشتی باشد از خروار که خبرش گهگاه ناخواسته یا با قصد و هدف به بیرون درز می‌کند؛ درست مثل همین مورد آخر یعنی کلیپ کشتار قوچ‌های منطقه سیاه کوه بوشکان در استان بوشهر که به گفته فعالان محیط‌زیست این منطقه، عاملانش آن‌قدر جسور شده‌اند که علاوه بر کشتار حیوانات یک منطقه شکار ممنوع، مسئولان محیط‌زیست منطقه را هم تهدید به کشتارهای بیشتر می‌کنند.

نبود قانون قاطع؛ علت جری شدن متخلفان

یک فعال محیط‌ زیست در منطقه بوشکان در گفت‌وگو با جام‌جم دلیل جری شدن و کری خواندن شکارچیان متخلف را نبود قانون برای برخورد قاطع با این‌گونه متخلفان و برخورد ضعیف و مسامحه بیش از اندازه با آنان از یک‌سو و همچنین نبود حمایت مناسب و کامل از نیروهای محیط‌بان منطقه از دیگرسو عنوان می‌کند.

محمد امیری وجود اسلحه غیرمجاز بسیار در منطقه را از دیگر عوامل شکار بی‌ضابطه حیوانات عنوان کرده و می‌افزاید: شکارچیان متخلف در حالی آزادانه و بی‌محابا به کشتار گونه‌های ارزشمند جانوری منطقه ادامه می‌دهند و پس از هر بار دستگیری خیلی زود آزاد می‌شوند که متاسفانه نه تنها برخورد قاطعی با آنان نمی شود، بلکه این نیروهای کارآمد محیط بان هستند که در درگیری های پیش آمده به صورت غیرمستقیم توبیخ و به سایر مناطق تبعید می شوند.

وی با اشاره به این‌که حتی به رگبار بستن محیط‌بان شهید غلام علی‌محمدی در تیرماه 76 به دست شکارچیان غیرمجاز نیز باعث اعمال سختگیری بیشتر مسئولان محیط‌زیست شهرستان دشتستان نسبت به این افراد و اتخاذ تصمیمات مناسب در زمینه برخورد با آنان نشده است، یادآور می‌شود: درعوض این شکارچیان هستند که در سایه این ضعف و بی‌توجهی، در مقام انتقام گرفتن از محیط‌بانان و محیط‌زیست برآمده و گاهی با تهدید و آزار محیط‌بانان و خانواده آنها و گاه با انتشار این‌گونه تصاویر درصدد آزار و اذیت این نیروهای خدوم برآمده‌اند.

متخلف در حال تعقیب است

مهرداد نوروزی، رئیس پاسگاه محیط‌بانی شهید محمدی بخش بوشکان شهرستان دشتستان استان بوشهر نیز که در کلیپ منتشر شده توسط شکارچی متخلف مورد خطاب و تهدید قرار گرفته است، دلیل این اقدام را انتقام‌گیری از محیط‌زیست عنوان کرده و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: بخش بوشکان 186 هزار هکتار مساحت دارد و دارای دو منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم و تنگ باهوش و همچنین منطقه آزاد کوه سیاه است که البته بزودی شکاردرآن نیز ممنوع خواهد شد. در سال‌های گذشته و به‌دلیل نبود نیروهای محیط‌زیست در این مناطق (که دارای گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری است)، شکارچیان آزادانه به شکار و تخریب منطقه اقدام می‌کردند، اما با ورود محیط‌زیست از دی ماه سال 88 به بخش بوشکان و نظارت و حفاظت از منطقه، دست و پای متخلفان تا حدودی بسته شده که این امر ناراحتی و انتقام‌گیری آنان را در پی داشته است.

وی با بیان این‌که فرد موردنظر در کلیپ که او را تهدید کرده، نمی‌شناسد، می‌گوید: تخلف موضوع فیلم در منطقه آزاد کوه سیاه رخ داده و حدود 10 روز پیش و پس از مشاهده فیلم صورتجلسه‌ای برای اداره محیط‌زیست شهرستان دشتستان تنظیم و ارسال کردیم. پس از آن نیز با شکایت اداره محیط‌زیست شهرستان دشتستان و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر پرونده‌ای در این رابطه در مراجع قضایی تشکیل و با دستور دادستان، پیگیری این موضوع توسط پلیس فتا آغاز شده است.ضمن اینکه مسئولان سازمان محیط زیست نیز در جریان ماجرا بوده و درحال رسیدگی به آن هستند.

پلیس فتا: دستگیرش می‌کنیم

در همین حال سرهنگ داریوش پورسعید، رئیس پلیس فتای استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: گرچه پیگیری این ماجرا توسط محیط‌زیست با تاخیر همراه بود، اما اقدامات لازم برای شناسایی فرد متخلف انجام شده و سرنخ‌هایی هم به‌دست آمده است، هر چند از آنجا که فرد مذکور از عشایر استان‌های همجوار بوده و برای شناسایی و بازداشت وی به هماهنگی‌های بین استانی لازم است، شناسایی و جلب وی کمی زمانبر خواهد بود، اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا متهم بزودی شناسایی و دستگیر شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌‌زیست با اشاره به فیلم رجزخوانی شکارچیان برای مسئول حفاظت محیط‌زیست بوشکان و ادعای شکارچی مبنی بر شکار 98 رأس قوچ در این منطقه، به جام‌جم می‌گوید: این ادعایی است که شکارچی از آن حرف زده و نمی‌توان روی آن صحه گذاشت، از طریق یگان حفاظت محیط‌زیست در حال پیگیری است و فرد مذکور نیز براحتی قابل شناسایی‌اند و برخورد قانونی با وی در دستور کار سازمان است.

علی تیموری در پاسخ به این پرسش که چه عاملی باعث جری شدن شکارچیان متخلف شده و نبود قانون صریح برخورد با آنان می توان در این امر دخیل باشد، اظهار می‌کند: بی شک نبود قانون صریح برخورد و جرایم مالی اندک از عوامل جسور شدن این متخلفان است، هر چند در مصوبه‌های امسال سازمان محیط‌زیست این نواقص رفع شده است، بر همین اساس اولا جرایم شکار حیوانات بویژه گونه‌های حمایت شده تا 10 برابر افزایش یافته است. ثانیا این اختیار از مسئولان استانی محیط‌ زیست سلب شده که قضات را از حکم صادره درخصوص جنبه عمومی جرم منع کنند؛ بنابراین فرد متخلف نه‌تنها برای یک صید غیرقانونی جرایم سنگینی را پرداخت می‌کند، بلکه طبق حکم قضات سه ماه تا سه سال هم حکم زندانی خواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها