مدیر عامل موسسه جمعیت تولد دوباره در خصوص پنج سال نخست فعالیت این مرکز گفت: در 5 سال نخست فعالیت به سمت گسترش این مدل از برنامه حرکت کردیم که 50 مرکز بازتوانی که مراکز خودگردان بودند در کشور و استان‌ها راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۸۸۳۴۳۶
استراتژی نوین و طرح‌های بین‌المللی «تولد دوباره»

به گزارش جام جم آنلاین ، عباس دیلمی‌زاده در خصوص مرحله دوم اظهار کرد: در مرحله دوم ضمن گسترش این مراکز حدودا سه سال بعد تعداد مراکز خودگردان برای بازتوانی معتادان به 100 مرکز افزایش یافت. همچنین وارد برنامه‌های فاز جدیدی شدیم که تحت عنوان برنامه کاهش آسیب نام داشت و این برنامه را در رأس فعالیت‌های خود قرار دادیم.

دیلمی‌زاده با اشاره به برنامه‌هایی با عنوان بازتوانی پرهیزمدار که به معتادان خیابانی سرویس خدماتی ارائه می‌شده است، افزود: اساس و پایه برنامه کاهش آسیب بیشتر به این منظور تدوین شد تا بر اساس آن به معتادان خیابانی که ممکن است به جامعه آسیب وارد کنند کاهش پیدا کند تا با ارائه سرویس خدماتی به این دسته از معتادان بتوان کیفیت زندگی‌شان را بالا برد.

به گفته مدیرعامل موسسه جمعیت تولد دوباره، تلفیق این دو نوع مرکز در کنار یکدیگر مرکزی منحصر به فرد را در دنیا به وجود آورد که برنامه‌های پرهیزمدار و کاهش آسیب‌ها در یک سیستم جامعه در کنار هم فعالیت داشته باشند. این مدل منحصر به فرد توانست در سال 2005 برنده جایزه جامعه مدنی سازمان ملل وین به عنوان بهترین NGO شود.

عباس دیلمی‌زاده با بیان اینکه «جمعیت تولد دوباره چند برنامه دیگر را در کنار این برنامه‌ها توسعه داد و باعث رشد و ترقی بیشتر این مرکز و مددجویان معتاد شد»، تصریح کرد: برنامه‌های آموزش خانواده در ارتباط با خانواده معتادان برای ایجاد رابطه معتاد و خانواده و پیوند بیمار با خانواده تدوین شد. همچنین آموزش آکادمیک افراد بهبودیافته که مدت چندسال پاک بوده‌اند برای اشتغال در مراکز درمان و کاهش آسیب کشور، این مدل برنامه که برای نخستین‌بار توسط این موسسه راه‌اندازی شد باعث شد تعداد بیش از 1200 نفر از معتادان بهبودیافته آموزش‌های آکادمیک ببینند تا بتوانند به عنوان مددیار اعتیاد در سایر مراکز سازمان‌های غیردولتی و بازتوانی شاغل شوند.

مدیرعامل جمعیت تولد دوباره به بخش‌های پژوهشی و برنامه‌ریزی جمعیت اشاره کرد و گفت: طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی برای گسترش کمی و کیفی را آغاز کردیم؛ همچنین در راستای فعالیت‌های بین‌المللی جمعیت شاخص‌هایی تعریف شد که نخستین سیستم آسیب‌های اولین مراکز اقامتی کوتاه‌مدت ویژه مردان و زنان معتاد همچنین اولین سرپناه برای مردان و زنان نیز دایر شد.

وی اضافه کرد: در طول این چند سال فعالیت نخستین مرکز بازتوانی PC برای زنان و مرکز درمان الکل نیز توسط این جمعیت در کشور راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل جمعیت تولد دوباره با اشاره به فاز پنج‌ساله دوم فعالیت‌های این مرکز افزود: در پنج‌ساله دوم جمعیت تولد دوباه به جای گسترش کمی، گسترش کیفی‌ مراکز و اجرای طرح‌های جدید را به عنوان استراتژی‌های جدید خود پیاده کرد. بر همین اساس این موسسه مراکز خودگردان را در سراسر کشور مستقل کرد و بسیاری از آنها توسط NGOهای جدید فعالیت خود را ادامه دادند.

دیلمی‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمعیت به کوچک‌سازی بدنه اجرایی اقدام کرده است مراکز اقامتی خود را از 100 واحد به 5 مرکز تقلیل داد که این مراکز به عنوان مراکز نمونه با کیفیت مناسب مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: جمعیت تولد دوباره طی چند سال اخیر فعالیت خود را در حوزه بین‌الملل گسترش داده و موفق شده است نخستین شبکه منطقه‌ای سازمان غیر دولتی کاهش تقاضای مواد مخدر با محوریت جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان شبکه ادنا راه‌اندازی کند.

به گفته مدیرعامل جمعیت تولد دوباره، صدها سازمان غیر دولتی فعال در جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت در زمینه معتادان هستند؛ از این رو در تلاش هستیم برای کاهش آسیب‌ها بخش خصوصی را گسترش داده و اقدامات علمی و کیفی را به عنوان یک الگو به مراکز دیگر ارائه دهیم.

منبع: شبکه مجازی آستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها