سه میلیون نفر آماری است که مسئولان از جمعیت اتباع بیگانه در کشور می‌دهند، براساس همین آمار یک میلیون و 500 هزار نفر اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور وجود دارد که روی فعالیت و نحوه امرار معاش آنها هیچ نظارتی وجود ندارد‌ به همین دلیل می‌توان از آنها به عنوان تهدیدی برای جامعه یاد کرد که حداقل تبعات حضور آنها در کشور، بالا رفتن آمار تولد کودکان بی‌هویت است.
کد خبر: ۸۸۲۷۸۶
جولان 1.5 میلیون تبعه بیگانه غیرمجاز در کشور

جمعیت اتباع بیگانه‌ای که در کشورمان به شکل مجاز ساکن شده‌اند نیز چیزی حدود یک میلیون و 500 هزار نفر برآورد می‌شود.

به گفته مسئولان، این افراد برای خدماتی که در کشورمان می‌گیرند هزینه پرداخت می‌کنند. این در حالی است که برخی کارشناسان نیز وجود برخی اتباع بیگانه را برای کشور مفید می‌دانند، زیرا آنها زیر بار کارهایی می‌روند که خیلی‌ها برای انجام‌شان پیشقدم نمی‌شوند.

احمد محمدی‌فر، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور دیروز در نشستی که در فرمانداری رفسنجان برگزار شد به این مساله پرداخت و با اشاره به این‌که سالانه بین 350 تا 450 هزار نفر اتباع بیگانه غیرمجاز از کشور طرد می‌شود، درباره این‌که اتباع بیگانه غیر مجاز بیشتر در کدام استان ساکن شده‌اند، تصریح کرد: یک میلیون و 500 هزار نفر اتباع خارجی غیرمجاز در کل کشور وجود دارد، در این میان استان تهران با وجود 500 تا 700 هزار نفر در کشور بیشترین سهم را دارد.

30 میلیارد تومان هزینه طرد اتباع بیگانه

این‌که بسیاری از اتباع بیگانه‌ای که در کشور به شکل مجاز ساکن شده‌اند در برطرف شدن مشکلات جامعه سهم دارند، امری غیرقابل انکار است؛ اما در بین اتباع بیگانه‌ای که غیرمجاز وارد کشورمان می‌شوند، افراد تبهکاری نیز وجود دارند که قانون‌شکنی‌های آنها از صفحات حوادث روزنامه‌ها سر در می‌آورد به همین خاطر کارشناسان تاکید می‌کنند که باید برای ساماندهی این افراد برنامه‌ریزی کرد.

آن‌طور که ایسنا گزارش کرده سالانه 350 هزار تا 450 هزار نفر از اتباع غیرمجاز از کشور طرد می‌شوند؛ این در حالی است که به گفته محمدی‌فر، امسال برای طرد 640هزار نفر از اتباع غیرمجاز 30 میلیارد تومان در کشور هزینه شده است.

این تنها هزینه‌ای نیست که اتباع بیگانه روی دست کشور می‌گذارند، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به اجرای طرح بیمه سلامت برای اتباع خارجی، گفت: برای این طرح که با حمایت کمیساریای پناهندگان انجام شده حدود 25میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است. افزون بر این با دستور رهبر معظم انقلاب برای تحصیل فرزندان اتباع غیرمجاز نیز تاکنون از 48 هزار دانش‌آموز اتباع غیرمجاز در مدارس ثبت‌نام شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور از وجود 20 اردوگاه اتباع بیگانه در کشور خبر داد و عنوان کرد: در رفسنجان وجود اردوگاه، جدای از ناراحتی که برای مردم ایجادکرده، چهره نامطلوبی را در مناطق مسکونی ایجاد کرده است.

هشدار درباره افزایش فرزندان بی‌هویت

علاوه بر حوادث ریز و درشتی که برخی اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور مرتکب آن می‌شوند، باید یادآور شد یکی از پیامدهای ساماندهی نشدن این افراد تولد فرزندان بی‌هویت است که به‌دلیل ازدواج اتباع بیگانه با زنان ایرانی اتفاق می‌افتد.

محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این مساله بر ساماندهی اتباع بیگانه برای جلوگیری از ازدواج‌های غیرقانونی و تولد فرزندان بی‌هویت تاکید و عنوان کرد: تولد فرزندان بی‌هویت و بی‌توجهی به تعیین تکلیف آنان تبعات جدی برای کشور خواهد داشت.

سعیدی در گفت‌وگو با خانه ملت از عملکرد دولت درخصوص ساماندهی اتباع بیگانه انتقاد کرد و گفت: اگر وزارت کشور به این موضوع به صورت جدی ورود می‌کرد، شاهد شیوع ازدواج غیرقانونی زنان ایرانی با اتباع بیگانه و در پی آن تولد فرزندان بی‌هویت نبودیم.

کارشناسان عمده دلیل ازدواج غیرقانونی زنان ایرانی با اتباع بیگانه را فقر مالی و اجتماعی دانسته و معتقدند اتباع بیگانه غیرمجازی که نمی‌توانند به صورت قانونی ازدواج کنند به ازدواج‌های غیرقانونی تن می‌دهند.

کارشناسان هشدار می‌دهند چنانچه دولت برای ساماندهی اتباع بیگانه در کشور برنامه‌ریزی مشخصی نداشته باشد و برای این مهم اعتبارات مناسبی در نظر نگیرد، تولد کودکان بی‌هویت و بی‌شناسنامه که قادر نیستند از هیچ‌گونه حقوق شهروندی، انسانی و اجتماعی برخوردار باشند به مشکلی جدی برای کشور بدل خواهد شد.

مهدی آیینی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها