«جام‌جم» رویکرد درست در قبال مهاجران افغانستانی را بررسی می‌کند

دوراهی اخراج و ساماندهی اتباع

معاون اجرایی اداره کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور خبر داد:

6هزار میلیارد تومان هزینه تحصیل پناهندگان در ایران

معاون اجرایی اداره کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور گفت: هزینه هر سال تحصیلی دانش آموزان اتباع بیگانه و مهاجرین خارجی در ایران پنج هزار میلیارد ریال و برای 12 سال تحصیل آنان 60 هزار میلیارد ریال است.
کد خبر: ۷۶۱۶۱۹
6هزار میلیارد تومان هزینه تحصیل پناهندگان در ایران

عباس نصرالهی امروز سه شنبه در مراسم گشایش مدرسه 12 کلاسه مولوی برای پناهندگان خارجی در منطقه تبادکان مشهد با حضور نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل و نمایندگان سفارتخانه های ژاپن و استرالیا در ایران افزود: در سطح ایران 330 هزار دانش آموز تبعه بیگانه و مهاجر خارجی مشغول تحصیل هستند که حداقل هزینه تحصیلی برای هر دانش آموز در یک سال 13 میلیون ریال است.

وی گفت: هم اکنون در ایران هزار و 300 مدرسه برای دانش آموزان پناهنده خارجی وجود دارد که به منظور رفاه حال آنان باید 13 هزار کلاس درس دیگر نیز در سطح کشور ایجاد شود.

معاون اجرایی اداره کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور افزود: خدمات رسانی جمهوری اسلامی ایران به دانش آموزان پناهنده و تبعه بیگانه بسیار پرهزینه و گسترده است.

وی گفت: باید خدمات جمهوری اسلامی به مهاجرین مستندسازی شود به ویژه امسال که مقارن با سی امین سال حضور کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران است.

نصرالهی افزو: ملت ایران در راستای ارج نهادن به کلام بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب زمینه تحصیل فرزندان اتباع بیگانه و مهاجرین افغان را در کشور فراهم کرده به این امید که آنان با کسب علم، افغانستان را بسازند.

وی با اشاره به خدمات رسانی ایران به مهاجرین پیش ازپیروزی انقلاب و بعد از آن افزود: پیش از انقلاب اسلامی در وزارت کشور اداره امور اتباع وجود داشت که با پایه گذاری جمهوری اسلامی این نهاد به اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی تغییر نام یافت.

معاون اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: مهاجر همواره برای ملت ایران فردی عزیز، گرامی و منشا خیر و برکت بوده همانطور که پیامبر اسلام سالها مهاجر بوده اند و رهبر کبیر انقلاب نیز 15 سال را در تبعید بسر بردند.

وی افزود: امسال دوران طلایی کمک​های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به وزارت آموزش و پرورش ایران بود بطوری که 100 میلیارد ریال به ساخت و تجهیز مدارس در ایران کمک کرد اما این رقم در مقابل هزینه زیادی که کشورمان برای تحصیل دانش آموزان خارجی پرداخت می کند ناچیز است.

نصرالهی گفت: جامعه جهانی وظیفه دارد کشورهای مهاجرپذیر را در خدمات رسانی به پناهندگان یاری دهد لذا از سازمان ملل متحد انتظار داریم ایران را در رسیدگی به امور پناهندگان کمک کند.

وی همچنین با اشاره به برنامه های اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در سال 2015 میلادی، افزود: توسعه مهمانپذیرها در سطح کشور، ارتقا سطح آموزشی دانش آموزان و دانشجویان پناهنده و رسیدگی به امور رفاهی و تحصیلی پناهندگان در اولویت برنامه های امسال قرار دارد.

معاون هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: از یک میلیون و 400 هزار دانش آموزی که در 12 هزار آموزشگاه این استان مشغول تحصیل هستند 60 هزار دانش آموز تبعه بیگانه می باشند که در دو هزار کلاس درس تحصیل می کنند.

حسین شادکام افزود: مدرسه تازه تاسیس مولوی در منطقه تبادکان دومین مدرسه ای است که ویژه فرزندان اتباع بیگانه و مهاجرین خارجی در خراسان رضوی ساخته شده است.

وی گفت: این مدرسه در زمینی با مساحت هزار و 500 مترمربع و زیربنای هزار و 586 مترمربع با هزار مترمربع محوطه سازی در طول پنج ماه ساخته و زمین آن از سوی دهیاری و خیرین منطقه تبادکان اهدا شده است.

شادکام افزود: مدرسه مولوی شامل 12 کلاس درس، آزمایشگاه، کارگاه، نمازخانه و کتابخانه است که فقط کتابخانه آن با کمک 400 میلیون ریالی دولت استرالیا ساخته شده است.

وی اظهارداشت: مدرسه مولوی با اعتبار 18 میلیارد و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد و کشورهای کمک کننده شامل استرالیا، ژاپن و آلمان بنا شده است.

معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: 500 دانش آموز در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول مدرسه مولوی مشغول تحصیل هستند که از این تعداد 270 نفر افغانستانی می باشند.

وی گفت: هدفگذاری برای تحصیل دانش آموزان در مدرسه مولوی در سال آینده 700 نفر است.

خراسان رضوی با 150 هزار مهاجر خارجی از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و هند بعد از تهران مقام دوم مهاجرپذیری را در ایران به خود اختصاص داده است.

بیش از 60 هزار دانش آموز تبعه خارجی در این استان مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد دانش آموز تبعه خارجی 48 هزار نفر تبعه افغانستان و بقیه از اتباع 16 کشور دیگر هستند.

دو هزار و 500 معلم و فرهنگی کار تعلیم و تربیت دانش آموزان تبعه خارجی را در خراسان رضوی بر عهده دارند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها