بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی فرم های یکنواخت برخی از قراردادهای تسهیلات بانکی را ابلاغ کرد.
کد خبر: ۸۸۲۶۲۷
فرم های یکنواخت قراردادهای تسهیلات بانکی ابلاغ شد

به گزارش جام جم انلاین، در بخشنامه بانک مرکزی در راستای اجرای تبصره ذیل ماده (23) «قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار» وموضوع «یکنواخت‌سازی فرم عقود تسهیلات بانکی»،آمده است که فایل الکترونیکی فرم‌ قرارداد‌های عقود «اجاره به شرط تملیک»، «خرید دین»، «مرابحه»،‌ «مزارعه»، «مساقات»، «استصناع»، «جعاله» و «سلف»، که در جلسه مورخ 1394.11.13 شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است در اختیار بانکها قرار گرفته و از بانک ها خواسته شده است تمامی تمهیدات لازم از جمله چاپ و توزیع فرم یکنواخت قرارداد‌‌های یادشده با سربرگ آن بانک/ مؤسسه اعتباری راحداکثر تا تاریخ 27 اسفند امسال فراهم کنند و از این پس تمامی قرارداد‌های جدید صرفاً براساس فرم‌های‌ مزبور تنظیم و منعقد شود.

در این بخشنامه قید شده است که تمامی قراردادهای قبلی مربوط به عقود فوق‌الذکر، تا پایان مدت اعتبار مندرج در قرارداد، کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند و تابع ضوابط و مقررات زمان انعقاد قرارداد می‌باشد. برای اجرای صحیح مصوبه مذکور نیز خواسته شده است :
1. اطلاع‌رسانی کامل برای عموم در خصوص قرارداد‌های مذکور به طرق ممکن از جمله قراردادن فرم قرارداد‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی آن بانک/ مؤسسه اعتباری صورت پذیرد؛
2. قبل از انعقاد و یا امضای قرارداد، تمهیداتی اتخاذ شود تا مشتری، ضامن و وثیقه‌گذار از مفاد آن آگاهی کامل کسب نموده و نسخه‌ای از قرارداد مربوط به همراه مقررات و ضوابط مصرح در آن، در اختیار مشتری، ضامن و وثیقه‌گذار قرار گیرد؛
3. پس از انعقاد و امضای قرارداد، نسخه‌ای از آن که دارای ارزش قانونی یکسان با سایر نسخ می‌باشد، در اختیار طرفین قرارداد (عامل، ضامن یا ضامنین و وثیقه‌گذار یا وثیقه‌گذاران) قرار گیرد.
همچنین هر نوع تغییر در ارکان و مفاد فرم قرارداد‌های تسهیلات بانکی، صرفاً توسط شورای پول و اعتبار امکان‌پذیر می‌باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها