برای شرکت در اجلاس اعضای سازمان همکاری اسلامی در جده

عربستان برای هیات ایرانی روادید صادر نکرد

بنابر اعلام و تأیید رسمی وزارت امور خارجه سوئیس، این کشور از این پس حافظ منافع عربستان در ایران و بالعکس خواهد بود.
کد خبر: ۸۸۱۶۰۰
سوئیس حافظ منافع ایران در عربستان شد

به گزارش جام جم آنلاین ، وزارت امور خارجه سوئیس (دپارتمان فدرال امور خارجی سوئیس) امروز یکشنبه اعلام کرد که به دنبال گسیختگی روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض، سوئیس از این پس حافظ منافع عربستان در ایران و همچنین حافظ منافع ایران در عربستان خواهد بود و روابط دیپلماتیک میان این دو کشور را اداره و هدایت خواهد کرد.

وزارت خارجه سوئیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این نتیجه دیدار 24 ساعته وزیر امور خارجه سوئیس در ریاض است.

دیدیه بورک‌هالتر، وزیر امور خارجه سوئیس صبح امروز یکشنبه با «سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود» پادشاه عربستان و «عادل بن احمد الجبیر» وزیر امور خارجه این کشور در ریاض دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنابر اعلام وزارت خارجه سوئیس، سفر وزیر خارجه این کشور به عربستان سعودی با هدف گفت‌وگو درباره کانون‌‌های تنش‌ها در منطقه به ویژه تنش‌های جاری در سوریه و یمن صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، بورک‌هالتر در جریان سفر خود به ریاض رسما مقامات سعودی را از درخواست ایران از سوئیس در خصوص حفاظت از مناقع تهران در عربستان مطلع کرده و با توجه به روابط خوب سوئیس با هر دو کشور و تمایل آن برای تقویت ثبات سیاسی منطقه، پیشنهاد حفاظت از منافع ریاض در تهران را مطرح کرده و جزئیات و نحوه ایفای نقش سوئیس هم‌اینک باید با نمایندگان دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

تأیید این خبر از سوی وزارت امور خارجه سوئیس در حالی صورت می‌گیرد که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوئیسی خود در ریاض اعلام کرده بود که سفارت سوئیس در تهران، حافظ منافع عربستان خواهد بود.

عادل الجبیر گفته بود: سوئیس حافظ منافع عربستان در ایران است و اقدامات لازم در جهت تسهیل ورود حجاج ایران را فراهم خواهد کرد. هدف ما از قبول این پیشنهاد از طرف سوئیس تسهیل روند حج گزاری شهروندان ایرانی در عربستان است.

وی همچنین گفت که عربستان نیازمند واسطه برای از سرگیری روابط با ایران نیست و تنها هدف عربستان از قبول این پیشنهاد تسهیل امور مربوط به حجاج ایرانی است.

سفارت سوئیس، همزمان، حافظ منافع آمریکا در ایران نیز هست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها