برای حمایت از تروریست‌های «النصره»؛

نیروهای ویژه ترکیه وارد «حلب» سوریه شدند

خبرهای رسیده حاکی است که دولت ترکیه و عربستان سعودی مشغول مقدمه‌چینی برای دخالت نظامی زمینی در خاک سوریه هستند. این در حالی است که ارتش سوریه با بازپس گرفتن تعدادی از شهرها و روستاها در بخش شمال‌غرب این کشور مقدمات آزاد‌سازی حلب را فراهم کرده است. شکست سنگین تروریست‌ها طی روزهای گذشته حامیان منطقه و بین‌المللی آنان را وادار به تحرکات تازه‌ای کرده و دخالت نیروی زمینی یکی از همین تحرکات خطرناک است. مقامات سوریه پیشتر گفته بودند اگر سربازان سعودی وارد خاک سوریه شوند آنها را در تابوت‌هایشان بازخواهند گرداند. مقامات روسیه نیز هشدار داده‌اند دخالت زمینی عربستان به خاک سوریه می‌تواند شعله یک جنگ جهانی جدید را برافروزد .
کد خبر: ۸۸۱۴۳۴

به گزارش پرس‌تی‌وی، روزگذشته مولود چاوش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه گفت، هیاتی از مقامات سعودی از پایگاه اینجرلیک در شهرآدانا واقع در جنوب ترکیه بازدید کردهاند. وی همچنین از انتقال هواپیماهای ارتش عربستان به این پایگاه در آینده نزدیک خبر داد. این درحالی است که برخی منابع دیگر می‌گویند تاکنون 20 هواپیمای سعودی در این پایگاه مستقر شده است. عربستان یک هفته پیش اعلام کرد حاضر است نیروی زمینی به سوریه اعزام کند. این پیشنهاد با استقبال آمریکایی‌ها مواجه شد. اما، دولت دمشق هشدار داد هرگونه حضور نظامی بیگانه در سوریه به معنی تجاوز به خاک این کشور است و با واکنش شدید دمشق رو‌به‌رو خواهد شد. روز جمعه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز در مصاحبه‌ای درباره دخالت نظامی احتمالی عربستان سعودی و ترکیه در سوریه هشدار داد و گفت: نیروهای مسلح سوریه «مطمئناً با چنین اقدامی مقابله خواهند کرد.»

واکنش روسیه

ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نیز در واکنش به این مساله گفت اعزام هر نیرویی از سوی عربستان یا ترکیه به سوریه اقدامی خصمانه است. وی با دعوت برای مشارکت همه طیف‌های سوری در مذاکرات حل بحران از جمله کردهای سوریه، اظهار کرد: دنیا درک کرده که بحران بسیار پیچیده‌تر از آن است که در نگاه نخست به نظر می‌رسید. روزنامه الرای الیوم در تحلیلی در این باره نوشت: دو نظریه در مورد اصرار عربستان برای جنگ زمینی در سوریه وجود دارد؛ اول این‌که عربستان جدی نیست و از این تهدید به عنوان برگ برنده به عنوان عامل فشار استفاده می‌کند. دوم آن‌که عربستان کاملا جدی است؛ زیرا پس از پنج سال دخالت در بحران سوریه وکمک مالی میلیاردی، تسلیحاتی و رسانه‌ای به مخالفان حاضر نیست عقب‌نشینی کند و شکست را بپذیرد. روزنامه المانیتور نیز در این باره نوشت: هدف عربستان سعودی از اعزام نیرو به سوریه مقابله با ایران است اما باید بداند در سوریه پیروز واقعی
دیده نمی‌شود
.

تجهیز تروریست‌ها

همزمان با این تحرکات مشکوک، اعلام شد مخالفان مسلح دولت دمشق موشک‌های جدید زمین به زمین از حامیان غربی خود دریافت کرده‌اند. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، دو نفر از رهبران نیروهای مخالف سوری فاش کردند که طی روزهای اخیر موشک‌های زمین به زمین از نوع گراد از سوی حامیان غربی خود دریافت کرده‌اند و از این موشک‌ها برای مقابله با ارتش سوریه در شمال حلب استفاده خواهند کرد. سامانه پرتابگر گراد نوعی راکت‌انداز چندتایی ساخت روسیه است که از خانواده کاتیوشا محسوب می‌شود و برای ریختن حجم بالایی از آتش بر یک مساحت گسترده بدون نیاز به دقت نشانه‌گیری بالا استفاده می‌شود. انواع جدید این موشک‌ها به شکل واحد و بر پایه‌های جداگانه هم شلیک می‌شوند.

از سوی دیگر عادل الجبیر، وزیر امورخارجه عربستان با این ادعا که بشار اسد جایگاهی در آینده سوریه ندارد، در گفت‌وگو با روزنامه سوئیسی «تاگس آنسایگر»، مدعی شد خروجی بحران سوریه از قبل مشخص است. بشار اسد در آینده این کشور وجود نخواهد داشت. وی می‌تواند سه ماه یا شش ماه یا سه سال دیگر در مسئولیت باقی بماند اما هیچ مسئولیتی در آینده این کشور نخواهد داشت. همچنین جان کری، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تهدیدآمیز گفت: جامعه جهانی مثل یک احمق تماشاگر وضعیت سوریه نخواهد بود. به گزارش شبکه اورینت، وی افزود: در صورت ادامه مواضع کنونی دولت سوریه، اعمال فشار بیشتر و احتمال اعزام نیروی زمینی به سوریه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پیام مقتدرانه ارتش سوریه به اهالی حلب

همزمان با پیشروی‌های جدید ارتش سوریه اعلامیه‌هایی با هواپیما در سطح استان «حلب» پخش شد که از مردم این شهر می‌خواست اندکی دیگر صبر کنند، چرا که ارتش سوریه در راه است. در این اعلامیه‌ها آمده است: عملیات ارتش سوریه آغاز شده و تا نابودی آخرین تروریست توقف نخواهد داشت. تروریست‌ها را از خانه و کاشانه خود بیرون کنید؛ چراکه ارتش در راه است و تروریست‌ها را تار و مار خواهد کرد.

ای عزیزانی که صبر پیشه کرده‌اید؛ آغوش گرم سوریه مأوای شماست و ارتش آن چون دژی از شما محافظت خواهد کرد. شجاع باشید و به تروریست‌ها «نه» بگویید. شما را به زمین گذاشتن سلاح و روی آوردن به حل و فصل اوضاعتان دعوت می‌کنیم؛ که در آن صورت مورد استقبال گرم و محبت ارتش واقع خواهید شد. پیروزی در راه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها