دبیر خانه کارگر شرق تهران در گفت و گو با جام جم آنلاین :

حداقل دستمزد کارگری باید یک میلیون و750 هزار تومان باشد

دبیر خانه کارگر شرق تهران گفت : در بحث برآورد هزینه معیشت خانوار کارگری باید خط فقراعلام شده از سوی مرکز آمار که حدود یک میلیون و 750 هزار تومان است ملاک عمل قرار گیرد.
کد خبر: ۸۷۹۸۱۶
حداقل دستمزد کارگری باید یک میلیون و750 هزار تومان باشد

علی اکبر عیوضی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در باره اعلام رقم 3 میلیون و 200 هزار تومان به عنوان سبد هزینه معیشت خانوار کارگری از سوی برخی تشکل ها گفت : ما باید واقعیت ها را در نظر گیریم شما اگر 5 میلیون تومان هم در ماه دریافت کنید بازهم سرماه کم و کسر دارید ، بنابراین باید مبلغی را اعلام کنیم که با توجه به شرایط اقتصادی کشور به واقعیت نزدیک و قابل اجرا باشد، بنابراین ما اعلام کردیم که اگر حداقل دستمزد کارگری را خط فقر اعلامی از سوی مرکز آمار ایران ملاک قرار دهند ما این رقم را قبول داریم .

وی اعلام کرد که نتایج بررسی های استانها در مورد محاسبه هزینه معیشت کارگران هنوز مشخص نشده است و امید می رود تا پایان بهمن ماه نتایج مشخص شود .

عیوضی پرداختن به بحث هزینه معیشت خانوار را علاوه بر توجه به نرخ تورم در بحث تعیین دستمزد ضروری دانست و گفت : متاسفانه در سالهای گذشته در تعیین دستمزد کارگران بیشترنرخ تورم ملاک قرار گرفته است در حالیکه در ماده 41 قانون کار برلزوم توجه به هزینه معیشت و حداقل های زندگی یک کارگر تاکیدشده است .خوشبختانه امسال در جلسات بررسی دستمزد بحث معیشت کارگران نیز مد نظرقرار گرفته است و امید می رود با تعاملی که با دولت می شود بتوان به یک افزایش دستمزد مناسبی دست یافت .

این نماینده کارگری اظهار کرد : کارفرما ها خود بیشتر واقف به این مسئله هستند که دستمزد و قدرت خرید کارگران پایین است و باید افزایش پیدا کند اما آنها نیز انتظار دارند دولت به عنوان کارفرمای بزرگ قدم پیش گذارد نه انکه همه چیز را گردن کارفرماهای بخش خصوصی قرار دهد وخودش را کنار بکشد و اعلام کند هر چه که مصوب می شود باید کارفرما پرداخت کند. انتظار داریم دولت به عنوان یک کارفرما ی بزرگ پا پیش گذارد و بتواند در خصوص افزایش دستمزد مساعدت لازم را برای جامعه کارگری انجام دهد.

دبیر خانه کارگر شرق تهران با اشاره به برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده گفت : همین مسئله به معنی برطرف شدن مشکلاتی است که در سال‌های اخیر برای بخش صنعتی کشور ایجاد شده بود.

وی افزود: واقعیت این است که تا پیش از این امکان پیگیری مطالبات از کارگران سلب شده بود، چنانچه در عمل کارفرمایان دولتی و خصوصی در پایان هر سال به بهانه مشکل مالی و تامین امنیت شغلی کارگران از افزایش واقعی مزد جلوگیری می‌کردند.

به گفته این نماینده کارگری ، طی سال‌های سخت تحریم و رکود اقتصادی کارگران مدام با وعده و وعید صبر کرده‌اند و اکنون وقت آن رسیده که بخش دولتی و خصوصی تمام توان خود را برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران به‌کار ببندد. برای همین جامعه کارگری توقع دارد اجرای برجام و تغییر در سطح روابط خارجی تاثیر مثبتی بر شرایط کار و اقتصاد داخلی بگذارد.

عیوضی با توجه به اینکه هدف دولت رونق ،تغییر و تحول در اقتصاد است، افزود: افزایش مزد کارگران یکی از بحث‌هایی است که می‌تواند در زمینه رونق اقتصادی کمک فراوانی به برنامه‌های دولت بکند و برای همین انتظار داریم که روند این کار از سال ۹۵ عملیاتی شود.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
وحید
-
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
۰
۰
برید بابا ...شما ها همتون فقط حرفید همه شما عشق تریبون دارید ....تا حالا یه كار مناسب برای رفاه مردم ور نداشتید ..شماها خودت ن مگه پول اجاره میدید یا مگه تا حالا رفتی تو بازار مرغ و میوه و گوشت بخری ...شما ها كه با مردم نیستید از جنس مردم نیستید نمیتونید واسه مردم تصمیم بگیرید ..
كارگر یك شغله
-
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
۰
۰
تمامی كارگران و حتی مركز آمار كشور و... ایمان دارند كه خانواده ای چهار نفره با درآمد ماهیانه كمتر از 24 میلیون ریال، زیر خط فقر هستند. آیا وقت آن نرسیده كه كارگران از حداقل امنیت معیشتی و شغلی و... برخوردار شوند و اینقدر شرمنده خانواده هایشان نشوند
حامد
-
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
۰
۰
در این اوضاع بازار درآمد تولید كننده چقدر است كه 17500000ریال به كارگران بدهد كارگر مغازه داری را در نظر بگیرید مغازه دار چند میلیون سرمایه گذاشته است سود اقتصادی او را محاسبه كنید باید كسب و كار رونق گیرد
ناشناس
-
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
۰
۰
تورو خدا دست بردارید آنقدر وضعیت كار خراب است كه كارفرما تعیین میكند من در یك كارگاه خیاطی برای خانمها سراغ دارم طرف ماهی 300 هزار تومان حقوق میده برای 10 ساعت كار و سود سرشار از حق این قبیل كارگران رو .......
یاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
۰
۰
خط فقر دومیلیون و سیصدهزار تومان آنوقت افزایش حقوق كاركنان ده درصد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها