به گزارش جام جم آنلاین ، هاشم یکه زارع در رابطه با دریافت غرامت ایران خودرو از پژو، اظهار داشت: در قرارداد با پژو یک بسته حمایتی غرامتی تعریف شده که درآن پرداخت نقدی هم پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه دربخشی از این بسته بر روی پلتفرم های روز پژو حساب باز کردهایم، افزود: با استفاده از این پلت فرمها می توانیم محصولاتی با برند ایران خودرو تولید کنیم. البته باید تأکید کنم مبلغی که پژو به عنوان رویالیته از ایران خودرو طلب داشت را تسویه کردهایم.
یکه زارع با بیان اینکه فیات شریک چهارم ایران خودرو است در خصوص مبلغ دقیق غرامت از پژو گفت: مبلغ غرامت پژو به ایران خودرو بیش از 200 میلیون یورو خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه 2008 اولین محصولی است که پژو در ایران تولید می کند،گفت: پیش بینی میکنم در آینده خودروی 301 با قیمت 58 میلیون تومان، 208 با قیمت 68 میلیون تومان و 2008 با قیمت 77 میلیون تومان عرضه شود البته این قیمت در آینده نهایی خواهد شد.
وی تصریح کرد: در حال حاضرمرجع قیمت گذاری خودرو شورای رقابت است اما با توجه به صحبت های وزیر صنعت که می گویند سرمایه گذاران خارجی معتقد به تعیین قیمت محصولات در بازار هستند باید دید در آینده چه تصمیمی برای قیمت گذاری محصولات جدید پژو در ایران گرفته خواهد شد.
یکه زارع ابراز امیدواری کرد، در سالهای پیش رو و در شرایط پس از برجام، محصولاتی با برند ایرانخودرو بتوانند روانه بازار شود.
او افزود: شهریور سال 92 سهم ایرانخودرو از بازار صادرات کشور 36 درصد بود که اکنون به 54 تا 56 درصد رسیده و قرار است در چهارسال آینده به 70 درصد افز ایش یابد.
زارع گفت: در چهارسال آینده قرار است در مجموع 200 هزار خودرو تولید کنیم که از این تعداد یک سوم صادر و دو سوم دیگر به مصرف داخل خواهد رسید.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب ایرانخودرو در سال 92 گفت: در سال 92 قطعهسازان معادل 700 روز کاری از ایرانخودرو طلب داشتند و حجم خودروهای ناقص بسیار بالا بود، اما با تغییر مدیریت طلب قطعه سازان به 120 روز کاهش یافت و 20 هزار نیرویی که از قطعهسازان به دلیل کاهش تولید اخراج شده بودند، به سر کار خود برگشتند.
مدیرعامل ایرانخودرو تصریح کرد: از ابتدای سال 93 هیچ خودروی ناقصی در کشور تولید نشد و در همین سال نیز بیش از یکهزار میلیارد تومان کاهش هزینه صورت گرفت و بدهی از 3 هزار و 700 میلیارد تومان به 2 هزار و 600 میلیارد تومان رسید.
او در ادامه افزود: قرارداد اخیر با فرانسه چندین ویژگی مهم دارد از جمله موجب شد تا سرمایه خارجی وارد کشور شود، از سوی دیگر موجب اشتغال زایی می شود هم در سطح تولید و هم برای قطعه سازان و انتقال دانش فنی براساس منویات مقام معظم رهبری که همان اقتصاد مقاومتی است.
یکه زارع گفت: یکی از ویژگی های مهم این قرارداد این است که فرانسوی ها با شرکت ایران خودرو طرف نیستند بلکه در قالب تاسیس یک شرکت مشترک بین دو طرف ایرانی و فرانسوی سود حاصل از فروش به صورت نصف نصف تقسیم می شود که در طول سال اول تنها 40 درصد خودروی تولید بومی است و در چهارسال این درصد به عدد 70 می رسد و به همین اندازه تراز مالی شرکت نیز مثبت می شود.
مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: در بهمن سال 90 شرکت فرانسوی پژو ایران را ترک کرد و ما هم برای ادامه همکاری با این شرکت فرانسوی قراردادهای تنبیهی زیادی را لحاظ کردیم نخست اینکه این شرکت موظف به پرداخت 200 میلیون یورو به عنوان غرامت شد و از سوی دیگر سهم نهایی تجاری این شرکت تنها 15 درصد خواهد بود که رقم ناچیزی است.
وی تصریح کرد: از جمله نکات مثبت این قرارداد امضای تفاهمنامه هایی با دو دانشگاه شریف و امیرکبیر است، ما به دنبال ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با صنعت هستیم و از یک سال پیش نیز همزمان با مذاکره با پژو این طرح را هم پیش برده ایم.
یکه زارع با بیان اینکه تمام پولی را که از مردم گرفته اند دوباره به چرخه تولید بازگشته است تاکید کرد: به جرات می توان ادعا کرد 89 درصد از وجه دریافتی در اختیار قطعه سازان قرار گرفت و مابقی نیز به فولاد مبارکه پرداخت شد.
وی ادامه داد: شریک چهارم ایران خودرو شرکت ایتالیایی فیات است، مردم برای دریافت محصولات جدید ایران خودرو با مشارکت پژو می توانند از اسفند 95 تا اردیبهشت 96 این محصولات را با کف قیمت 58 میلیون تومان تا حداکثر 72 میلیون تومان خریداری کنند.
منبع :تسنیم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
اما حالا همون فرد با حقوق بیش از 3 میلیون تومان هم نمی تواند خودروی بروز و مناسبی را ظرف یك سال بخرد. پس این محصولات با این قیمت گذاری نا عادلانه و بی توجهی به مردم هست
ضمنا از خروج پژو ی فرانسوی مردم ایران بیشترین خسارت و صدمات مالی و جانی رو دیدند حالا مبلغ غرامت را چرا ایران خودرو در جیب خود میگذارد ؟ مبلغ غرامت بایستی به كثیری از خریداران پرداخت بشه كه خودروهای بی كیفیت با قیمت بالا را خریدند تا ایران خودرو ورشكسته نشود