مجموعه‌های تلویزیونی و 3 دهه تلاش برای روایت تاریخ انقلاب

تصویر روزهای التهاب

از همان اولین سال‌های پس از انقلاب اسلامی، تولید فیلم و سریال درباره‌ انقلاب آغاز شد و همچنان ادامه دارد. خود من هم تجربه‌ کار در سریال‌هایی با مضمون انقلاب را هم به عنوان دستیار کارگردان در دو سریال شب‌چراغ و فوق سری و به عنوان کارگردان در سریال شب می‌گذرد و البته سریال «روح‌الله» دارم.
کد خبر: ۸۷۸۸۵۸
ظرفیت انقلاب برای تولید آثار نمایشی

این چهار تجربه‌ شخصی باعث شد، مطالعات بسیاری در زمینه‌ تاریخ انقلاب انجام دهم و تقریبا هر ‌چه کتاب، خاطرات و اسناد و مدارک در این زمینه وجود دارد، بخوانم و حتی نوارهای صوتی موجود از مکالمات سیاسی و نظامی امرای ارتش پیش از انقلاب را با دقت بشنوم. خاطراتی هم از دوران انقلاب در حافظه‌ام باقی است و همه‌ مواردی که بر شمردم، مرا به این نتیجه می‌رساند که چه ظرفیت دراماتیک عظیمی در این ‌باره وجود دارد و ما چقدر توانسته‌ایم به قول معروف حق مطلب را ادا کنیم؟

پاسخ ناگفته پیداست! خاطرم هست چه بسیار فیلم‌ها و سریال‌هایی در باره انقلاب اصلا به تولید نرسیدند و اگر هم افتان و خیزان و عرق‌ریزان کلید زده شدند، در میانه‌ راه متوقف ماندند. البته کارهایی هم در این زمینه بودند که علی‌الظاهر بی‌مسأله و حاشیه تولید شدند و به پخش رسیدند؛ ولی بهتر‌ است پای درددل‌ سازندگان بنشینیم. حال مسأله کجاست؟

نویسندگان، تهیه‌کنندگان، کارگردانان یا مدیران؟ من اهل قضاوت نیستم! تنها تاکید می‌کنم موضوعات و منابعی که در زمینه‌ انقلاب‌مان وجود دارد، لایتناهی‌اند و منتظرند تا ساخته شوند. این مطلب را با یک پرسش به پایان می‌برم: به نظر شما چرا حدود سی و اندی سال است، تنها فیلمی که در ایام دهه‌ فجر حتما، قطعا و بعضا از چند شبکه پخش می‌شود، نسخه‌ تکه‌پاره و مثله‌شده‌ ترن ساخته‌ امیر قویدل است؟!

راما قویدل

نویسنده و کارگردان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها