تلویزیون در ویژه‌برنامه‌های دهه فجر به دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری‌های هوا و فضا، نانو، امنیت و امثال آن می‌پردازد.
کد خبر: ۸۷۷۸۳۵

به گزارش جام‌جم، از مهم‌ترین برنامه‌های ویژه دهه فجر که از شبکه یک به نمایش درمی‌آید، می‌توان به برنامه «ثریا» اشاره کرد که از شب گذشته و در آستانه دهه فجر با نام «انقلاب ادامه دارد» میزبان مسئولان، پژوهشگران و دانشمندان ایرانی است. شبکه دو نیز با برنامه‌های متنوع بخصوص ارائه برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان، پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در کنار مردم و همراه با مخاطبان جشن می‌گیرد.

انقلاب ادامه دارد

شبکه یک به‌عنوان قدیمی‌ترین شبکه تلویزیون که گستره وسیعی از مردم را در سراسر کشور مخاطب قرار می‌دهد، اطلاع‌رسانی درباره دستاوردهای انقلاب را در ویژه برنامه‌های دهه فجر مد نظر قرار داده است. فضل‌‌الله شریعت‌پناه سرپرست شبکه یک، برنامه «انقلاب ادامه دارد» را مهم‌ترین برنامه‌ این شبکه برای دهه فجر دانست و در این باره گفت: در شبکه یک بیش از هر چیز بر پیشرفت‌های کشورمان طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توجه داریم و می‌کوشیم ضمن مشارکت در جشن بزرگ انقلاب و همراهی با مردم، درباره دستاوردهای دانشمندان و متخصصان ایرانی اطلاع‌رسانی کنیم.

برنامه «انقلاب ادامه دارد» که به صورت زنده و با اجرا و تهیه‌کنندگی محسن مقصودی از شب گذشته قبل از خبر ساعت 21 به مخاطبان ارائه می‌شود، در اولین برنامه به دستاوردهای حوزه فناوری‌های نانو اختصاص داشت. این برنامه امشب به موضوع فناوری‌های حوزه سلامت اختصاص دارد و فناوری‌های هوا و فضا فردا شب در این برنامه بررسی می‌شود.

بر اساس توضیحات مقصودی، از دیگر موضوعاتی که در این برنامه به آنها توجه می‌شود می‌توان به توانمندی‌های نظامی و دفاعی، دستاوردهای حوزه نیروی دریایی یا علمی و فناوری، اقدامات صورت گرفته در زمینه محرومیت‌زدایی و حرکت‌های جهادی اشاره کرد. این تهیه‌کننده درباره بخش‌های مختلف برنامه توضیح داد: برنامه «انقلاب ادامه دارد» در واقع نمایشگاهی از مهم‌ترین دستاوردهای کشور در زمینه علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و با ریتم تند این دستاوردها را معرفی می‌کند.

مقصودی ضمن اشاره به سند چشم‌انداز 1404، یکی از ماموریت‌های این برنامه را آسیب‌شناسی مسائل و مشکلات دانست و تاکید کرد: برای ما میزان تحقق آرمان‌ها و نقاط قوت و ضعف و نیز میزان فاصله‌ای که با سند چشم‌انداز داریم، اهمیت ویژه دارد.

به گفته تهیه‌کننده و مجری برنامه «انقلاب ادامه دارد»، سازندگان این برنامه معتقدند پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن سال 57 اتفاق افتاد و این پیروزی شروع انقلاب بوده است. وی در این باره گفت: انقلاب یک امر مستمر است نه یک اتفاق یکباره. این امر مستمر از سال 1356 آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. برای ما مهم است که در این برنامه بدانیم انقلابی ماندن در عصر حاضر چگونه است و چطور می‌توان انقلابی ماند.

زنگ انقلاب به صدا در آمد

از دیگر برنامه‌های شبکه یک می‌توان به «زنگ انقلاب» اشاره کرد که امروز ساعت 9و30 دقیقه در سالروز بازگشت امام خمینی(ره) از شبکه یک پخش می‌شود. بخش‌هایی از مراسم گرامیداشت سی‌وهفتمین سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به وطن‌ که در فرودگاه مهرآباد برگزار می‌شود، در این برنامه به مخاطبان ارائه می‌شود. در این مراسم که در محل اصلی ورود رهبر انقلاب به کشور (ترمینال یک فرودگاه مهرآباد) برگزار می‌شود، مسئولان عالی‌رتبه لشکری و کشوری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای بیت امام خمینی(ره)، اعضای شورای شهر تهران، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی‌ و جمعی دیگر از مسئولان حضور دارند.

پخش سرودهای مرتبط با روزهای 12 تا 22 بهمن و همچنین گزارش‌هایی از استقبال بی‌نظیر مردم از حضرت امام(ره) از دیگر بخش‌های برنامه «زنگ انقلاب» است که مهدی آقا‌بیگی اجرا می‌کند.همچنین شبکه یک در این دهه جشنواره فیلم‌های سینمایی را برگزار می‌کند و هر شب ساعت یک بامداد یکی از فیلم‌های مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارد.

ویژه برنامه‌هایی برای خانواده‌ها

برنامه «زنده‌باد زندگی» از جمله ویژه‌برنامه‌های شبکه دو در دهه فجر است که مصادف با سالروز بازگشت امام خمینی(ره) ساعت 8 صبح امروز به مخاطبان ارائه می‌شود. این برنامه میزبان محمد کاسبی بازیگر و کارگردان سینما و مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده سریال کیمیا است و پای حرف‌های جمعی از مبارزان انقلابی دوره ستمشاهی می‌نشیند که حبس و شکنجه توسط کمیته ضد خرابکاری آن روزها را تجربه کرده‌اند.

نمایش مستندی از خانه امام(ره) در خمین، گفت‌وگو با یک عکاس مستند اجتماعی و انقلابی اهل اراک، گپ‌وگفت با راهنمایان موزه عبرت به‌عنوان یک مستند تکان‌دهنده از آن روزها، از دیگر بخش‌های این برنامه است. برنامه ترکیبی «شبکه ما» در ایام دهه فجر به صورت ویژه و با نام «شبکه ما + انقلاب» به تماشاگران شبکه دو ارائه می‌شود. این برنامه فیلم، عکس، گزارش، ‌دستنوشته و داستان‌های ارسالی مخاطبان را به نمایش می‌گذارد. همچنین برنامه «جیوگی» نیز بستر‌ها و زمینه‌های پیروزی انقلاب اسلامی را بازخوانی می‌کند.

برای ایرانی‌ها

شبکه سه در برنامه زنده «من ایرانی هستم» به تهیه‌کنندگی علی زاهدی، نقاط محروم کشور که پس از انقلاب رونق یافته‌اند را معرفی می‌کند. برنامه «سه گاه» بازیخوانی سرودهای انقلابی توسط مردم در ده قسمت نمایش می‌دهد و مستند «معجزه انقلاب» نگاهی نو به رشادت‌های رزمندگان در انقلاب، دفاع مقدس و دانشمندان جوان کشور می‌پردازد. مجموعه ده قسمتی «در میان شقایق‌ها» که زنان موفق ایرانی را معرفی می‌کند، در این ایام به نمایش در می‌آید و برنامه ترکیبی هفت با حضور مسئولان، نویسندگان، بازیگران، منتقدان و کارگردانان سینما فیلم‌های جشنواره را بررسی می‌کند. برنامه ترکیبی «اسناد پیروزی»، «صبح و نشاط»، «منطقه آزاد»، «یادها» و «متن حاشیه» در این ایام به پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌پردازند.

اسناد انقلاب در قاب چهار

شبکه مستند تعداد قابل توجهی مستند درباره انقلاب تدارک دیده که «بیداری اسلامی» با موضوع نظریه پروفسور خورشید احمد، محقق پاکستانی درباره چگونگی شکل‌گیری انقلاب، «آیین بیداری» درباره خاطرات خبرنگاران وروزنامه‌نگاران اروپایی از حضور امام خمینی(ره) در فرانسه و «شاهدی برخورشید» درباره خاطرات بهرام مولایی عکاس امام خمینی(ره) از آن جمله است.

برنامه «یار مهربان» در این شبکه به معرفی کتاب تاریخی انقلاب اسلامی می‌پردازد و برنامه «کاکتوس‌های بی‌شخصیت» یک طنز اجتماعی برای ایام دهه فجر است. «کاریکاتوریست انقلاب» کاری از تامین برنامه شبکه چهار سیماست که در آن مخاطبان با هنرمندان و کاریکاتوریست‌ها و کاریکاتورهای انقلاب اسلامی آشنایی خواهند شد. همچنین تامین برنامه شبکه چهار برای این ایام تله تئاتر «حکایت مسافر گمنام» و «رعنا» و را برای پخش در نظر گرفته است که به ترتیب 12 بهمن و از 15 تا 22 بهمن پخش می‌شود.

از انقلاب تا چشم‌انداز 1404

جنگ شاد «مهر وطن» هر شب ساعت 22 با اجرای حسین مولایی، محمدرضا قدیریان و مهرداد نظری از شبکه پنج پخش می‌شود. برنامه «بچه‌های انقلاب» بخش‌هایی از برنامه‌های انقلابی دهه 60 را نمایش می‌دهد و ویژه برنامه «اینجا حوالی فردا» با رویکرد بررسی ایران از انقلاب تا چشم‌انداز 1404 برای این ایام تدارک دیده شده است.

مستند «عصر خمینی»، «قصه‌های انقلاب» و برنامه تحلیلی «اقتصاد ایران»، نیز از دیگر ویژه برنامه‌های شبکه پنج در این ایام است. همچنین برنامه‌های «روزآمد» و «به خانه برمی‌گردیم» نیز به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با تغییراتی همراه خواهند بود.

کودکان و انقلاب

شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان برای روزهای جشن پیروزی انقلاب چهار مجموعه و هفت نماهنگ تدارک دیده است که «به من بگو چیه؟»، بینا و دینا، روزنامه دیواری انقلاب و اتو مجموعه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام هستند و نماهنگ‌های یار دبستانی، خمینی ای امام، الله الله، بهاران خجسته باد، از روزی که یادم میاد، دوباره بهمن شده، روز راهپیمایی ازجمله نماهنگ‌ها به شمار می‌روند.

انقلاب برای نوجوانان

شبکه دو ویژه‌برنامه‌هایی برای آشنایی نوجوانان با انقلاب تدارک دیده که از آن جمله می‌توان به برنامه «جُنگ کیف» اشاره کرد. این برنامه به تهیه‌کنندگی مهران رسام، نقش نوجوانان و جوانان رادر تحقق انقلاب اسلامی و وظایف امروز نوجوانان مد نظر دارد و از بخش‌های مختلفی همچون نمایش، گفت‌وگوی ویژه با مهمان، مسابقه، داستان‌گویی مصور به همراه موزیک ویدئوهایی متنوع تشکیل شده است.

آرمان مهری، مریم احمدیان و امیرحسین غلامی مجریان این برنامه هستند که طی 11 روز از 12 بهمن ساعت 18 از شبکه دو پخش می‌شود. همچنین برنامه «تا همیشه» که با اجرای گیتی خامنه و مینا هاشمی به علاقه‌مندان ارائه می‌شود، در ایام دهه فجر خاطرات دوران انقلاب را زنده می‌کند.

آذر مهاجر

رادیو وتلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها