امروز با توجه به اهمیت کشت و تولید محصولات غذایی در سراسر جهان که ارتباط مستقیمی با موضوع امنیت غذایی جامعه دارد، بحث کنترل ضایعات یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان در بخش‌های مختلف سیاستگذاری کشاورزی است.
کد خبر: ۸۷۶۶۰۳
ضایعات محصولات کشاورزی، نتیجه فقدان آمار

25 درصد از جمعیت فعال ایران در کشت و صنعت یا صنایع وابسته مشغول کار هستند که این آمار بیانگر جایگاه بسیار مهم و تاثیرگذار صنعت کشاورزی در اقتصاد کشورمان است اما از سوی دیگر دیدن آمار نگران‌کننده ضایعات یک‌چهارمی در برخی محصولات کشاورزی بخصوص تولیدات جالیزی تاکیدی بر نبود برنامه‌ای مدون و جامع برای تولید محصولات کشاورزی در ایران است؛ معضلی که باعث شده تا در چند سال اخیر هر سال درگیر کمبود برخی محصولات و افزایش قیمت آنها باشیم چون فصل زراعی قبل افزایش بی‌رویه تولید باعث از بین رفتن بخشی از محصول شده است و کشاورزان رغبتی برای کشت دوباره آنها نداشته‌اند.

در همین حال نباید فراموش کنیم که حتی اگر از زیان اقتصادی روند افزایش ضایعات محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم نیز بگذریم، کمبود منابع آبی کشورمان بر اصلاح روند فعلی و جلوگیری از ضایع شدن منابع ایران تاکید مجدد می‌کند و لازم است با نگرشی علمی درباره کاهش حجم بالای ضایعات محصولات کشاورزی گام برداریم، چون توسعه صنعت کشاورزی و صادرات محصولات به نوعی یکی از بخش‌های مهم اقتصاد مقاومتی شناخته شده است.

اما سوال این است که برای رسیدن به این خواسته نیاز اصلی چیست؟ پاسخ این پرسش در گرو یک کلمه یعنی «آمار» است که باید سیاست‌گذاران در این زمینه با استفاده از سیستم‌های نوین در زمینه جمع‌آوری آمار دقیق تولید و مصرف اقدام کنند چون امتیاز ویژه‌ این سیاست در این است که کاملا می‌توان برای تامین نیازهای داخلی برنامه‌ریزی و با ایجاد شرایط مناسب صادراتی برای مازاد تولید، آن را به بازارهای خارجی هدایت کرد.

سید رضا نورانی - رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها