نگاهی به مجموعه انیمیشن «اژدها سواران» به بهانه پخش از شبکه پویا

جذابیت‌های حیرت‌انگیز تخیل

محصول جدید ‌شرکت انگلیسی‌آردمن در راه

«انسان اولیه» انیمیشنی می‌شود

انیمیشن تازه شرکت فیلمسازی انگلیسی آردمن به نام «انسان اولیه» آماده نمایش می‌شود. کار تولید این اکشن خانوادگی ماجراجویانه شروع شده و سازندگانش آن را برای اواخر ژانویه 2018 آماده می‌کنند. این فیلم ابتدا در کشور سازنده‌اش انگلستان به نمایش درمی‌آید و پس از چند روز در فرانسه اکران عمومی خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۳۵۳۱
«انسان اولیه» انیمیشنی می‌شود

آلمان و استرالیا دو کشور دیگری است در روزهای پایانی مارس همین سال، انسان اولیه را به نمایش خواهند گذاشت. هنوز زمانی برای اکران عمومی این انیمیشن در آمریکای شمالی تعیین نشده است. نیک پارک از مدیران شرکت فیلمسازی آردمن، کارگردانی فیلم را به عهده دارد. فیلمنامه این اکشن دوران ماقبل تاریخ را تیم دونفره مارک برتون و جان اوفارل نوشته‌اند. کشور فرانسه از این جهت فیلم را در فاصله کوتاهی از انگلستان نمایش می‌دهد که خود یکی از تهیه‌کنندگان آن است. شرکت معروف فیلمسازی استودیو کانال ـ که همکاری نزدیکی با پروژه‌های مختلف اروپایی دارد ـ تهیه‌کننده مشترک فیلم است و پخش آن در آلمان، استرالیا، نیوزیلند و اتریش را نیز به عهده دارد. دو شرکت استودیو کانال و آردمن سال قبل فیلم «شاون گوسفند‌» را به صورت مشترک با یکدیگر تولید کردند. این فیلم به کارگردانی مارک برتون و ریچارد استارزاک فروش بالایی در سینماهای کشورهای مختلف جهان کرد و با استقبال خوب منتقدان سینمایی روبه‌رو شد.

همین موفقیت بالای مالی و انتقادی باعث شد مسئولان این دو شرکت فیلمسازی تصمیم به ادامه همکاری مشترک بگیرند و انسان اولیه را تولید کنند. محصول جدید آنها، حال و هوایی متفاوت از کارهای قبلی شرکت آردمن دارد و در دنیای تازه‌ای سیر می‌کند. داستان فیلم در عصر پارینه‌سنگی اتفاق می‌افتد و مربوط به دورانی است که نسل بشر در روزهای آغازین زندگی‌اش به سر می‌برد. در آن دوران، دایناسورها حرف اول و اصلی را در زندگی غیرمتمدن می‌زدند و موجودات ماموت‌گونه کهن با غرش‌هایشان ترس و وحشت زیادی در دل آدم‌های اولیه می‌انداختند. یک مرد غارنشین بدوی، شخصیت محوری ماجراهای انیمیشن انسان اولیه است. او وظیفه متحد‌کردن قبیله خود علیه یکی از این دشمنان عظیم‌الجثه را به عهده می‌گیرد و باعث نجات آنها از مرگ و نابودی می‌شود، اما انجام این کار چندان هم ساده و راحت نیست و فیلم، به ترسیم تلاش‌های وی برای کمک به قبیله‌اش می‌پردازد. در دل این داستان، به موضوعاتی مثل خانواده، همکاری مشترک، شجاعت و ایثار پرداخته می‌شود و اتحاد بین آدم‌ها به عنوان یک اصل ضروری زندگی اجتماعی مورد تاکید قرار می‌گیرد. این مضامین به شکلی منطقی و جذاب در درون داستان هیجان‌انگیز فیلم به نمایش گذاشته شده و مورد بحث قرار می‌گیرد.

نیک پارک درباره حال و هوای انسان اولیه می‌گوید: «انیمیشن‌های قبلی ما در فضای شهری و روستایی معاصر اتفاق می‌افتاد. همیشه برایم جالب بود که یک فضای بسیار کهن را به صورت کارتونی به تصویر بکشم. برخلاف فضاسازی معاصر، برای خلق فضاها و محیط‌های بسیار قدیمی باید قوه تخیل را به کار انداخت و یک فضای کاملا جدید خلق کرد. ما اطلاعات اندکی از زندگی بشر در عهد کهن داریم و همین مساله، راه را برای تخیل و فضاسازی تازه باز می‌کند. در بین محصولات کارتونی صنعت سینما هم ما فیلم‌های بسیار کمی داریم که داستان آنها به این دوره خاص تاریخی اختصاص داشته باشد. انیماتورهای فعال در سطح بین‌المللی‌ معمولا ترجیح می‌دهند در فضاهای آینده یا امروزی سیر کنند. شما انیمیشن‌های زیادی نمی‌بینید که داستان آنها متعلق به یک تاریخ خیلی دور باشد.» منتقدان سینمایی با تائید گفته‌های نیک پارک ‌می‌گویند صنعت انیمیشن‌سازی در چند دهه اخیر،‌ به‌جز «کرودها» و «دایناسور خوب» انیمیشن دیگری نداشته که فضایی بسیار کهن داشته باشد. انیمیشن اول با فروش 400 میلیون دلاری در سراسر جهان، استقبال بالای تماشاگران را به همراه داشته و قسمت دوم آن در دست تولید است، اما سازندگان انسان اولیه روی این مساله پافشاری می‌کنند که حال و هوا و مضمون فیلمشان کاملا متفاوت از این انیمیشن پرفروش است و در دنیای دیگری سیر می‌کند.

به گفته نیک پارک: «داستان و پیام در محصولات شرکت فیلمسازی ما جایگاه ویژه‌ای دارد و کارهای ما فقط برای سرگرم‌کردن بیننده نیست. این در حالی است که داستان‌های این فیلم‌ها کمدی و سرگرم‌کننده است و بیننده را کاملا درگیر خود می‌کند. در عین حال، سبک فیلمسازی ما کاملا متفاوت از سبک کار کمپانی‌های انیمیشن‌سازی هالیوودی است. محصولات ما نشان مخصوص خود را دارد و تماشاگران خیلی راحت و سریع متوجه تفاوت آن با انیمیشن‌های هالیوودی می‌شوند. این در حالی است که شما نمی‌توانید تفاوتی بین انیمیشن‌های کامپیوتری کمپانی‌هایی مثل والت دیزنی، دریم‌ورکز و فوکس قرن بیستم پیدا کنید. در حقیقت، انیمیشن‌های شرکت ما مهر اروپایی روی خود دارد و ما به این تفاوت افتخار و روی آن تاکید می‌کنیم.»

اهل فن و منتقدان سینمایی از هم‌اکنون پیش‌بینی موفقیت اسکاری برای انسان اولیه در رشته بهترین فیلم انیمیشن مراسم اسکار می‌کنند. آنها می‌گویند لحن و حال و هوای متفاوت فیلم باعث می‌شود موقعیت برتر و بالاتری در مقایسه با بقیه انیمیشن‌های سینمایی داشته باشد. پیش‌بینی آنها چندان هم دور از واقعیت نیست. شرکت آردمن قبل از این سال 2005 با «والاس و گرومیت: نفرین خرگوش‌نما» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال شد. این فیلم با بهره‌ گرفتن از دو کاراکتر معروف و محبوب انیمیشن‌های کوتاه این شرکت، یک داستان بلند پررمز و راز را تعریف کرد. نمایش عمومی این فیلم در آمریکای شمالی با استقبال خوب هر دو گروه منتقدان و تماشاگران سینما در آمریکا روبه‌رو شد.

مترجم: کیکاووس زیاری
منبع: امپایر آنلاین

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها