گزارشی از پشت صحنه برنامه «بچه‌های مردم»

رویاهای بچگی در قاب تلویزیون

ساخت برنامه‌هایی برای گروه سنی نوجوان بسیار حائزاهمیت است که تلویزیون در این زمینه تا حدودی توانسته موفق عمل کند و برنامه‌هایی از این قبیل را برای نوجوانان ارائه دهد.
کد خبر: ۸۷۳۵۲۹
رویاهای بچگی در قاب تلویزیون

برنامه «بچه‌های مردم» که مدتی است روی آنتن شبکه یک سیما رفته از این نوع برنامه‌های آموزنده و مفرح است که توانسته جای خود را بین مخاطبانش باز کند.

روند تولید یک برنامه شاد

عصر یکی از روزهای زمستانی است که سربالایی جام‌جم را برای گزارش از این برنامه و اطلاع از روند تولید آن طی کرده و بالا می‌روم. مجتبی احمدی، تهیه‌کننده و کارگردان هنری در عین جدیتی که در کار خود دارد و قرار است برنامه تا چند دقیقه دیگر روی آنتن برود، اما با مهربانی و لبخند به استقبالم می‌آید. سعی می‌کنم گوشه‌ای از استودیو را انتخاب کرده و جلوی رفت و آمد و دست و پا نباشم.

برنامه زنده استرس و هیجان مخصوص خودش را دارد

فرصتی مهیا می‌شود تا با مجید هاشمی‌فر که پیش از این حدود شش، هفت سال مدیر پخش شبکه پنج سیما بوده درباره این برنامه صحبت کنم. او می‌گوید: «به پیشنهاد مدیر شبکه درخصوص تولید یک برنامه ویژه نوجوانان در شبکه یک به‌رغم نبود گروه کودک و نوجوان احساس وظیفه کردم که این گروه سنی در شبکه یک نیازمند برنامه‌ای هستند که ما بتوانیم دغدغه‌ها و موضوعات مبتلا به آنها را در حد و اندازه‌های یک برنامه تلویزیونی بازگو کنیم. در این خصوص چند طرح و پیشنهاد به دست ما رسیده بود که آنها را با مدیر شبکه مطرح کردیم و در نهایت طرح مجتبی احمدی به نظر مناسب‌تر می‌آمد. ضمن این که من سال گذشته در شبکه پنج برنامه «یه عصر طلایی» را از ایشان دیده بودم و حس می‌کردم‌ او و گروهش می‌توانند برنامه‌ای در خور مخاطبان شبکه سراسری یک نیز تهیه و تولید کنند. با حساسیت بسیار و با تشکیل اتاق فکر و مشورت از افراد باسابقه در این حوزه وارد فاز پیش‌تولید شدیم.

وقتی متوجه می‌شوم برنامه به صورت یک روز در‌میان دخترانه و پسرانه روی آنتن می‌رود، تصمیم می‌گیرم یک روز دیگر نیز با بچه‌های مردم همراه باشم. نفیسه روشن همراه همسرش در همین لحظه وارد محوطه استودیو پخش شبکه یک می‌شود و این یعنی امروز برنامه بچه‌های مردم دخترانه روی آنتن می‌رود که نفیسه روشن مهمان برنامه خواهد بود. احمدی به استقبال مهمانش می‌رود و از دستیارانش می‌خواهد مهمان برنامه را به اتاق گریم راهنمایی کند. فرصت خوبی است تا با تهیه‌کننده و کارگردان برنامه ‌گپ‌و‌گفت‌ کوتاهی داشته باشم.

تهیه‌کننده و کارگردان هنری این برنامه می‌گوید: به دعوت آقای هاشمی‌فر طرحی را اواخر پارسال تقدیم شبکه یک سیما کردیم که پس از چند جلسه و گپ‌و‌گفت با مدیر پخش در نهایت طرح نهایی با مدیر محترم وقت شبکه آقای احسانی مطرح شد و با نظر مساعد ایشان کار وارد فاز پیش‌تولید شد. به‌سرعت با تشکیل اتاق فکری از کارشناسان، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و البته نوجوانان موفق و حتی شکست خورده، به طراحی موضوعات و سوژه‌های برنامه پرداختیم و سعی کردیم مهم‌ترین و ناب‌ترین دغدغه‌ها و خواسته‌های نوجوانان در کنار آسیب‌های مبتلابه این گروه سنی را در راس برنامه‌هایمان قرار دهیم. خیلی زود فهمیدیم کار سختی پیش‌رو داریم و پرداختن به موضوعات ملتهب این گروه سنی با رعایت چارچوب رسانه، فاصله گرفتن از نصیحت‌های رسانه‌ای جلب‌نظر نوجوان سخت‌پسند و کم‌حوصله ایرانی کاری بود که ذهن ما به‌شدت درگیر خود کرد. چکیده‌ها و خروجی اتاق فکر در اختیار تیم نویسنده قرار گرفت و ما پیش از شروع کار بارها با نویسندگان مختلف کار نگارش متون برنامه را در آیتم‌های مختلف زیر نظر داشتیم. نویسندگان مختلفی در این حوزه برای ما قلم زدند، اما به‌رغم قدرت و توان متون تا حدود زیادی شکل و شمایل نگارش کار مناسب این گروه سنی نبود.

دکور خوش‌رنگ و لعاب برنامه بچه‌های مردم از چند بخش کافی‌شاپ، محل مهمان و صحنه نمایش تشکیل شده که بهاره امینی آن را طراحی و اجرا کرده است. احمدی از گروه دکور و همکاری با آنها راضی و معتقد است بازخورد بسیار مساعدی راجع به دکور و رنگ و لعاب صحنه برنامه تا به امروز داشته است.

نوجوانان وفادارترین مخاطبان سیما

عبدالله روا توانسته با اجرای خوبی که دارد مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. وی درباره حضورش در این برنامه می‌گوید: من معتقدم برنامه برای گروه سنی نوجوان طعم و مزه خاصی دارد و به رغم این‌که در حوزه‌های مختلف پیشنهاد داشتم علاقه‌مند بودم باز رخ‌به‌رخ مخاطبان نوجوان شبکه یک باشم. این برنامه برخلاف خیلی از برنامه‌ها دارای متن است، هر روز متون در اختیار من قرار می‌گیرد، اما با نظر و سیاست مدیران محترم و البته تهیه‌کننده در چارچوبی که برای من تعیین شده مجوز دارم شاخ و برگ‌های لازم را به کار بدهم. این اعتماد و تعامل بین من و آقای احمدی وجود دارد، ضمن‌این‌که اتفاقات روی آنتن به‌شدت کمک می‌کند برنامه رنگ و لعاب زنده و صمیمانه‌تری به خود بگیرد. خیلی‌ها به من مشورت دادند که حضور مجدد برای گروه سنی نوجوان را قبول بکن یا نکن، ولی من قلبا دوست داشتم این حوزه را یک‌بار دیگر تجربه کنم، چون معتقدم وفادارترین مخاطبان تلویزیون نوجوانان هستند و کار برای آنها بسیار حس خوبی دارد. مجری برنامه‌های «فرش سپیده»، «شیش تایی‌ها»، «کافه سفید» و... می‌گوید: برنامه «بچه‌های مردم» از فازی که من وارد شدم فصل جدیدی را برای خودش تبیین کرد و قرار شد ما با نوجوانان صحبت کنیم، نه این‌که فقط نوجوان باشیم و حرف‌های نوجوانانه بزنیم؛ دغدغه‌هایی که آنها دوست دارند از تلویزیون مطرح بشود و هرگز نشده. بچه‌های مردم متعلق به نوجوانان است و ما به دنبال حرف‌هایی هستیم که شاید طرح آن در رسانه خیلی مرسوم نیست. ما سیاهی‌ها و سپیدی‌های این گروه سنی را در کنار سرگرم کردن بچه‌ها در راس برنامه داشتیم. من فکر می‌کنم سن نوجوان مهم‌ترین سن در زندگی هر فرد است به همین دلیل سعی کردیم برای جلب نظر مخاطبان به سمت زبانی برویم که به لحن خودشان نزدیک‌تر باشد. ما در کنار مخاطبان هستیم و هرگز روبه‌روی آنها قرار نمی‌گیریم. اگرچه برنامه ما دخترانه و پسرانه است، اما باید بگویم مخاطبان نوجوان هر روز بیننده ما هستند چون حرف‌های ما نگاه دوسویه دارد. این بیشتر یک نظم بخشی بود به چارچوب مطالب ما وگرنه از هر زاویه که نگاه کنیم متوجه می‌شویم برنامه می‌تواند مخاطب دخترانه و پسرانه خود را هر روز داشته باشد. ما خیلی به آینده‌نگری نوجوانان در این برنامه اهمیت داده‌ایم به همین دلیل مهمانان برنامه ما تعدادی از میان نوجوانان موفق امروز، تعدادی از نخبگان موفق سال‌ها پیش، هنرمندان، ورزشکاران موفق و افرادی که پتانسیل این را داشته باشند که از مشاغل و حرفه‌های مختلف برای مخاطب ما نه الگو، ولی نمونه موفق باشند به برنامه می‌آیند و در گپ و گفت‌های صمیمی ما حضور دارند.

محیا اسناوندی نیز کارش را از سال 1382 با برنامه «بچه‌های آفتاب» آغاز کرده و با برنامه‌های «مثبت من»، «سه نقطه»، «مثل تو» و... ادامه داده و می‌گوید: بعد از «مثبت من»، با برنامه «یه عصر طلایی» عصرِ تازه‌ای در زندگی حرفه‌ای من شروع شد. برنامه زنده‌ای که با نمایش شروع می‌شد و موضوع برنامه در غالب نمایش به سمع و نظر مخاطب می‌رسید.

از ابتدای تابستان 94 از برنامه‌ای کاملا متفاوت برای نوجوان‌ها در شبکه یک سیما صحبت و قرار شد با ریتم بالا، نمایش‌های متفاوت، موضوع‌های تازه و این بار با حضور مهمان‌های موفق نوجوان در عرصه‌های مختلف و بهره‌گیری از تجربیات چهره‌های محبوب و موفق هنری، ورزشی و... شکل تازه‌ای از برنامه‌ نوجوان را ارائه دهیم و اینها شدند مقدمه تولد ‌بچه‌های مردم‌، برنامه‌ای که تا امروز بیش از 60 قسمت آن روی آنتن شبکه یک سیما رفته و خوشبختانه با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبه‌رو شده است.‌انصافا شروع برنامه زنده تلویزیونی با نمایش، آن هم در شرایطی که پارتنر نداشته باشی، کار سختی است! آن هم برای مخاطب سخت‌پسند و خوش‌سلیقه امروزی!

پرستو مهاجر

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها