گام‌های تازه برای احیای گردشگری در قشم

جزیره قشم در استان هرمزگان گرچه به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی همچون ژئوپارک و همچنین جای گرفتن در فهرست مناطق آزاد کشور، همواره مورد توجه هموطنان و گردشگران بوده؛ اما هیچ گاه از تمام ظرفیت‌های گردشگری آن بدرستی استفاده نشده است، هرچند این مهم اخیرا مورد توجه مسئولان منطقه آزاد قشم قرار گرفته و تلاش‌هایی نیز در زمینه اجرای طرح‌های بزرگ و مهم گردشگری از سوی این مسئولان آغاز شده که می‌تواند افق تازه‌ای پیش روی گردشگری و رونق اقتصادی این منطقه بگشاید.
کد خبر: ۸۷۲۹۲۸
گام‌های تازه برای احیای گردشگری در قشم

یکی از طرح‌های گردشگری که می‌تواند سهم عمده‌ای در جذب گردشگران به قشم داشته باشد، افتتاح پیست سافاری قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین پیست طبیعی سافاری کشور بود که روز پنجشنبه هفته گذشته با حضور مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بهره‌برداری رسید.

این پیست در زمینی به مساحت 520 هکتار احداث شده است و چشم‌اندازهای زیبای سواحل قشم از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن به شمار می‌رود.

بزرگ‌ترین پیست سافاری کشور با هدف برگزاری مسابقات اتومبیلرانی، ورزش‌های هوایی و موتورسواری در قشم آماده شده است و همزمان با آیین افتتاح این پیست، هفتمین دوره مسابقات آفرود کشور نیز با شرکت 40 خودرو و 80 ورزشکار از استان‌های تهران، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، قزوین، همدان، البرز، هرمزگان، کردستان و شهرستان قشم آغاز شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در آیین افتتاح این پیست گفت: مناطق بیابانی و کویری کشور یکی از ظرفیت‌های بالقوه برای راه‌اندازی پیست‌های سافاری و جذب گردشگر است.

مسعود سلطانی‌فر با بیان این‌که جذب سرمایه گذار به‌منظور راه‌اندازی پیست‌های خارج از محدوده و استفاده بهینه از این ظرفیت بالقوه در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد، از برگزاری دو رالی بین‌المللی در کویر مرکزی ایران در سال 2016 میلادی خبر داد و افزود: این پیست به‌دلیل قرارگیری در نوار ساحلی خلیج فارس کاملا آماده برگزاری این نوع از مسابقات بین‌المللی است. وی یادآور شد: بر فراز مناطق کویری‌ ما تعدادی پیست غیررسمی‌سافاری ایجاد شده که با همکاری وزارت ورزش آنها را ساماندهی کرده و تجهیزات و امکانات مختلف مورد نیاز از نظر گردشگری، ایمنی و نظارت‌های مختلف برای آنها ایجاد خواهیم کرد.

جذاب‌ترین پیست سافاری کشور

همچنین به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، پیست سافاری قشم با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، یکی از جذاب‌ترین پیست‌های کشور است و علاوه بر ورزشکاران، دیگر اقشار جامعه نیز می‌توانند از این پیست استفاده کنند.

مسعود کرباسچی که در نخستین نمایشگاه سراسری گردشگری، هتلداری و صنایع وابسته جزیره قشم سخن می‌گفت، افزود: پیست شترسواری و اسب دوانی روستای گورزین قشم نیز با هدف تقویت حوزه گردشگری این جزیره تا پایان امسال افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: برگزاری مسابقات آفرود، شترسواری و اسب دوانی در سطح کشوری، منطقه ای و بین‌المللی موجب افزایش آمار گردشگران داخلی و خارجی به این جزیره و در نهایت ارتقای شاخص‌های اقتصادی قشم می‌شود.

راه‌اندازی خط هوایی قشم ـ گرگان

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از امضای تفاهم‌نامه مشترکی به‌منظور راه‌اندازی خط هوایی قشم ـ گرگان خبر داد.

مسعود کرباسچی افزود: تفاهم نامه یاد شده نخستین تفاهم‌نامه در اولین روز برگزاری این نمایشگاه است و امیدواریم با برگزاری نشست‌های مشترک، شاهد افزایش همکاری‌های متقابل با دیگر استان‌ها باشیم.

افتتاح خط کشتیرانی قشم ـ عمان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز از افتتاح خط کشتیرانی قشم ـ عمان و پهلوگیری اولین کشتی مسافرتی «همان» در جزیره قشم در هفته جاری خبر داد.

حمیدرضا مومنی با بیان این‌که قشم در آستانه یک خیز بلند در حوزه گردشگری است، گفت: بسیاری از اقدامات و برنامه‌های زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم مربوط به این حوزه است. وی تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت جامعه محلی قشم و توسعه کاشانه‌های مسافر را از دیگر اهداف و برنامه‌های این سازمان عنوان و تصریح کرد: تاکنون 35 کاشانه مهمان در جزیره راه‌اندازی شده که نقش مهمی‌در جذب گردشگرانی که قصد آشنایی با فرهنگ بومی‌ جزیره دارند، ایفا خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با بیان این‌که در این چارچوب تمام تلاشمان را می‌کنیم که از جوامع محلی که بحق در منطقه آزاد قشم از ویژگی و مزیت بالایی برخوردار هستند، به نحو مطلوب بهره ببریم، یادآور شد: از طرف دیگر جزیره قشم در حوزه صنایع‌دستی مزیت‌ها و قابلیت‌های ارزشمندی دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه منطقه استفاده کرد. در همین راستا آموزش بانوان جزیره نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود.

احداث 50 هتل و 12 اکوکمپ

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ساخت 50 هتل در منطقه آزاد قشم و آغاز به کار احداث این هتل‌ها گفت: پنج واحد از این هتل‌ها تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ضمن این‌که مراحل اجرایی و اداری احداث 12 اکوکمپ نیز در اختیار سرمایه گذاران است.

مومنی از احداث ترمینال دوم فرودگاه بین‌المللی قشم نیز خبر داد و افزود: این ترمینال پیشرفته در فضایی به مساحت 23 هزار و 500 متر مربع در حال احداث است. به گفته وی، عملیات جاده سازی در بیش از 150 کیلومتر از راه‌های ارتباطی قشم نیز در حال اجراست و این رویکرد می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های گردشگری قشم کمک شایانی کند.

فاطمه مراد‌زاده - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها