با اجرایی‌شدن برجام صنعت نفت آماده جذب فناوری‌های‌پیشرفته و سرمایه ‌گذاری‌های جدید می‌شود

آماده سازی برای جهش جدید

با شدت گرفتن تنش‌ها بین ایران و عربستان، سرمایه‌گذاری صد میلیارد دلاری کشورهای دیگر در صنعت نفت ایران با مانع‌تراشی عربستان روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۸۷۲۷۱۹
مانع‌تراشی عربستان سعودی بر سر راه نفت ایران

تحلیلگران شرکت انرژی ‌ای‌اچ‌اس و شرکت ان‌بی‌دی امارات بیان کرد‌ند: افزایش تنش در روابط دیپلماتیک مابین دو کشور ایران و عربستان، آن هم زمانی که روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر بعد از توافقات هسته‌ای (برداشته شدن پلکانی تحریم‌ها) و جذب سرمایه‌گذاران خارجی رو به بهبود است، می‌تواند تبعاتی داشته باشد که یکی از منافع ایران از این توافق، اجازه تجارت آزادانه با کشورهای دیگر با هدف جذب سرمایه‌گذاری صد میلیارد دلاری برای بازسازی صنایع نفت و گازش است.

ریچارد مالین سونوف، کارشناس شرکت اسپکت لندن بیان کرد: روابط نامناسب فعلی دیپلماتیک میان ایران و کشورهای عربی، فضا را برای حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در ایران، سخت‌تر و ریسک‌پذیرتر می‌کند.

ویکتور شیوم، رئیس بخش تحلیل بازار نفت شرکت HIS’s هم معتقد است: روابط بحرانی ایران و عربستان سبب می‌شود سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران کمی محتاط شوند. موضوع فوق سبب ورود کند شرکت‌ها طی مدت‌زمان چند ماه یا حتی سال به ایران خواهد شد. روابط تنش‌زای ایران و عربستان تولیدات نفتی را نیز کندتر می‌کند. ایران قصد دارد هر چه سریع‌تر صادرات نفت خود را به‌خصوص بعد از افت قیمت نفت جهانی افزایش دهد.

به همین دلیل این کشور آماده جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی برای بهبود تولیدات نفتی خود بعد از لغو تحریم‌هاست.

مترجم: مهدیه آخوندزاده

منبع: بلومبرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها