لی هاروی اسوالد جوانی آمریکایی بود که 18 اکتبر 1939 در ایالت نیواورلئان آمریکا به دنیا آمد. براساس اخبار و گزارش‌ها، دولت ایالات متحده آمریکا او را مسبب ترور جان اف کندی، سی‌و‌پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند.
کد خبر: ۸۷۲۷۱۳
معمای قتل کندی

لی زمانی که 15 ساله بود، ادعا داشت مارکسیست است و به همین دلیل به مطالعه آثار سوسیالیستی می‌پرداخت. وی در 24 سالگی از تعادل روانی کامل برخوردار نبود و این دوران مقارن با زمانی بود که جان اف کندی، رئیس‌جمهور وقت آمریکا 22 نوامبر 1963 در یک تیراندازی ترور شد و از آنجا که تمامی شواهد و مدارک علیه لی بود، پس از مرگ رئیس‌جمهور انگشت‌های اتهام وی را نشانه گرفت. پس از این ترور لی ساعت 7 بعداز‌ظهر همان روز به‌عنوان قاتل رئیس‌جمهور معرفی شد، اما وی به هیچ‌وجه به ترور کندی اعتراف نکرد و گفت که او به کسی تیراندازی نکرده و مدعی شد گناهکاران اصلی از او به عنوان طعمه استفاده می‌کنند. او ادعا داشت عکسی که او را با سلاح نشان می‌داد جعلی است و صورت او را به بدن فرد دیگری چسبانده‌اند.‌

به هر حال اسوالد دو روز بعد از این ماجرا و قبل از این که بازجویی شود در مرکز پلیس دالاس در کمال ناباوری در مقابل چشمان ماموران توسط فردی به نام جک روبی، صاحب یک کافه در شهر دالاس که با مافیا در ارتباط بود به قتل رسید.

جک روبی نیز سال 1964 میلادی به مجازات مرگ محکوم شد اما دادگاه تجدید‌نظر، حکم را لغو کرد و جک قبل از این‌که دوباره محاکمه شود، در شرایط مشکوکی بر اثر بیماری در زندان درگذشت.

طی سال‌های گذشته نظرسنجی‌های صورت گرفته دال بر این است که بیشتر مردم آمریکا با وجود شواهدی مبنی بر این که اسوالد تنها شلیک‌کننده به کندی بوده، معتقدند او در این عملیات بزرگ تنها نبوده و دست‌های پشت پرده بسیاری به کمک یکدیگر این ترور را رقم زده‌اند. از این رو نظریه‌های مختلفی در‌خصوص توطئه بودن این ترور منتشر شده است.

به دلیل همین نتیجه‌گیری‌های چند‌گانه، 10 ماه پس از قتل کندی، کمیسیونی برای تحقیق تشکیل شد و پس از ماه‌ها تصدیق کرد، قاتل کندی لی هاروی اسوالد بوده است.

البته سال 1979 میلادی، یک کمیسیون تحقیق دیگر، پس از مدت‌ها بررسی اعلام کرد از چهار گلوله‌ای که به سمت کندی شلیک شده، سه تای آن از یک سو و یکی از آنها از منطقه‌ای دیگر به سوی رئیس‌جمهور شلیک شده است‌. آنها طی بیانیه‌ای اعلام کردند، اسوالد در این قتل تنها نبوده و به قطع یقین اشخاص دیگری نیز در این ماجرا کنار او بوده‌اند. با وجود تمام تلاش‌های بی‌وقفه این کمیسیون برای اثبات این نظریه، وزارت دادگستری آمریکا در نهایت سال 1988، گزارش این کمیسیون را به دلیل نبود مدارک، مستند ندانست و پرونده سوءقصد به جان اف کندی را مختومه اعلام کرد.

در پایان خالی از لطف نیست که بدانید از زمان مرگ رئیس‌جمهور کندی، طی سال‌های مختلف ده‌ها نفر از اشخاصی که به نوعی با پرونده ترور کندی در ارتباط بودند همگی به مرگ‌های غیرطبیعی درگذشته یا در حوادث مختلف کشته شدند.

ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها