سناتور "هیلاری کلینتون" یکی از نامزدهای ریاست جمهوری حزب دموکرات از اظهاراتش درباره قتل "رابرت اف کندی" سناتور اسبق آمریکا در ماه ژوئن 1968، که در دفاع از تصمیمش برای ادامه رقابت انتخاباتی ایراد کرد، به سرعت عذرخواهی کرد.
کد خبر: ۱۷۷۰۷۷
به گزارش فارس ، اظهارات هیلاری کلینتون ، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در مورد قتل کندی و به تبع آن عذرخواهی او از این گفته‌ها، درست قبل از انتخابات مقدماتی داکوتای جنوبی صورت گرفت که روز سوم ژوئن سال جاری برگزار می‌شود.

اظهارات کلینتون که اکنون در شرایط نابرابری با "باراک اوباما" رقیب هم‌حزبی‌اش قرار دارد باعث ناراحتی بسیاری از سیاستمداران حزب دموکرات و بخصوص خانواده کندی شد.

کلینتون در پاسخ به سوال یکی از روزنامه‌ها مبنی بر این که آیا وی همچنان به رقابتش ادامه خواهد داد یا خیر؟ گفت : شوهرش (بیل کلینتون،رئیس جمهور سابق آمریکا) از نامزدی حزب در سال 1992 کناره‌گیری نکرد تا این که در انتخابات مقدماتی کالیفرنیا که در اواسط ماه ژوئن برگزار شد به پیروزی رسید.

کلینتون افزود: «همه به یاد دارند که "بابی کندی" درماه ژوئن در کالیفرنیا به قتل رسید. من اصلا متوجه نمی‌شوم که چرا برخی از من می‌خواهند تا از این رقابت کناره‌گیری کنم.»

کلینتون در ادامه با ابراز شگفتی گفت که نمی‌تواند درک کند چرا برخی از دموکرات‌ها از او می‌خواهند تا از این رقابت دست بکشد.

اظهارات او در مورد این قتل پیش از انتخابات مقدماتی، عکس‌العمل سریع مشاورین "باراک اوباما" نامزد دیگر این حزب را در پی داشت.

"بیل بورتون" سخنگوی اوباما در این مورد گفت:« اظهارات کلینتون مایه تاسف است و این گونه سخنان جایی در این حزب ندارد.»

این در حالی است که سخنگوی کلینتون در پاسخ گفت: «کلینتون تنها می‌خواست به زندگی سیاسی شوهرش بیل کلینتون و کندی اشاره کند و قصد دیگری نداشت و این سخنان اشاره‌ای به مثال‌های تاریخی بود تا روند نامزدی تا تابستان به درستی طی شود و هر گونه برداشت فراتر از این نادرست و ظالمانه خواهد بود.»

کلینتون طی دو ساعت سخنرانی در داکوتای جنوبی شخصاً از این موضوع عذرخواهی کرد.

بدنبال عذرخواهی کلینتون از گفته‌هایش در مورد قتل کندی که خود وی آن را تنها اشاره به موضوعات تاریخی می‌داند، سناتور "دیک دوربین" از ایالت ایلینویز و یکی از متحدان بسیار نزدیک اوباما گفت که توضیحات کلینتون را پذیرفته و اظهارات وی را تنها ناشی از بی‌دقتی وی دانست.

کلینتون در یکی دیگر از گفتگوهایش به این موضوع اشاره کرد که در تاریخ سابقه ندارد که فعالان سیاسی یک کاندیدا را به دست کشیدن از رقابت انتخاباتی مجاب کنند، حتی در زمانی که شانس وی برای پیروزی بسیار کم باشد.
اخیرا گزارش‌هایی منتشر شد که در آنها به کلینتون پیشنهاد شده بود که در عوض بدست آوردن معاونت ریاست جمهوری اوباما، از رقابت‌های انتخاباتی دست بکشد اما وی آن را رد کرد و گفت که به نظر وی این سخنان از سوی مشاورین اوباما مطرح شده باشد.

دو گزارش مذکور توسط شبکه‌ خبری "سی‌ان‌ان" و روزنامه "نیویورک تایمز" منتشر شد که طرفداران کلینتون را تا حدودی ناراحت کرد در حالی که "دایان فینستین" یکی از حامیان بانفوذ کلینتون روز جمعه گفت: «چنانچه اوباما بتواند نامزد حزب گردد او کلینتون را به عنوان معاون اول خود انتخاب خواهد کرد.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها