هفته بیستم لیگ برتر بسکتبال

جنگ تمام عیار صدرنشینان

انتقال بازیکنان بسکتبال ایران به چین از جهاتی برای گردانندگان بسکتبال این کشور اهمیت دارد. هر چند میان کشورهای آسیایی فقط ایران نیست که در لیگ چین بازیکن دارد، بلکه از کشورهای فلسطین، لبنان و چند کشور دیگرهم بازیکنانی در این لیگ دیده می‌شوند تا لیگ بسکتبال چین با نام اختصاری CBA به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های بازیکنان بسکتبال آسیا تبدیل شود.
کد خبر: ۸۷۲۱۷۳
بازار بسکتبال آسیا در دست چینی‌ها

چینی‌ها زمانی با یائو مینگ، ستاره بلند قامت خود در تیم هیوستوان راکتس وارد دنیای حرفه‌ای بسکتبال شدند، اما پس از اعلام بازنشستگی غول چینی، آنها از وجود داشتن تک‌ستاره‌ها تا اندازه‌ای دست کشیدند و برای پویایی و صلابت بسکتبال خود به سمت تجاری کردن لیگ بسکتبال افتادند، به طوری که بعد از یائومینگ، هم‌اکنون بسکتبال در استان‌های مختلف چین بخش‌های مهمی از زندگی اجتماعی مردم این کشور شده است.

در جمعیت میلیاردی چین نظام‌های ارزشی بسکتبال به درستی تبیین شده است و در آنها فکر و نظر میلیون‌ها هوادار بسکتبال جریان دارد. رادیو، ماهواره، اینترنت و شبکه‌های مختلف اجتماعی و رسانه‌های مکتوب سبب شده میلیون‌ها نفر نظر خود را درباره فعالیت‌های بسکتبال به اشتراک بگذارند.

ما اینجا در ایران اخبار چینی‌ها را به‌راحتی رصد می‌کنیم و فعالیت‌های قهرمانان خود را بخشی از زندگی مان می‌دانیم که با بردشان خوشحال و با باختشان ناراحت می‌شویم. این جادوی ورزش است که در یک لحظه میلیون‌ها علاقه‌مند را در یک طبقه اجتماعی با امیال و افکار واحد قرار می‌دهد.

تماشاگران چینی به گفته حدادی به او حتی بیشتر از وقتی در ایران است، اهمیت می‌دهند و اگر حدادی شوخی هم کرده باشد این مسأله به خودی خود نشان می‌دهد حضور حدادی، کاپیتان صمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی در لیگ چین در بازار اقتصادی بسکتبال این کشور چه تعریفی دارد.

وقتی بدانیم فعالیت‌های ورزشی به حوزه‌های اصلی زندگی مانند اقتصاد وصل می‌شود پاسخ به پرسش‌های مان را می‌گیریم. ورزشکاران برتر به نوعی الگوهای فرهنگی به شمار می‌روند که علاوه بر تاثیرگذاری فنی به طور عمیقی با شرایط اقتصادی و مادی جامعه مرتبط می‌شوند.

قهرمانان افراد مشهور سرگرم‌کننده جهانی می‌شوند و شرکت‌های تجاری از طریق آنها مارک‌های خود را بر ذهن مردم حک می‌کنند. ستاره‌های ایرانی در لیگ چین علاوه بر سفیران فرهنگی ما، مارک‌های تجاری بنگاه‌ها را نمایش می‌دهند که کوششی تمام جانبه در جهت استانداردسازی و تجاری‌سازی بسکتبال با قواعد بین‌المللی میان مردم است؛ بنابراین کاپیتان صمد، حامد حدادی و مهدی کامرانی همراه بازیکنان نقاط دیگر آسیا که سر از لیگ چین بیرون آورده‌اند در راستای اهداف تعیین شده بسکتبال چین و ارتباطش با عرصه‌های اقتصادی است که روزانه سرمایه مناسبی از طریق تجهیزات ورزشی، فروش بلیت، حق پخش، فروش محصولات باشگاه و... با حضور قهرمانان ملت‌های دیگر به لیگ کشور خود وارد می‌کند.

ستاره‌های ایرانی

برای ما که عادت کرده‌ایم هر از گاهی برای سرکشی به ستارگان بسکتبال مان به لیگ چین سری بزنیم باید بگوییم حال هر سه بازیکن بسکتبال ایران در این لیگ خوب است.

تیم سیچوان که حامد حدادی را در اختیار دارد با ریباندهای این بازیکن صدرنشینی‌اش را حفظ کرده و نام حامد هم به عنوان یکی از بهترین ریباندرها ثبت شده است. سنتر ملی‌پوش ایران در سومین فصل حضور خود در لیگ چین، بازی‌های مطمئنی را به نمایش گذاشته و یکی از ارکان موفقیت سیچوان است.

مهدی کامرانی با تیمش بیجینگ مشغول ارسال پاس‌های منجر به گل است و هواداران این تیم، مهدی را که بازیکن ریزنقشی است در لیگ چین دوست دارند. ملی پوش ایرانی مهارت‌های منحصربه‌فردی در موقعیت‌های مختلف بازی دارد که این ویژگی‌ها تماشاگران را در بازی‌های تیم بیجینگ به شوق می‌آورد.

تیم ژی‌جیانگ با کاپیتان تیم ملی بسکتبال، صمد نیکخواه بهرامی، برای رسیدن به دور حذفی باشگاه‌های چین تلاش می‌کند و کاپیتان صمد در این تیم نقش محوری دارد. وی این روزها کمتر صحبت می‌کند، زیرا معتقد است باید روی بازی‌های تیم باشگاهش تمرکز داشته باشد.

لیگ CBA با حضور 20 تیم در حال برگزاری است. این لیگ در آسیا بی‌همتاست و بازیکنان زیادی از نقاط مختلف آسیا در این لیگ به میدان می‌روند. بازیکنانی مانند سانی سکاکینی از فلسطین و فادی‌ الخطیب از لبنان همراه تعداد زیادی بازیکن آمریکایی و بازیکنان نقاط دیگر دنیا در این لیگ بازی می‌کنند.

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها