تیم ملی در راه جام ملت‌های آسیا با موانعی غیر از اصول حاکم بر ورزش روبه‌رو شده است

هندبال ایران، تشنه قهرمانی در آسیا

اردوی لهستان و آلمان و چند روزی اقامت در کیش، برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی هندبال بود تا این تیم برای رقابت‌های قهرمانی آسیا آماده شود. اکنون ملی‌پوشان هندبال ایران به رقابت‌هایی فکر می‌کنند که در آن بخت قهرمانی دارند و از طرفی یکی از بخت‌های راهیابی به رقابت‌های جهانی هستند.
کد خبر: ۸۷۱۵۱۷
هندبال ایران، تشنه قهرمانی در آسیا

پیش از این تیم ملی هندبال در بازی‌های انتخابی المپیک و در بین حریفان آسیایی فقط به قطر نایب‌قهرمان جهان باخت و به طور مستقیم روانه المپیک نشد. با این اوضاع کار در بازی‌های گزینشی هم برای ملی‌پوشان آسان نیست، اما عرفان اسماعیلاجیچ به فکر بازی‌های جهانی است تا علاوه بر گرفتن سهمیه بازی‌ها از مسابقه‌های بحرین، تحولی هم در ساختار تیم ملی ایجاد کند. اگرچه کار این مربی در ماه‌هایی که هدایت ملی‌پوشان را بر عهده داشت راحت نبود و تاکنون با وجود حمایت‌های فدراسیون هندبال چالش‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشته است که اطرافیان تیم ملی را برای گرفتن نتایج مطلوب در بازی‌های بحرین نگران می‌کند.

کنار گذاشتن تعدادی از بازیکنان اسمی هندبال و اختلافات و درگیری‌هایی که گاه و بیگاه از درون اردوها شنیده می‌شود از بروز حاشیه‌هایی خبر می‌دهد که در برهه کنونی نباید به آتش اختلافات دامن زد، زیرا تیم ملی در راه رقابت‌های قهرمانی آسیاست و با توجه به فضای سیاسی حاکم در منطقه از سوی حریفانی مانند عربستان و بحرین میزبان رقابت‌ها آسوده نیست.

این تیم‌ها کارشکنی‌هایی انجام می‌دهد بنابراین تیم ملی علاوه بر بازی درون میدان مسابقه باید مراقب بازی‌های خارج از قاعده ورزشی رقبا باشد، زیرا بحرین و عربستان از مهم‌ترین رقبای تیم ملی به شمار می‌آیند. بازیکنان و کادر فنی تیم ملی در بازی‌های انتخابی المپیک سنگ تمام گذاشتند و در فینال به قطری باختند که اینک فراتر از هندبال آسیاست و بیش از ده بازیکن تبعه شده دارد. پیروزی بر عربستان و بحرین در همان بازی‌ها از قدرت هندبال ایران حکایت می‌کند. بنابراین باید فضای داخلی را برای ملی‌پوشان امن کرد تا آنها در رقابت‌های قهرمانی آسیا در یک جبهه و فقط با هرگونه مسائل فنی و شیطنت‌های احتمالی حریفان بجنگند.

اردوهای متفاوت در اروپا

بعد از پیروزی‎های شیرین در انتخابی المپیک اکنون رقابت‎های قهرمانی آسیا که سهمیه جهانی دارد در راه است و ایران به لطف بازی‌های خوب گذشته یکی از بخت‌های صعود به رقابت‌های جهانی است. از طرفی با تغییراتی که قطری‌ها در ترکیب تیم چندملیتی خود به وجود آوردند، حتی ایران برای قهرمانی در آسیا شانس دارد، بنابراین نباید این فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کرد.

تیم ملی هندبال که برای آمادگی بیشتر در ویتنبرگ آلمان اردو زده بود، در فستیوال چهارجانبه این شهر با پیروزی مقابل تیم‌های آلمانی به مقام قهرمانی رسید. آلمان‌ها با تقبل هزینه‌های سفر، تیم ملی را دعوت کرده بودند و از نظر روانی این رقابت‌ها برای ملی‌پوشان ایران بد نبود زیرا بازی با رده‌های سنی در آلمان نمی‌تواند بازده فنی داشته باشد. برای عرفان اسماعیلاجیچ هم که مربی واقع‌گرایی است بهترین زمان ارزیابی تیم ملی هندبال، بازی‌های لهستان بود.

اردوی تیم ملی در لهستان یک هفته به طول انجامید، اما ملی‌پوشان برابر تیم‌های ملی جمهوری چک، اوکراین و لهستان به میدان رفتند. این تیم‌ها با توجه به در پیش بودن بازی‌های جام ملت‌های اروپا در آمادگی به‌سر می‌بردند و طبیعی بود در این شرایط با قدرت بیشتری به دیدار ایران بیایند. روی این اصل بازی‌های لهستان بهترین بازی‌های تدارکاتی تیم ملی بود که با پیروزی بر تیم اوکراین به پایان رسید. تیم ملی باز هم به گفته بسیاری از کارشناسان بدنسازی خوبی انجام داده است و به نظر می‌رسد نقطه عطف این تیم در رقابت‌های بحرین نخست آمادگی بدنی بازیکنان باشد.

آماده‌باش هندبالی‌ها

هفدهمین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی هندبال در حالی از 25 دی در منامه پایتخت بحرین برگزار می‌شود که مشکلات سیاسی اخیر نگرانی‌هایی را در این ارتباط ایجاد کرده است.

بحرینی‌ها با رعایت قوانین بین‌المللی موظف به دادن روادید به تیم ملی ایران هستند و نباید مسائل سیاسی حاکم در منطقه را در مراودات ورزشی در نظر بگیرند. با توجه به حساسیت فدراسیون‌های جهانی و منع دخالت دولت‌ها در امور ورزش هرگونه سوءتدبیر در اعزام ورزشکاران یک کشور پیامدهای سنگینی از سوی مجامع جهانی به همراه دارد. همگروهی تیم ملی هندبال ایران در گروه «ب» این رقابت‌ها با تیم‌های چین، بحرین و عربستان نیز در خور توجه است، آن هم درست زمانی که عربستانی‌ها مسائل سیاسی را وارد ورزش کردند و در ابتدای موضعگیری‌های خود علیه دولت ایران اعلام کردند درست نیست تیم‌های فوتبال ایران و عربستان در جام قهرمانان آسیا با یکدیگر رودررو شوند. آنها حتی خواستار تغییر برنامه‌ریزی کنفدراسیون فوتبال آسیا شدند. این شرایط برای تیم هندبال بحرین هم به عنوان میزبان وجود دارد به‌ویژه از این منظر که ایران با شکست بحرین در بازی‌های انتخابی المپیک بالاتر از این تیم در جایگاه دوم ایستاد. بنابراین مسائل سیاسی دستمایه خوبی برای حاشیه‌سازی و غوغای این کشورها علیه تیم ملی هندبال ایران است.

فدراسیون هندبال ایران برای پیشگیری از هر گونه برخوردهای کارشکنانه میزبان به کنفدراسیون هندبال‌نامه زده است و در آن برخی کارشکنی‌های صورت گرفته تا امروز را شرح داده است. ایران از این کنفدراسیون درخواست کرده نظارت بیشتری در امر رقابت‌های ملی پوشان داشته باشد.

تیم ملی که در دوره قبلی مسابقه‌های قهرمانی آسیا برای نخستین‌بار در تاریخ، سهمیه حضور در جام‌جهانی را با گرفتن مدال برنز به دست آورده بود در این دوره نیز از بخت‌های قهرمانی است زیرا گفته می‌شود قطری‌ها تیم جوان خود را روانه بازی‌ها می‌کنند و از افراد دوملیتی این تیم خبری نیست. تیم ملی قطر بلیت المپیک را در جیب دارد و سهمیه بازی‌های جهانی را هم به دست آورده است. در این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا سهمیه قاره کهن برای صعود به جام جهانی به پنج تیم افزایش یافته است که تیم ملی هندبال ایران به همراه قدرت‌های اصلی آسیا راه به مراتب آسان‌تری را برای کسب سهمیه جام جهانی پیش رو دارند.

بر همین اساس اردوهای تیم ملی هندبال برای حضور مقتدرانه در منامه از یک ماه قبل زیر نظر اسماعیلاجیچ آغاز شده و ملی‌پوشان در آخرین مرحله به کیش رفتند تا تمرینات پایانی خود را با توجه به نوع آب و هوای کیش با منامه در این جزیره برگزار کنند.

روحیه خوب ملی‌پوشان

هندبال قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی فرانسه اواخر دی در بحرین آغاز می‌شود و تیم ملی کشورمان قرار است 22 دی برای حضور در این رقابت‌ها راهی منامه شود. مسابقات هندبال قهرمانی آسیا از 25 دی در بحرین آغاز و تیم ملی هندبال کشورمان در گروه دوم این رقابت‌ها در کنار تیم‌های امارات، عربستان، چین، لبنان و بحرین قرار دارد. نایب‌قهرمانی در بازی‌های انتخابی المپیک که چندی پیش در قطر برگزار شد با اردوهای آماده‌سازی در لهستان و آلمان، حال ملی‌پوشان را برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی قاره کهن خوب کرده است.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها