رقابت برای مرد سال فوتبال جهان، باز هم میان رئال مادرید و بارسلوناست

توپ طلا به خانه کدام ستاره می‌رود؟

مراسم توپ طلای 2015 فوتبال جهان یا همان گالا در حالی امشب به میزبانی زوریخ برگزار می‌شود که از پنج روز مانده به برگزاری این رویداد مهم، خبری جنجالی آن را تحت تاثیر قرار داده و دنیا منتظر است ببیند آنچه با آن خبر از این مراسم لو رفته، حقیقت داشته یا همان طور که فیفا عنوان کرده، تنها شیطنت خبری بوده و صحت ندارد؛ خبری که طی آن سایت فیفا نام لیونل مسی، ستاره آرژانتینی تیم فوتبال بارسلونا و سلیا ساسیچ را به عنوان بهترین بازیکن مرد و زن سال ۲۰۱۵ معرفی کرد.
کد خبر: ۸۷۱۵۱۵
توپ طلا به خانه کدام ستاره می‌رود؟

البته انتخاب این دو نفر به عنوان بهترین‌های سال غیر ممکن نخواهد بود؛ چراکه هر دو نفر سال فوق‌العاده‌ای سپری کردند و شانس زیادی برای انتخاب به عنوان بهترین‌های سال ۲۰۱۵ دارند، اما اشتباه به نظر غیرعمد سایت فیفا، باعث تعجب علاقه مندان به فوتبال شده است. دقایقی بعد سایت فیفا نام مسی و ساسیچ را از روی خروجی سایت خود برداشت. این خبر ابتدا توسط یک خبرنگار هلندی به نام میشائیل آبینک در توئیتر منتشر شد و سایت ورزش اروپا، اولین رسانه‌ای بود که آن را خبری کرد ولی خیلی زود آن را از روی سایت خود برداشت و با اعلام بروز خطا در بالا آمدن سایت اعلام کرد در عنوان این خبر خطایی پیش آمده و تنها این دو بازیکن در فهرست نهایی قرار دارند.

با این حال دسترسی نشریه خبری دیلی میل انگلیس به این خبر کافی بود تا دنیا آن را متوجه شود و بلافاصله واکنش نشان دهد. با این حال بخش رسانه‌ای فیفا در صفحه رسمی خود در توئیتر، خبر نشریه دیلی میل مبنی بر اعلام تصادفی برنده توپ طلای سال ۲۰۱۵ روی وب‌سایت فیفا را تکذیب و تاکید کرده که برنده توپ طلا لو نرفته است. با وجود همه این اتفاقات نادر در دنیای فوتبال، هنوز هیجان در تار و پود این مراسم باقی مانده اگرچه دستیابی این دو بازیکن به توپ طلای 2015 دور از ذهن نیست. اکنون تنها چیزی که برای این مراسم مسجل است، آن که توپ طلا مانند سال‌های اخیر باز هم جایی در حدفاصل مادرید تا کاتالان آرام می‌گیرد.

کارکرد توپ طلا

این که می‌گویند اهدای این جایزه تا حدی درگیر سیاست می‌شود، از دو دیدگاه قابل بررسی است؛ ابتدا آن که سرمربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی کشورهای مختلف برای انتخاب بهترین بازیکن دنیا رای می‌دهند. در این میان کریستیانو رونالدو و لیونل مسی، کاپیتان تیم‌های ملی پرتغال و آرژانتین هستند و می‌توانند به خودشان رای دهند. از سوی دیگر برخی کاپیتان‌های تیم‌های دیگر با این دو بازیکن رابطه نزدیکی دارند و می‌توانند جهتگیری‌شده رای دهند. در عین حال در سال‌های گذشته همیشه در مورد نحوه رای‌گیری فیفا ابهام وجود داشته و تلاش شده از مکانیسم آن سر در آورند که البته با دیکتاتوری حاکم از سوی بلاتر، همیشه از وقوع این اتفاق جلوگیری شده است. امسال برای اولین بار طی 17 سال گذشته مراسم بدون بلاتر و رئیس برگزار می‌شود که در نوع خود اتفاق بی‌نظیری است.

رقبای اصلی

در میان 23 نفر نهایی که فیفا چند‌ماه پیش به عنوان چهره‌های اصلی رقابت‌کننده برای توپ طلای 2015 اعلام کرد، نام سه بازیکن به طور مجزا به عنوان سه چهره اصلی رقابت‌کننده به منظور دریافت این جایزه عنوان شد که لیونل مسی و کریستیانو رونالدو همچون هفت سال گذشته با همراهی چهره‌ای جدید به نام نیمار در این فهرست جای گرفتند.

لیونل مسی

لئو اگرچه چهار بار موفق شده این جایزه را به خانه ببرد، اما در دوسال گذشته قافیه را به رونالدو باخته است. از همین رو دریافت جایزه امسال برایش حیثیتی است؛ چراکه در صورت پیروزی 5 بر 3 از رقیب مادریدی‌اش پیش می‌افتد. اما اگر رونالدو دستش به توپ طلا برسد، آن وقت همه چیز در عدد 4 به تساوی می‌رسد؛ مانند بسیاری از آمارها و رکوردهایی که در همه این سال‌ها میان این دو فوق‌ستاره تاریخ فوتبال جهان به تساوی رسیده است. با یک فلش بک به سال 2015، مسی را صاحب افتخاراتی چون قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، لالیگا، کوپا دلری همراه قهرمانی جام باشگاه‌های جهان و راهیابی به فینال کوپاآمریکا با تیم ملی آرژانتین می‌بینیم. او در 61 بازی برای تیم باشگاهی و تیم ملی کشورش 52 گل و 26 پاس گل داده تا بازهم یک آمار باورنکردنی از خودش بر جای بگذارد. مسی از سوی مجله ورلدساکر که در ماه ژانویه به چاپ رسیده، محبوب‌‌ترین بازیکن برای دریافت توپ طلای 2015 است. به این ترتیب با وجود مصدومیتی که وی را در بخشی از مسیر سال 2015 متوقف کرد، جای تعجب دارد که مسی به عنوان بهترین بازیکن سال 2015 فوتبال جهان انتخاب نشود.

کریستیانو رونالدو

رونالدو در سوی دیگر صفحه شطرنج نشسته و تا آخرین لحظه مهره‌هایش را به خوبی لیونل مسی حرکت داده است. این کار با زدن 57 گل و دادن 17 پاس گل در 57 بازی ملی و باشگاهی رخ داده است. با این تفاوت که هیچ جامی نصیبش نشده و همین باعث شده او از نظر استراتژیک در برابر حریف آرژانتینی اش با مشکل مواجه شود. حضور رافا بنیتز در رئال مادرید دیگر چالش او بود که به تازگی حل شده است. تنها نکته مثبت برای این بازیکن پرتغالی راهیابی تیم ملی کشورش به یورو 2016 همراه وی بوده است؛ بازیکنی با زدن سه گل در پنج بازی ملی در سال 2015، نقش مهمی در این راه ایفا کرد.

نیمار، سوارز و دیگران

تقریبا نیمار شانسی ندارد. شاید به گفته هموطنش کاکا باید صبور باشد و به خودش زمان بدهد تا نوبت او هم برسد. با این حال نیمار توانست در سال 2015 فوتبالش را فریاد بزند و با موفقیت‌هایی که با بارسا به دست آورد، باردیگر به چشم بیاید. در عین حال نیمار به دلیل خروج زودهنگام برزیل از کوپاآمریکا و از دست دادن چند بازی ملی، سال سختی را پشت‌سر گذاشت. برزیل نتوانست به فینال جام ملت‌های آمریکای جنوبی راه پیدا کند تا شیلی پس از 99 سال قهرمان این مسابقات شود. لوئیز سوارز هم وضعیتی مشابه با هم‌تیمی‌اش دارد؛ بازیکنی که سالی شگفت‌انگیز را سپری کرد و توانست در فینال جام باشگاه‌های جهان مقابل ریورپلاته دو بار گلزنی کند. با این حال سوارز هم مانند نیمار در سطح ملی روزهای خوبی نداشت. اثرات گاز گرفتن شانه کیلینی در جام جهانی 2014 بر کوپاآمریکا هم سایه انداخت و او نتوانست تیم ملی اروگوئه را در این مسابقات همراهی کند. به احتمال زیاد او به خاطر رفتارهای اخیرش شایستگی دریافت توپ طلای امسال را ندارد. در میان دیگر نفراتی که در لیست نهایی جای دارند، نامی به چشم نمی‌خورد که عملکرد شگفت‌انگیزی در سال گذشته داشته باشد. بله، گرت بیل تیم ملی ولز را به یورو 2016 رساند، اما در رئال‌مادرید سال خوبی را پشت‌سر نگذاشت. زلاتان هم همین کار را برای سوئد انجام داد و در پاری سن ژرمن هم قهرمانی فرانسه را به دست آورد، اما در لیگ قهرمانان اروپا حرفی برای گفتن نداشت. کریم بنزما هم که در چاله حاشیه‌ها فرو رفت و اکنون از سوی فدراسیون فوتبال فرانسه به حکم عدم هر گونه فعالیت در فوتبال محکوم شده است. تونی کروس، خامس رودریگز و چند نام سرشناس دیگر هم وجود دارند، ولی این نام‌ها هنوز برای دریافت توپ طلای فوتبال جهان کوچک هستند.

منبع: لاتین پست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها