کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم از علل موفقیت آبی‌ها می‌گویند

راز‌های اوجگیری استقلال

موفقیت استقلال در فصلی که بدون ادعا وارد آن شد بر همگان اثبات شده است و حالا نه تنها کارشناسان استقلالی، بلکه افرادی از دیگر باشگاه‌ها ازجمله پرسپولیس هم از این تیم تمجید کرده‌اند تا مشخص شود اتفاقاتی رخ داده که به دیده افراد کاربلد، می‌توانند سرانجامی مثبت داشته باشند.
کد خبر: ۸۷۰۷۴۲
راز‌های اوجگیری استقلال

اما چه دلیلی برای این همه اتفاقات مثبت می‌توان یافت که در استقلال رخ می‌دهد و یکی یکی آنها به بالا و بالاتر رفتن این تیم در جدول رده‌بندی منجر می‌شود؟

بررسی این موضوع فقط یک جواب پیش روی مخاطب قرار نمی‌دهد و علل زیادی برای آن مطرح می‌شود، اما یکی‌دو علت بیش از سایر دلایل جلب توجه می‌کند.

فوتبال در همه خطوط

صادق ورمزیار، یکی از همین کارشناسان البته استقلالی است که می‌گوید: خوشحالم که پس از مدت‌ها تیمی را می‌بینم که در همه خطوطش فوتبال در جریان است. استقلال از ابتدای فصل با انگیزه بالا به میادین گام گذاشت و این مهم‌ترین عامل موفقیتش در این مدت محسوب می‌شد، اما علت داشتن این همه انگیزه به برخی عوامل مختلف مربوط می‌شود که هر یک در تکمیل دیگری باعث شدند این تیم دلچسب و چشم‌نواز فوتبال بازی کند.

این حرف را بهتاش فریبا هم از دیدگاه خود به این شکل بیان کرد: جوانانی که در استقلال بازی می‌کنند به خودی خود دارای انگیزه‌های بالایی برای خودنمایی و اثبات توانایی‌هایشان هستند. یکی از اصول موفقیت در هر کاری میدان دادن به جوانان و نیروی تازه‌نفس است. در جنگ‌های قدیم هم در کتاب‌ها می‌خوانیم هر زمان فرمانده‌ای می‌خواست سپاه دشمن را غافلگیر کند نیروی تازه نفس به میدان جنگ اعزام می‌کرد تا با تکیه بر توان جسمانی و هوش آنها کار را به سود خود پیش ببرد. حالا هم مظلومی این کار را به درستی انجام داده و البته بخت هم با او یار بوده که نیروهای جوان خوبی در تیمش حضور دارند.

پیشکسوت استقلال از دیدن فوتبال استقلال لذت می‌برد: در نیم‌فصل اول فقط دو تیم توانستند فوتبال زیبایی به نمایش بگذارند و آن هم اول استقلال و بعد پرسپولیس بود. این دو تیم که از یک شیوه در راهبرد اهدافشان استفاده می‌کنند این فصل با تلفیق جوان‌ها و باتجربه‌ها شرایط خوبی برای خود در جدول ایجاد کردند. استقلال که بالا بود و به کارش ادامه داد و پرسپولیس هم که فصل را بد شروع کرده بود توانست کم‌کم خودش را بالا بکشد و با جایگاهی به مراتب بهتر از ابتدای فصل کارش را قبل از تعطیلات به پایان ببرد.

جوانگرایی تدریجی

سیروس دین‌محمدی، از اعضای کادر فنی استقلال هم با همین محور درباره موفقیت استقلال در این فصل حرف زد: ما از ابتدای فصل سعی کردیم طبق نظر سرمربی تیم کم‌کم جوان‌ها را به ترکیب تیم اضافه کنیم. اگر به ترکیب استقلال از ابتدای فصل تا امروز نگاه کنید، می‌بینید ما جابه‌جایی‌های زیادی در ترکیب‌مان داشتیم و شاید از این نظر حتی بیشترین تغییرات را در تیم‌مان ایجاد کردیم تا به یک شرایط خوب دست پیدا کنیم. هر زمان لازم بود باتجربه‌ها کار می‌کردیم و هر زمان که نیروی جوانی به کارمان می‌آمد برای میدان دیدن و میدان دادن به آنها در بازی‌ها از نفرات کم‌تجربه‌تر استفاده می‌کردیم.

از دین‌محمدی که سوال کردیم چطور این جوان‌ها تا این اندازه باتجربه و بعضا نترس بازی می‌کردند، پاسخ داد: این به رابطه خوب مظلومی با آنها برمی‌گردد. سرمربی تیم استقلال به جوانان تیمش به همان اندازه بها می‌دهد که برای دیگر بازیکنان تیم اهمیت قائل می‌شود. البته نباید از رابطه خوب بازیکنان باسابقه استقلال با آنها هم غافل شد. نفراتی همچون حیدری، عمران‌زاده، برهانی یا ابراهیمی که باتجربه هستند مانند برادران کوچک‌ترشان با جوان‌ترهای تیم رفتار می‌کنند و این برای دل و جرأت پیدا کردن آنها اهمیت زیادی دارد.

کاپیتان اسبق استقلال وقتی خواست راز موفقیت این استقلال را بیان کند هم به این نکته اشاره کرد: انگیزه در این تیم موج می‌زند. یکسری بازیکن جوان که خواه‌ناخواه انگیزه دارند، باعث شده‌اند بزرگ‌ترها و باتجربه‌ها هم احساس خطر کنند و برای حفظ جایگاهشان تلاش دو برابری داشته باشند که این در نهایت به سود تیم است.

از طرفی، یک عده بازیکن استقلال هم دارای انگیزه‌های دیگر شخصی هستند که آن هم به موفقیت استقلال کمک کرده است. نفراتی مانند مهدی رحمتی هم که از چند نظر دارای انگیزه هستند و هم به تیم ملی فکر می‌کند، هم بازگشتش به استقلال برایش انگیزه‌های خاص خودش را دارد و جدا از همه اینها او خودش کوهی از انگیزه است و تجمیع شان کنار یکدیگر باعث شده است سود اصلی را استقلال ببرد.

انگیزه‌ای برای رقیب

بهتاش فریبا به یک موضوع دیگر هم اشاره کرد: استقلال هر زمان خوب بوده است باعث خوب بودن پرسپولیس هم شده است و این رابطه به صورت برعکس هم صدق می‌کند. این اواخر که پرسپولیس در لیگ بهتر ظاهر شد استقلال هم انگیزه بیشتری پیدا کرد تا بازی‌های خوبش را تداوم ببخشد. از این گذشته میل به کسب جام بین بازیکنان استقلال خیلی بالاست. آنها در این فصل جاه‌طلبانه بازی می‌کنند و این برای هر تیمی می‌تواند یک امتیاز مثبت باشد که استقلال به خوبی آن را دارد.

ورمزیار بحث فنی هم کرد: استقلال در هر سه خط نفرات خوبی دارد که به خوبی از یکدیگر حمایت می‌کنند و هر زمان نفرات این تیم در هر خطر توپ را از دست می‌دهند بلافاصله یک تا دو نفر و حتی گاهی سه نفر به نفر قبلی اضافه می‌شوند و با تحت فشار گذاشتن بازیکن مقابل، او را در اداره کردن توپ دچار اشتباه می‌کنند. این اتفاق بارها در دیدارهای استقلال رخ داد و نمونه بارز آن در دیدار نیمه نهایی این تیم در جام حذفی در تبریز برابر تراکتورسازی بود.

امتیاز‌های این فصل استقلال

آنچه از صحبت‌ استقلالی‌های قدیمی پیداست این است‌ که؛ عاملی که باعث می‌شود بازیکنان استقلال در زمین به خوبی حریف را پرس کنند بدنسازی خوبی است که این فصل انجام داده‌اند. استقلال تیمی 120 دقیقه‌ای است و نفراتش هریک در زمین مسابقه به خوبی حریف را تحت فشار قرار می‌دهند و ثمره‌اش هم این می‌شود که خیلی زود ابتکار عمل را از حریف می‌گیرند و سوار بر توپ و میدان می‌شوند.

در مجموع استقلال در فصلی که در یک جام آن به فینال رسیده و در جام دیگر مدعی کسب عنوان قهرمانی است می‌تواند با بالای سر بردن هر دو جام حذفی و لیگ، اولین تیمی در تاریخ لیگ برتر باشد که به این مهم دست یافته است.

محمدرضا مدنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها