جام‌جم ماموریت‌ شبکه‌های رسانه ملی را در گفت‌وگو با مدیران آن بررسی می‌کند

ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی در شبکه افق

فرهنگ، اجتماع و اقتصاد سه محور اصلی برنامه‌سازی در شبکه افق با رویکرد معارفی هستند و برنامه‌هایی با این محوریت تولید و پخش می‌شوند و سبک زندگی به‌عنوان یک رویکرد مهم در تولید برنامه‌های این شبکه مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مستندهایی با عناوین قصه‌های انقلاب، نگاه خاموش، جام در آفساید، بدون مرز و معتاد به نفت تولید و آماده پخش است.
کد خبر: ۸۶۸۳۸۰
ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی در شبکه افق

محسن ناجی، مدیر گروه برنامه‌های ترکیبی شبکه افق در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های ترکیبی در این شبکه بر اساس چه محوری تولید می‌شوند، به جام‌جم گفت: برنامه‌های ترکیبی در شبکه افق با محوریت «سبک زندگی ایرانی اسلامی» تولید و روانه آنتن می‌شود؛ با توجه به سیاست کلی که برای شبکه طراحی شده، معتقدیم آنچه امروز جامعه به آن نیاز دارد، پرداختن به سبک زندگی ایرانی و اسلامی است و این محور اصلی‌ترین ماموریتی است که در حال حاضر به عهده این گروه گذاشته شده است.

وی ادامه داد: البته سبک زندگی عنوانی عام و کلی است که بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی ذیل آن قرار می‌گیرد هر یک از این حوزه‌ها باید به دقت شناسایی و بررسی شوند؛ با توجه به ماموریت کلی شبکه که در حوزه معارف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعریف شده است، باید تطبیقی میان این دو مقوله انجام شود بر همین اساس سعی کرده‌ایم به سمت برنامه‌هایی برویم که می‌توانند جریان‌ساز باشند به نحوی که زمینه‌هایی را ایجاد کنند که در زندگی مردم تاثیرگذار باشند.

این مدیر گروه توضیح داد: زمینه‌های مختلفی در این حوزه قابل احصا هستند؛ فرهنگ‌سازی در سبک زندگی اسلامی یکی از زمینه‌های اصلی است. در این حوزه هم نگاه شبکه افق مبتنی بر بسط فرهنگ انقلاب اسلامی، گفتمان حضرت امام و رهبری معظم است؛ در این خصوص می‌توان به برنامه پنجره اشاره کرد. در حوزه اقتصاد نیز به مبحث اقتصاد خانواده و اقتصاد مردمی توجه ویژه‌ای داشتیم، درست است که اقتصاد در بخش‌های خرد و کلان در فضاهای دانشگاهی و تخصصی بررسی می‌شود، ولی معتقدیم وقتی زمینه‌های کلان اقتصادی به سفره مردم نزدیک شود، ضمن این که به دغدغه دولتمردان تبدیل می‌شود، آن گاه پرداخت تحلیلی و آسیب‌شناسانه رسانه‌ای مانند شبکه افق می‌تواند تاثیرگذار باشد. معتقدیم به معیشت مردم صرفا نباید نگاه انتخاباتی و رقابتی داشته باشیم.

ناجی اشاره کرد: در بحث اقتصادی نیز تنها برنامه زنده شبکه افق با عنوان «چوب خط» طراحی و به صورت هفتگی پخش می‌شود؛ سعی شده در این برنامه مباحث کلان و دانشگاهی اقتصادی به صورتی عمومی‌تر برای خانواده‌ها تبیین شود؛ مولفه‌های اقتصاد مقاومتی یک از محورهای اساسی تولید این برنامه بوده و در عین حال، رویکرد اصلی آن است که چه مواردی از اقتصاد مقاومتی، با زندگی جاری مردم در ارتباط است که به‌عنوان مثال می‌توان به حمایت از تولید ملی اشاره کرد ضمن این که پدافند غیرعامل در اقتصاد هم از دیگر سوژه‌هایی بوده که در برنامه چوب خط بر آن تاکید شده است.

همگرایی در برنامه‌سازی

وی درباره نگاه جدیدی که در تولید برنامه‌ها دنبال می‌شود، توضیح داد: نگاه جدیدی که در شبکه افق وجود دارد این است که در حرکت صورت گرفته، همگرایی خاصی در محتوای برنامه‌سازی به وجود آید به این شکل که از همه برنامه‌ها، یک صدای واحد شنیده شود. البته این صدای واحد در بازه‌های زمانی مشخص تاثیرگذار خواهد بود. می‌توان در یک یا دو هفته، شعار کلی شبکه را تعیین کرد و سپس همه برنامه‌ها با در نظر گرفتن همان شعار و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تولید و روانه آنتن می‌شوند ضمن این که سایر قسمت‌های شبکه نیز این همگرایی را حفظ می‌کنند؛ در واقع سعی می‌شود گزارش‌های خبری و فیلرهای پخش نیز تا حدودی با موافقت مدیر شبکه، در راستای همان شعار کلی هماهنگ باشند.

وی یادآورشد: معتقدیم اگر در بازه زمانی مشخصی، یک صدا از شبکه افق شنیده شود، به مراتب تاثیرگذارتر از چند صدایی است زیرا اگر در برخی زمینه‌ها، تاکید بر موضوعی خاص باشد و همگرایی میان برنامه‌ها حفظ شود، تاثیرگذاری بر مخاطب هم بیشتر می‌شود. البته اجرای چنین روندی کار بسیار سختی خواهد بود که تاکنون در هیچ شبکه‌ای سابقه ندارد. برای اجرای این ایده از کارشناسان و مشاوران خبره کمک گرفته‌ایم و امید داریم خداوند ما را یاری کند.

برنامه‌های مناسبتی افق

ناجی با اشاره به مناسبت‌های تقویمی افزود: امسال سه مناسبت اساسی یعنی 9 دی، دهه فجر و انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان پیش رو قرار دارند که دارای جنبه‌های ملی هستند بنابراین درتلاشیم به صورت جدی و در حوزه برنامه‌سازی در شبکه افق به آنها بپردازیم. سعی می‌کنیم رویکرد اصلی به برنامه‌سازی در شبکه افق، متفاوت با آن چیزی باشد که دیگر شبکه‌ها مد نظر دارند یا این که کمتر به آن پرداخته باشند. به‌عنوان مثال در بحث طنز، به جای این که قالب‌های رایج مورد توجه قرار گیرد، طنزی فاخر یعنی کاریکاتور با رسانه تصویری تطابق داده شد و برنامه‌ای با عنوان «افقاتور» متولد شد. مجموعه «بزرگراه همت» نیز می‌کوشد اشخاصی را که به صورت گمنام و در سطح کشور کارهای شاخص و برجسته‌ای در زمینه آشنایی مردم با فرهنگ انقلاب اسلامی انجام می‌دهند شناسایی و آنها را به مخاطبان معرفی کند.

برنامه‌های خوبی در حال تدوین و اجراست که هنوز بسیاری از آنها روی آنتن نرفته؛ طراحی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی نقطه اشتراک همه این برنامه‌هاست ولی در عین حال جنبه جذابیت و روایت زندگی طبیعی مردم در همه آنها رعایت می‌شود.

سریال‌سازی تاکنون اولویت نبود

این مدیر گروه در پاسخ به این سوال که سریال‌سازی در شبکه افق چقدر جدی گرفته می‌شود، توضیح داد: چنانچه منظور از سریال سازی، تولید برنامه‌های نمایشی است باید گفت شبکه افق تاکید چندانی بر تولید آثار نمایشی ندارد؛ سریال آسمان من هم در حوزه سازمان اوج تولید شده بود و شبکه، تنها یک بهره‌بردار بود ولی اگر منظور از سریال‌سازی، ایجاد تسلسل در تولید برنامه است، تقریبا تمام برنامه‌های تولیدی شبکه افق بیشتر از 26 قسمت هستند و می‌توانند مخاطب را برای رسیدن به مراحل دیگر، به دنبال خود بکشانند.

دوری از کلیشه‌پردازی

سیدسلیم غفوری، مدیر گروه مستند شبکه افق درباره این که چقدر به سبک زندگی ایرانی اسلامی و مبحث بصیرت به طور جدی و فارغ از کلیشه‌ها و شعارزدگی می‌پردازید، به جام‌جم توضیح داد: دوری از کلیشه نیازمند دو ویژگی است؛ نخست این که سعی کنیم به موضوعات و سوژه‌ها نزدیک شویم و همراه آنها باشیم؛ از مستندهایی که صرفا کارشناسان در مورد یک موضوع اظهار نظر می‌کنند و فیلمساز به سوژه اصلی نزدیک نمی‌شود بپرهیزیم و بکوشیم اتفاقاتی که برای یک فرد به‌عنوان سوژه مستند رخ می‌دهند به تصویر کشیده شوند. در بحث فرم و شکل مستندسازی هم برای این که به دام کلیشه گرفتار نشویم باید از نظر کیفیت تصویربرداری و تدوین شاهد ارتقا ی وضعیت موجود باشیم و از روش‌های نوین مستندسازی بهره ببریم.

این مدیر گروه افزود: همچنین باید موضوعاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده و می‌توانند دستمایه تولید مستندهای خوب و غیرکلیشه‌ای باشند؛ در مستندهایی که در شبکه افق تولید شده، سعی شده این موضوعات رعایت شود. به‌عنوان مثال در مجموعه «سرزمین نخبگان» در هر قسمت به فعالیت‌ها و اختراعات یکی از نخبگان کشورمان پرداخته شده و شیوه کار نیز به این صورت بوده که فیلمساز با زندگی شخصیت اصلی ماجرا همراه شده و تحولات و نقاط عطف زندگی او از زبان خودش روایت می‌شود و به این ترتیب، نخبگی فرد برای مخاطب ملموس‌تر می‌شود.

2 محور اصلی سند راهبردی شبکه افق

در سند راهبردی شبکه افق، دو محور اصلی به عنوان محورهای تولید برنامه در نظر گرفته شده است که مستندهای ساخته شده هم در همین چارچوب تولید می‌شود. سبک زندگی اسلامی - ایرانی، نخستین محور محسوب می‌شود که موضوعات مختلفی را دربر می‌گیرد؛ خانواده، پوشش، اخلاق و رفتار اجتماعی، دینداری و مباحثی از این دست در حوزه سبک زندگی می‌گنجند. محور دوم هم «بصیرت» است که دارای بخش‌ها و موضوعات مختلفی همچون دفاع مقدس، تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی، شناخت جریانات سیاسی و فکری کشور، تحولات جهانی، بیداری اسلامی و... است که می‌توانند بیشتر موضوع برنامه‌سازی مستند باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
-
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۰
یعنی شبكه های دیگر سیما سبك زندگی ایرانی اسلامی را ترویج نمی كنند؟

نیازمندی ها