هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس اعلام کرد

زمان دریافت شکایات داوطلبان معترض به نظر هیأت‌های اجرایی

معاون دادستان کل کشور گفت: برخی داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس سوابق مکرر محکومیت دارند.
کد خبر: ۸۶۸۱۱۷
برخی داوطلبان مجلس سوابق مکرر محکومیت دارند

به گزارش جام جم آنلاین،مرتضی بختیاری در پاسخ به پرسشی درباره روند بررسی و اعلام نتایج استعلام دادستانی کل کشور درباره داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی است افزود: ما مسئول تأیید صلاحیت ها نیستیم و فقط درباره فهرست ارسالی از وزارت کشور یا شورای نگهبان اعلام نظر می کنیم که داوطلبان سوء سابقه دارد یا ندارد و براساس قانون باید نتایج استعلام درباره داوطلبان سابقه دار را با ذکر دلیل ارائه کنیم.

وی این روند را بسیار حساس خواند و گفت: در میان داوطلبان با کسانی مواجهیم که سابقه محکومیت قطعی دارند؛ برخی نیز پرونده هایشان در حال رسیدگی و یا کیفرخواست آن تنظیم شده است.

بختیاری افزود: درباره برخی از این داوطلبان هنوز حکمی در دادگاه حکمی صادر نشده یا حکمی در دادگاه بدوی صادر شده است اما به علت اعتراض صورت گرفته درمرحله تجدیدنظر است.

معاون دادستان کل کشور گفت: بر این اساس برای این افراد از اصطلاح سابقه جریانی استفاده می کنیم و از نظر دادستانی این افراد محکومیت قطعی ندارند اما تصمیم در این باره با هیئت های اجرایی است.

مهلت پاسخ به استعلام هر داوطلب انتخابات؛ 5 روز

وی مهلت پاسخ به استعلام هر داوطلب انتخابات را پنج روز دانست و افزود: تاکنون پاسخ استعلام به اسامی سه فهرست را به وزارت کشور اعلام کرده ایم.

بختیاری گفت: با توجه به اینکه در این دوره حدود دو برابر دوره پیش انتخابات مجلس نام نویسی کرده اند حجم کار در دادستانی بسیار افزایش یافته است و قضات ما شبانه روزی در حال بررسی سوابق هستند.

وی افزود: برای بررسی استعلام داوطلبان در تهران دو روز و برای استان ها حداکثر سه روز سقف زمانی در نظر گرفته ایم تا اگر اطلاعات شهرستان ها ناقص بود بتوان با بررسی مجدد آن را کامل کرد.

بختیاری تاکید کرد: باید به نحوی پاسخ استعلام ها را بدهیم که مستند باشد و جای هیچ ابهامی نباشد.

معاون دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا برخی با وجود داشتن سوابق کیفری نام نویسی کرده اند گفت: اکنون برای ارائه هر نوع تحلیلی در این باره زود است اما ما هم به سرنخ هایی رسیده ایم و گزارش تحلیلی آن را به دادستان کل کشور خواهم داد.

وی نام نویسی در بخشی از انتخابات این دوره را غیر عادی دانست و افزود: با افرادی برخورد کرده ایم که اگرچه در اقلیت اند اما چندین محکومیت دارند؛ به عنوان نمونه یک نفر با 12 سابقه محکومیت نامنویسی کرده است و واقعاً نمی دانم که فردی با این سوابق با چه انگیزه ای وارد گردونه انتخابات شده است.

بختیاری با اشاره به بهره مندی افراد از شرایط نام نویسی در انتخابات تاکید کرد: حتماً پلیس بین الملل، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات از سوابق این افراد مطلع اند و برخی ازاین افراد فقط وقت نیروهای وزارت کشور و فرمانداری ها را در ایام نام نویسی گرفته‌اند.

وی افزود: فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا اینچنین دست و دل بازانه در انتخابات نام نویسی شود اما از این نظر که شوری برای نام نویسی ایجاد شد نقطه قوت محسوب می شود.

بختیاری گفت: البته بخش قابل توجهی از ثبت نام کنندگان از نظر دادستانی سابقه سوئی ندارند.

براساس ماده 48 قانون انتخابات، دادستانی کل کشور از مراجع چهارگانه ای است که براساس فهرست ارسالی وزارت کشور و شورای نگهبان، سوابق داوطلبان انتخابات را از طریق مراجع قضایی کشور بررسی می کند.

مشغول پاسخ به استعلامات وزارت کشور هستیم

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور از ادامه روند پاسخ دهی به استعلامات وزارت کشور در خصوص داوطلبان انتخابات مجلس خبر داد.

وی افزود: برخی داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سوابق متعدد محکومیت دارند که ما در پاسخ به استعلامات وزارت کشور و شورای نگهبان این سوابق را مستند و با ذکر دلیل ارائه می کنیم.

وی تصریح کرد: در میان داوطلبان این انتخابات به چهره هایی برخورد کرده ایم که مثلا 12 مورد سابقه محکومیت دارند.

بختیاری گفت: چنین استقبال گسترده ای از این انتخابات از یک جهت می تواند نقطه قوت باشد اما تحلیل هایی هم پشت آن مطرح است که چرا برخی افراد با سابقه محکومیت به عرصه ثبت نام آمده اند و من تحلیل خود را در این خصوص به مقامات عالی قضایی ارائه خواهم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها