یک محقق برجسته آمریکا می‌گوید ائتلاف تجاوز به یمن به سرکردگی عربستان برای حملات هوایی، زمینی و دریایی خود به این کشور، روزانه 200 میلیون دلار هزینه می‌کند.
کد خبر: ۸۶۶۸۹۲

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری یمن مونیتور، دیوید اوتاوای محقق برجسته مرکز ویلسون واشنگتن روز سه‌شنبه با اشاره به این مطلب گفت: این ماه هزینه جنگ ائتلاف عربستان علیه یمن با ورود ناو‌های جنگی وهزینه نیروهای زمینی به مرزهای عربستان،افزایش یافت. اوتاوای افزود: هیچ بیانیه رسمی درخصوص چگونگی تقسیم هزینه‌ها وجود ندارد اما ناظران خارجی معتقدند بخش اعظم این هزینه‌ها راعربستان پرداخت می‌کند.

ائتلاف تجاوز به یمن به سرکردگی عربستان از ششم فروردین امسال (26 مارس) آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. تاکنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان‌ها و مدارس و حتی منازل مردم این کشور مورد حملات جنگنده‌های کشورهای ائتلاف قرار گرفته که بر اثر آن هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک شهید، زخمی و آواره شدند. منابع یمنی دیروز اعلام کردند: بیش از ۲۰۰ مزدور ائتلاف سعودی از جمله مزدوران اماراتی، سودانی و کارشناسان نظامی آمریکایی و انگلیسی، در حمله موشکی ارتش یمن به پایگاه‌های ائتلاف شامل صافر در مأرب و طوال از پا درآمدند.

در رویدادی دیگر در رابطه با این موضوع محمد البخیتی، یکی از اعضای ارشد جنبش انصارالله یمن به رژیم سعودی درباره ادامه تجاوز به خاک یمن هشدار داد و گفت: اگر تجاوز عربستان سعودی به یمن متوقف نشود، شاهد مسائل غافلگیرکننده‌ای در مناطق مرزی عربستان سعودی و یمن خواهد بود.

ابراز نگرانی سازمان ملل

روز سه شنبه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به حملات سنگین زمینی و هوایی عربستان در مناطق غیرنظامی و تخریب زیرساخت‌هایی مانند بیمارستان‌ها و مدارس یمن به‌شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پرس‌تی‌وی، زید رعد زیدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب به شورای امنیت این سازمان اعلام کرد عملیات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن مسئول برخی حملات به مناطق غیرنظامی است.

رعد زیدالحسین در سخنرانی خود در اولین نشست عمومی شورای امنیت درباره یمن از زمان آغاز تجاوز 9 ماهه عربستان به این کشور گفت: «من از این شورا می‌خواهم بر همه طرف‌ها فشار آورد تا اصول اساسی قوانین بین‌المللی بشردوستانه را مراعات کنند.» گفتنی است از 24 آذر تحت نظارت سازمان ملل یک آتش‌بس هفت روزه قابل تمدید در یمن برقرار شد هرچند بارها این آتش‌بس نقض شده است.

روز یکشنبه نشست صلح یمن پس از نزدیک به یک هفته گفت‌و‌گو بین گروه‌های درگیر بدون دستیابی به نتیجه‌ای ملموس در سوئیس پایان یافت. به گفته اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن قرار است دور جدید مذاکرات صلح یمن چهاردهم ژانویه (24 دی) در اتیوپی برگزار شود. ولد الشیخ احمد ضمن اشاره به نبود فضای اطمینان میان طرف‌های مذاکره‌کننده یمنی، خواهان حمایت بیشتر شورای امنیت برای رسیدن به آتش‌بس دائم و فراگیر در این کشور شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها