وزیر صنعت و تجارت روسیه در گفت‌وگو با جام‌جم:

ماجرای ترکیه فرصت مناسبی برای تجارت ایران است

وزیر صنعت و تجارت روسیه در راس هیاتی تجاری در تهران به‌سر می‌برد. حضور این هیات روس در ایران در حال حاضر از نظر شرایط سیاسی و اقتصادی منطقه دارای اهمیت ویژه‌ای است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند این سفر و برگزاری نمایشگاه تخصصی روسیه در تهران می‌تواند نقطه عطفی در گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور بوده و زمینه گسترش روابط میان دو کشور را فراهم کند. به‌خصوص این‌که بازار روسیه به‌خاطر تحریم کردن ترکیه در حال باز شدن روی کالاهای ایرانی است.
کد خبر: ۸۶۶۷۰۴
ماجرای ترکیه فرصت مناسبی برای تجارت ایران است

گفت‌وگوی اختصاصی دنیس مانتوروف با جام‌ جم را که البته انتظار برای انجام آن هفت ساعت به طول انجامید و سرانجام ساعت 12شب انجام شد پیش‌رو دارید:

مبادلات تجاری میان ایران و روسیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تحریم‌ها باعث کاهش شدید تجارت میان دو کشور شده است، اما براساس اعداد و ارقامی که در اختیار دارم صادرات روسیه به ایران در سال 1995 فقط 250 میلیون دلار بوده که این عدد در سال 2011 به 3.4 میلیارد دلار رسید، اما با توجه به اجرایی شدن تحریم‌ها، این رقم در سال 2013 به نصف کاهش داشته است.

برآورد شما درباره آینده تجارت خارجی میان دو کشور چیست؟

البته مذاکرات اقتصادی میان دو کشور محدود به این سفر نیست، بلکه شاید این سفر نتیجه گفت‌وگو و تبادل‌نظر زیادی میان دو کشور بوده است، اما در مورد سوال شما امروز تقریبا یکصد مدیر برتر از شرکت‌های بازرگانی و تجاری مختلف روسیه در نمایشگاه اقتصادی تهران حاضر شده‌اند تا بتوانیم زمینه‌های گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب ارتقای دهیم. این در حالی است که دو کشور تصمیم دارند حجم تجارتشان را تا 40 میلیارد دلار افزایش دهند.

بیشترین جذابیت برای سرمایه‌گذاری و حضور بازرگانان روسیه در ایران کدام است؟

با توجه به اطلاعات و مذاکراتی که داشتیم فکر می‌کنم به ترتیب اولویت در صنایع ناوبری هوایی (بخش غیرنظامی)، حمل و نقل هوایی، نفت و دارو باشد.

اطلاعاتی از فروش صد فروند هواپیمای مسافربری سوخو به ایران منتشر شده است. نظر شما در این زمینه چیست؟

این خبر از ارتباط‌ها و مذاکراتی که دو کشور طی ماه‌های گذشته داشته‌اند، منتشر شده است و همان‌طور که گفتم یکی از زمینه‌های مورد علاقه روسیه برای حضور در بازار ایران، حمل و نقل هوایی است بنابراین فروش سوخو هم جزو برنامه‌ ما بوده و مذاکراتی با ایرلاین‌های ایرانی صورت گرفته تا این خرید انجام شود. اما اجازه دهید تا قطعی شدن این قرارداد کمی صبر کنیم. موضوع همکاری روسیه در صنعت حمل و نقل هوایی صرفا در خود هواپیما نیست بلکه قرارداد پنج‌ساله تعمیرات اساسی هواپیما نیز میان دو کشور مورد بحث و بررسی بوده که صنعت هلیکوپترسازی نیز جزو آن است.

وام 5 میلیاردی روسیه به ایران چه شد؟

موضوع وام روسیه به ایران اوایل سال آینده نهایی خواهد شد و اخبار آن به رسانه‌ها اعلام می‌شود.

برخی از بازرگانان ایرانی گلایه دارند که روسیه تعرفه‌های سنگینی برای محصولات ایرانی درنظر گرفته است. نظر شما در این زمینه چیست؟

ببینید، تعرفه‌های گمرکی در نشست‌ها و تفاهم‌نامه‌ها میان کشورها تعیین می‌شود و از آنجا که در ازای منافع مشترک، موضوع تعرفه ترجیحی یا حتی تعرفه‌های صفر مطرح می‌شود و روسیه نیز با توجه به این‌که عضو سازمان تجارت جهانی است، براساس همین قانون عمل کرده است. اما در این زمینه من اطلاعاتی از تعرفه بالای روسیه برای کالاهای ایرانی ندارم، اگر موردی هست بگویید تا پاسخ دهم. اما اجازه دهید مثالی از بازار ایران بزنم. ایران برای محصولات فولاد و آهن روسیه تعرفه زیادی در نظر گرفته است در حالی که این سیاست برای همه کشورها یکسان نیست. اما روسیه چنین موضعی درباره محصولات ایرانی نداشته است.

اجازه دهید به موضوعات اخیر روسیه و ترکیه هم اشاره داشته باشیم. با توجه به تحریم‌های اعمال شده از طرف روسیه علیه ترکیه، آیا جایگاه خاصی برای تجار و بازرگانان ایرانی در نظر دارید یا خیر؟

البته این امکان مناسبی را برای بازرگانی که قصد ارتباط تجاری با کشور روسیه دارند، ایجاد خواهد کرد که ایران هم در این مورد حضور مناسبی خواهد داشت. به این دلیل که به‌طور کلی ارتباط سیاسی و تجاری میان دو کشور سابقه دیرینه‌ای داشته و همواره براساس تفاهم دوجانبه بوده است. این در حالی است که بخش کشاورزی و صنایع غذایی دارای بیشترین توانایی در این باره هستند که می‌تواند شاهد افزایش حجم مبادلات باشد. البته نباید فراموش کنیم امروز شرایط و انگیزه بسیار بالایی در اختیار ایران و به‌طور کلی بازرگانی این کشور به دلیل نزدیک شدن به اجرایی شدن برنامه رفع تحریم‌ها قرار دارد که همین مورد می‌تواند باعث افزایش قابل توجه مبادلات و ایجاد شدن شرایطی منحصر به فرد باشد. پس پاسخ کامل این‌که امروز شرایط برای حضور بازرگانان ایرانی در روسیه به‌خصوص در دو بخش یادشده مهیاست.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها