سلمان رضوی در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح کرد:

حزب‌الله پاسخی کوبنده به رژیم صهیونیستی خواهد داد

ترور سمیر قنطار، مبارز فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی در سوریه واکنش‌های زیادی داشت. عده‌ای آن را اقدامی از سوی اسرائیل برای تنش‌آفرینی عنوان کردند، اما برخی دیگرآن را در راستای ضربه این رژیم به مقاومت دانستند. در همین خصوص با سلمان رضوی، کارشناس حوزه فلسطین و محقق ارشد موسسه مطالات سیاسی ندا گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۸۶۶۶۹۸
حزب‌الله پاسخی کوبنده به رژیم صهیونیستی خواهد داد

با توجه به این که سمیر قنطارخود سال‌ها در رژیم صهیونیستی زندانی بوده، ترور وی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ارزش سمیر قنطار و افرادی که به نوعی اسرائیلی‌ها با هزینه‌های بالا مجبور به آزادی آنها شدند، زیاد است. این رژیم از یک طرف سعی می‌کند با ترور این افراد در حقیقت بازدارندگی خود را به رخ مخالفان بکشد و از طرف دیگرمی خواهد بیان کند افرادی چون قنطار ـ که عامل کشته شدن چند صهیونیست بودند ـ هیچ وقت از چنگ اسرائیل در نمی‌روند و آنها تا رسیدن به هدف تلاش می‌کنند.

نکته دیگر، فرصت‌طلبی اسرائیل غاصب از بحران سوریه است. در حقیقت صهیونیست‌ها احساس می‌کنند اوضاع سوریه در شرایط کنونی بهترین فرصت برای رسیدن به اهدافشان است که از گذشته دنبال آن بوده‌اند.

نکته بعدی اهمیت فوق‌العاده منطقه جولان برای این رژیم است. اسرائیلی‌ها اعلام کردند سمیر قنطار فرماندهی آن بخش از نیروها را به عهده داشته که در جبهه جولان بودند و در حقیقت عملیات قبلی و ترور جهاد مغنیه هم از همین مسأله سر چشمه می‌گرفت.

دیگر موضوع مهم این که اسرائیل بر آن است تا رویکرد ثابت خود را در تروریسم به رخ بکشد. با توجه به این که یوسی کوهن جانشین تامیل باردو، رئیس موساد شده این پیام را می‌خواهد بدهد که تغییر رئیس موساد تاثیری بر سیاست آنها نخواهد گذاشت.

نحوه واکنش حزب‌الله به حرکت‌های ایضایی صهیونیست‌ها چگونه خواهد بود؟

سیدحسن نصرالله طی سخنرانی خود به ترور قنطار واکنش نشان داد. وی صداقت خود را در رفتار و گفتار نشان داده، چراکه در قضیه ترور مغنیه، حزب‌الله به کاروان ارتش اسرائیل حمله کرد و به تلافی آن عملیات، تعدادی از آنها را کشت. از همین رو مطمئنا حتی جامعه رژیم صهیونیستی هم به صحت گفتار ایشان اعتماد و اعتقاد دارد. سمیر قنطار در حقیقت به‌ویژه با توجه به سابقه‌اش حدود 30 سال در زندان بود و به سیدالاسرا ملقب شد. او جایگاه خاصی نزد سیدحسن و حزب‌الله داشت و طبیعتا شهادت چنین فردی نیازمند واکنشی مناسب خواهد بود و واکنش نصرالله از سر احساس و هیجان نیست. با توجه به سوابق واکنشی حزب‌الله، به نظر می‌رسد یکی از شیوه‌های تلافی هدف قرار دادن نیروهای رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی جنوب در جهت پاسخی کوبنده به این رژیم است. با توجه به این که طی روزهای اخیر تعداد گشتی‌های این رژیم در مناطق مرزی بسیار محدود شده، به طور طبیعی این شیوه و تاکتیک از سوی اسرائیلی‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته و آنها هم به احتمال تلافی پی برده‌اند.

آیا این چالش به جنگ تبدیل خواهد شد؟

هر کدام از دو طرف در صدد کنترل اوضاع بودند تا گسترش بحران. اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند مرکزیت بحران سوریه با ایجاد درگیری جدید میان اسرائیل و حزب‌الله از بین نرود و مجدد فضای دو قطبی اسرائیلی ـ ضداسرائیلی که در جنگ 33 روزه سال 2006 به وجود آمده بود بر منطقه حاکم نشود. در سمت مقابل نیز حزب‌الله لبنان در حال حاضر اولویت اصلی را برای مقابله با تکفیری‌ها در داخل لبنان و سوریه قرار داده و طبیعی است حزب‌الله هم دنبال گسترش بحران و درگیری در چند جبهه نخواهد بود؛ ولی با این تفاسیر به نظر می‌رسد حزب‌الله برای ایجاد بازدارندگی متقابل در برابر رژیم صیهونیستی، عملیات محدودی را با هدف تلافی انجام بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها