بارسلونا و ریورپلاته امروز با قضاوت علیرضا فغانی به مصاف هم می‌روند

سوت ایرانی در فینال جهانی

استادیوم یوکوهاما، شهر یوکوهاما و فینال بزرگی که قضاوت آن را یک داور ایرانی عهده‌دار است. امروز قهرمان جام باشگاه‌های جهان درحالی مشخص می‌شود که در کنار ستاره‌های بزرگی چون لیونل مسی، نیمار و لوئیس سوارز، علیرضا فغانی هم در زمین هست و دیدار دو تیم مطرح بارسلونا و ریورپلاته را سوت می‌زند.
کد خبر: ۸۶۵۶۵۴

بعد از پرچم زدن محمد فنایی در فینال جام‌جهانی 1994، این دومین بار است که یک داور ایرانی در فینال یکی از تورنمنت‌های معتبر فیفا حضور دارد. فغانی که سال 2008 وارد فهرست داوران بین‌المللی فیفا شد، در اولین تجربه بین‌المللی خود سال 2009 در فینال رقابت‌های باشگاهی جام پادشاهی کنفدراسیون فوتبال آسیا قضاوت کرد. دومین فینال مهم زندگی حرفه‌ای او قضاوت در دیدار نهایی چلنج کاپ آسیا بود؛ جایی که کره‌شمالی با کارت قرمزی که بازیکن این تیم در دقیقه 32 از فغانی دریافت کرد، بیش از یک ساعت ده نفره بود، اما در نهایت ترکمنستان را برد و قهرمان شد. قضاوت‌های کم‌نقص فغانی باعث شد او به‌عنوان داور چهارم و ذخیره قاره آسیا راهی جام‌جهانی 2014 شود.

البته قبل از راهیابی به جام‌جهانی، فغانی سال 2013 برای قضاوت در جام باشگاه‌های جهان انتخاب شد. کارت قرمز فغانی به رونالدینیویی که آن روز (در دیدار رده‌بندی) برای تیم اتلتیکومینیروی برزیل بازی می‌کرد، شاید معروف‌ترین کارتی باشد که از جیب داوران ایرانی خارج شده است!

در سال 2014، AFC با انتخاب علیرضا فغانی به‌عنوان داور فینال لیگ قهرمانان آسیا بار دیگر مهر تائیدی زد بر توانایی‌های داور بین‌المللی کشورمان. با این حال این پایان درخشش فغانی 37 ساله نبود. او تابستان گذشته یک تورنمنت فوق‌العاده را در استرالیا سپری کرد و در نهایت با قضاوت در فینال جام ملت‌های آسیا 2015، سوت پایانی این رقابت‌ها را در شرایطی که استرالیا با نتیجه 2 بر یک از کره‌جنوبی پیش بود، به صدا درآورد.

حالا بعد از 11 ماه، یک فینال بزرگ دیگر برای علیرضا فغانی از راه رسیده؛ فینال جام باشگاه‌های جهان. فینالی به بزرگی تیم‌های پرستاره و نامدار بارسلونای اسپانیا و ریورپلاته آرژانتین که ساعت 14 به وقت تهران آغاز می‌شود.

در آستانه فینال جام باشگاهای جهان نشریه اسپانیایی مارکا با اعلام خبر قضاوت علیرضا فغانی نوشت، یک داور ایرانی که علاقه‌مند به سینما، ادبیات و شنا کردن است، قضاوت فینال جام‌‌جهانی باشگاه‌ها را به عهده دارد. امروز رضا سخندان و محمدرضا منصوری نیز به فغانی در امر قضاوت کمک خواهند کرد و داور چهارم نیز الیوم از کامرون است.

کنفرانس خبری

لوئیس انریکه، سرمربی بارسلونا در آستانه بازی امروز کمی نگران است. نگران این‌که شاید مسی یا نیمار از آمادگی کافی برخوردار نباشند. او در نشست خبری بازی با ریورپلاته گفت: ما بازی آسانی مقابل گوانگژو نداشتیم و حالا به فاصله کوتاهی باید با یک تیم قوی‌تر بازی کنیم. البته آنچه فکرم را مشغول کرده میزان آمادگی مسی و نیمار است. بارسا در هر مسابقه‌ای شانس اول پیروزی است و این اتفاق جدیدی نیست. انگیزه بازیکنانم برای قهرمانی بسیار بالاست؛ با این‌که بسیاری از آنها پیش از این نیز دو بار چنین افتخاری نصیبشان شده است.

انریکه در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی نتیجه بازی گفت: هر فینالی می‌تواند خطرناک باشد و بسیار دیده‌ایم که تیم قدرتمندتر برنده بازی نشده است. فکر نمی‌کنم شیوه بازی ریور، تفاوت چندانی با شیوه بازی تیم‌های لالیگا یا تیم‌های اروپایی‌ای که به مصافشان رفته‌ایم، داشته باشد. ما سبک همیشگی خودمان را در زمین پیاده می‌کنیم و ریور نیز با یک بازی فیزیکی و درگیرانه سعی در بستن فضاهای خالی خواهد داشت. این فینالی است که باید از حضور در آن لذت برد و سعی کنیم تا بهترین بازی ممکن را به نمایش بگذاریم.

مارسلو گایاردو، سرمربی نام‌آشنای ریورپلاته هم در نشست خبری این بازی گفت: بی‌صبرانه منتظر این بازی هستیم. این یک بازی رویایی برای همه ماست. برای ریور و فوتبال آرژانتین این یک فرصت تاریخی و مهم است. نبردی بزرگ که برایش آماده‌ایم. فقط امیدوارم در بهترین شرایط روحی و فیزیکی به بازی برسیم. از بازیکنانم انتظار دارم خلاقیت‌های فردیشان را در خدمت کار گروهی قرار داده و یک بازی هوشمندانه مقابل بارسلونا ارائه دهند. شکی نیست بارسا در حال حاضر بهترین تیم دنیاست؛ چه از نظر فردی و چه از نظر تیمی اما ریور با شجاعت و قلبی بزرگ مقابل این تیم قرار خواهد گرفت.

گایاردو در مورد رویارویی با مثلث مسی، سوارز و نیمار نیز افزود: دوست دارم بارسا با همه قوا و با این سه مهاجم ارزشمند مقابل ما قرار بگیرد. برای من و ریور، افتخاری است که مقابل سه بازیکن برتر حال حاضر دنیا قرار بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها