jamejamonline
جامعه عمومی کد خبر: ۸۶۵۳۷۳   ۲۸ آذر ۱۳۹۴  |  ۰۹:۲۹

آلودگی هوا بزرگ‌ترین معضل امروز کلانشهرهای ماست و تهران هم از این قاعده مستثنا نیست، به همین دلیل پیدا کردن راهکاری برای کنترل آلودگی را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین اولویت مسئولان شهری از شهرداری‌ها گرفته تا اعضای شورای شهر عنوان کرد.

توسعه مترو؛ کلید حل معضل آلودگی

برای رفع این آلودگی، راه‌حل‌های گوناگونی پیشنهاد می‌شود، اما به نظر من، اگر به دنبال ریشه‌کنی آلودگی هستیم باید قبل از هرچیز دلیل اصلی به‌وجود آمدن آن را پیدا کنیم و ببینیم چرا تهران و بقیه کلانشهرها به مرز خطرناکی از آلودگی رسیده‌اند؟ جواب این سوال هم خیلی روشن است: رشد بی‌رویه جمعیت در شهرهای بزرگ.

به عبارتی جاذبه‌ها و امکانات مختلفی که در شهرهای بزرگ متمرکز شده‌اند، انگیزه را برای مهاجرت و حتی اشتغال افزایش داده‌اند.

حداقل در مورد شهر تهران، این دلیل باعث شده که «ظرف» تهران از جمعیت پر شود، وقتی هم که مظروف از ظرف بیشتر می‌شود نباید انتظاری جز سرریز شدن و به‌وجود آمدن مشکلات داشت.

برای ساماندهی به وضعیت سفرهای درون‌شهری همین جمعیت سر ریزشده، مدت‌هاست طرح جامع حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده اما حتی زیرساخت‌های لازم برای اجرای همین طرح هم هنوز فراهم نشده است.

توسعه مترو یکی از بخش‌های اصلی این طرح است، حتی در دیگر کشورهای دنیا هم طرح جامع حمل و نقل عمومی روی مترو تکیه کرده، اما متاسفانه با وجود علم و آگاهی به همه مشکلاتی که آلودگی هوا به‌وجود می‌آورد، باز توجه و تمرکز ما روی توسعه خیابان‌هاست.

چه بسا اگر به موازات توسعه راه‌ها، بزرگراه‌ها، پل‌های دوطبقه و... به مساله مترو و خودروهای هیبریدی توجه می‌شد الان وضعیت این نبود.

همان‌طور که شهرهای بزرگ دنیا روی مترو سرمایه‌گذاری کرده و جواب گرفته‌اند ما هم باید همین راه را پیش بگیریم و نه فقط خطوط اصلی را گسترش بدهیم، که به دنبال ایجاد خطوط فرعی هم باشیم.

این در حالی است که هنوز منطقه‌هایی از تهران به مترو دسترسی ندارند، مثل همه ساکنان غرب تهران، آن هم با توجه به ساخت و سازهای بی‌رویه‌ای که در این منطقه انجام می‌شود، هنوز یکی از بدیهی‌ترین امکانات شهری، یعنی دسترسی به سیستم حمل ونقل عمومی که مترو یکی از مهم‌ترین نمادهایش است برای ساکنان غرب تهران فراهم نیست.

در حالی که اولین اقدام برای رفع معضل آلودگی و حفظ محیط‌زیست کلانشهرها همین بحث توسعه مترو است.

متاسفانه گزارش‌هایی به دست من می‌رسد که در روزهایی که هوا بسیار آلوده است یک شیفت به شیفت کاری کارکنان بهشت زهرا به دلیل افزایش متوفی‌ها براثر سکته قلبی و مشکلات تنفسی اضافه می‌شود بنابراین کنترل آلودگی هوا، در نهایت هم حافظ محیط‌زیست است و هم حافظ‌جان‌شهروندان.

محمد حقانی - رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شرایط ازدواج استان به استان متفاوت است

شرایط ازدواج استان به استان متفاوت است

مقایسه اجمالی آمار ازدواج در سال‌های اخیر و اوایل دهه90، به‌وضوح نشان می‌دهد آمار ازدواج به طور کلی پایین آمده است اما این‌که میان همین آمار، باز هم برخی از استان‌ها وضعیت بهتر و بعضی دیگر در وضعیت اصطلاحا قرمز قرار دارند، طبیعتا نشات‌گرفته از شرایط اقتصادی و فرهنگی متفاوت در هرکدام از آنهاست.

 شاید یک روز نوبت ما هم رسید

 شاید یک روز نوبت ما هم رسید

من تا به حال پیاده‌ روی اربعین نرفته‌ام، کربلا هم همین‌طور، هر بار به دلیلی نشده است. بگذارید به این حساب که می‌گویند فلانی قسمتش نبوده است.

اربعین مردم

اربعین مردم

از ابتدای سال ۹۰ راهپیمایی اربعین بعد از گذشت سال‌ها از این سنت حسینی، توجه جهانیان را به خود جلب کرد؛ پدیده‌ای که با پیوستن شیعیان کشورهای همسایه و کشورهای غربی و اروپایی به رویدادی بین‌المللی تبدیل شد، پدیده‌ای که پایه و اساس آن مردم بودند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

نیازمندی ها