چگونه مرادی با بهبود 11 دقیقه‌ای رکورد ایران،‌ المپیکی شد؟

سهمیه تاریخی‌ برای ماراتن

ایران چند روز پیش اعلام خبر المپیکی شدن احسان حدادی و محمدجعفر مرادی، اهالی دوومیدانی و ورزش ایران را خوشحال کرد؛ زیرا این دونفر بعد از مسابقه‌هایی که حدود یک سال از زمان آن گذشته بود در خانه‌های خود سهمیه المپیک گرفتند.
کد خبر: ۸۶۴۱۲۶
سهمیه تاریخی‌ برای ماراتن

فدراسیون جهانی دوومیدانی با اعلام تعدیل حدنصاب‌های ورودی رقابت‌های المپیک 2016 ریو در رشته دوومیدانی، به احسان حدادی در ماده پرتاب دیسک و محمدجعفر مرادی در ماراتن، سهمیه ورودی المپیک داد. حدادی با ثبت رکورد 22/65 متر در مسابقات لوکزامبورگ آلمان جواز حضور در رقابت‌های المپیک ریو را به دست آورده است. رکورد ورودی ماده پرتاب دیسک برای حضور در رقابت‌های المپیک ریو 65 متر در نظر گرفته شده است.

محمدجعفر مرادی نیز با ثبت رکورد 2 ساعت و 17 دقیقه و 41 ثانیه ورودی حضور در رقابت‌های المپیک را کسب کرده است. رکورد ورودی ماراتن رقابت‌های المپیک ریو نیز2ساعت و 19 دقیقه است.

مرادی 25 ساله با ورود به المپیک، دومین نفری است که از ایران در تاریخ ماراتن المپیک شرکت می‌کند و چنانچه سهمیه با وایلد کارت علی باغبانباشی را در نظر بگیریم مرادی نخستین کسی است که سهمیه ماراتن المپیک را به طور مستقیم دریافت کرده است.

این دونده ماراتن 10 سال است در مواد مختلف دوومیدانی فعالیت دارد، اما در سال‌های اخیر در تورنمنت‌های ماراتن حضور یافت و موفقیت‌هایی نیز به دست آورد. مرادی که از گرفتن سهمیه المپیک خوشحال است، می‌گوید: مزد تلاش‌های خودم را گرفتم، زیرا در این سال‌ها کسی به عنوان یک ورزشکار ماراتن به من توجه نکرد.هر وقت خواستم درباره حضور در مسابقه‌ای حرف بزنم به من گفتند توهم دارم، زیرا به اعتقاد آنها موفقیت در ماراتن اصلا برای یک ورزشکار ایرانی میسر نبود.

مرادی درباره وضع ماراتن در ایران ادامه می‌دهد: چون ورزشکاران این رشته از سوی مسئولان باور نمی‌شوند حال و روز ماراتن ایران اصلا خوب نیست، اما باید بگویم استعدادهای خوبی در ایران داریم که به خاطر بی‌توجهی‌ها از ماراتن گریزانند. اگر چه این ورزش میان مواد دیگر دوومیدانی سخت‌تر است.

ماراتن در المپیک دارای احترام ویژه‌ای است که مرادی به اهمیت این ورزش در المپیک آگاه است و حضورش را اعتباری برای ورزش ایران می‌داند. او می‌گوید: ماراتن سمبل المپیک است که بیشترین تعداد ورزشکاران را در خود جای داده است.من در رقابت‌های سوئد به همراه 30 هزار نفر دویدم و در ماراتن المپیک همراه 50 هزار نفر خواهم دوید. این تعداد نمایندگان کشورها اهمیت و روح المپیک را میان ورزش‌های دیگر نشان می‌دهد.

در حال حاضر مرادی برنامه‌اش را به فدراسیون تحویل داده، اما دوست دارد تمریناتش را در آمریکا دنبال کند. دونده ماراتن ایران می‌گوید: اشکان غلامی، مربی من در آمریکاست و از طریق وی برنامه‌های تمرینی را دریافت می‌کنم. اگر شرایطی به وجود بیاید که بتوانم به آمریکا بروم در آمادگی من تاثیر بسزایی می‌گذارد. باید ببینم نظر فدراسیون دوومیدانی چیست. تاکنون در بسیاری از رویدادها با علاقه و هزینه شخصی شرکت کرده‌ام، اما رویدادی به بزرگی المپیک متفاوت است و برنامه‌ریزی ویژه‌ای می‌طلبد.

دختر پنجگانه

این روزها علاوه بر پنج ورزشکار المپیکی دوومیدانی، ورزشکاران دیگر این رشته در مواد مختلف سرگرم آماده‌سازی برای رقابت‌های مختلف هستند. در بین خانم‌ها لیلا رجبی المپیکی شده، اما سپیده توکلی، مریم طوسی و الناز کمپانی هم تمرینات‌ خود را دنبال می‌کنند. الناز کمپانی به تازگی از اردوی کیش به شیراز بازگشته و منتظر تصمیم فدراسیون دوومیدانی برای پیگیری تمرینات خود در تهران است.

دارنده برنز 60 متر با مانع داخل سالن آسیا درباره تمرینات کیش می‌گوید: تمرینات خوبی بود که با موفقیت انجام شد. برای حفظ آمادگی به دست آمده در نظر دارم همراه تیم جوانان در تهران تمرین کنم.

الناز کمپانی حدود دو ماه است که رشته اش را از دوهای 100 و 60 متر با مانع تغییر داده و اکنون یک ورزشکار هفتگانه است. وی درباره این جابه‌جایی می‌گوید: از مدت‌ها قبل در نظر داشتم ورزشکار هفتگانه باشم. مربیان و کارشناسان دوومیدانی هم نظر مرا داشتند و به این ترتیب تصمیم خود‌ را برای آماده‌سازی ‌ در هفتگانه گرفتم.

در رقابت‌های داخل سالن مسابقه‌های پنجگانه برگزار می‌شود و الناز کمپانی مجبور نیست 200 متر بدود یا پرتاب نیزه داشته باشد. او می‌گوید: در رشته‌های دیگر شانس خوبی دارم تا بتوانم ورزشکاری موفق در پنجگانه داخل سالن باشم.

رقابت‌های داخل سالن آسیا اواخر بهمن در قطر برگزار می‌شود و رکورددار دوهای 60 و 100 متر ایران باید تا آن موقع بتواند در رقابت‌های قهرمانی ایران و تورنمنت بین‌المللی فجر حدنصاب‌های لازم را به دست آورد.

از تهران تا بوشهر

سرما و آلودگی هوای تهران پای ورزشکاران دونده را به شهرهای جنوبی کشانده است. دونده‌هایی که خود را برای رقابت‌های داخل سالن آسیا آماده می‌کنند برای دویدن در مترهای بیشتر به فضاهای بازتر با هوای سالم‌تر نیاز دارند که مهدی زمانی تصمیم گرفته است به بوشهر برود و در آنجا به اهداف تمرینی‌اش دست پیدا کند.

زمانی مانند بسیاری از دونده‌های داخل سالن انگیزه موفقیت در آسیا برای ورود به رقابت‌های جهانی آمریکا دارد. رقابت‌های جهانی اسفند برگزار می‌شود و مهدی زمانی زیر نظر عاکفیان، مربی خود به‌شدت تمرین می‌کند. او می‌گوید: برنامه‌های آماده‌سازی‌ام را بنا بر واقعیت‌ها به فدراسیون دوومیدانی تحویل دادم و انتظارم این است توجه لازم صورت بگیرد. در مسابقه‌های قهرمانی داخل سالن جمعی از برترین‌های آسیا حضور دارند بنابراین باید با آمادگی مناسب به دیدار با رقبا رفت.

مهدی زمانی دو سال پیش مدال طلای 400 متر داخل سالن آسیا را در مسابقه‌های چین به گردن آویخت و رکورددار باشگاه‌های ایران است. او از بی توجهی‌هایی که در سال‌های اخیر به دوومیدانی شده گله‌مند است و درباره تغییر و تحولات اخیر این ورزش می‌گوید: تغییر و تحولات و شخصی که رئیس فدراسیون می‌شود، مهم نیست. مهم این است شخصی که می‌آید بتواند برای دوومیدانی و ورزشکارانش کاری انجام بدهد، درآمدزایی لازم را انجام بدهد و قدم‌های مثبتی برای این رشته بردارد. با وجود مدیریت جدید برنامه هایم را اعلام کرده‌ام و در نخستین اقدام به بوشهر می‌روم تا اهداف تمرینی‌ام را در آنجا دنبال کنم.

این ورزشکار دونده همزمان با رقابت‌های داخل سالن به رقابت‌های انتخابی المپیک هم فکر می‌کند و می‌گوید: تمام‌ تلاشم این است ورودی المپیک را به دست آورم؛ از این رو در مسابقه‌هایی که بعد از عید برگزار می‌شود کم نمی‌گذارم.

تغییرات جدید

فدراسیون جهانی دوومیدانی،‌ ورودی‌های جدید این رشته را برای حضور در المپیک اعلام کرد و در چندین رشته تغییراتی ایجاد شد. مهم‌ترین تغییر در پرتاب دیسک رخ داد و با کاهش یک متری سهمیه از 66 متر به 65 متر، احسان حدادی موفق شد راهی ریو شود. در ماراتن نیز که ورودی اولیه، 2 ساعت 17 و دقیقه بود، به 2 ساعت و 19 دقیقه تغییر کرد تا پنجمین سهمیه دوومیدانی ایران در المپیک،‌ نصیب محمدجعفر مرادی شود. در پرتاب چکش هم تغییراتی رخ داد و بر این اساس، دوومیدانی‌کارانی که رکورد 77 متر بر جای بگذارند، می‌توانند به المپیک بروند. ورودی ابتدایی این ماده 78 متر بود.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها