مصباحی مقدم در گفت و گو با جام جم آنلاین :

بررسی لایحه 95 با تاخیر مواجه خواهد شد

سخنگوی دولت با عذر خواهی از تاخیر در ارائه لایحه بودجه 95 گفت: ظرف چند هفته آینده لایحه بودجه 95 را به همراه برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس خواهیم کرد.
کد خبر: ۸۶۲۸۱۱
عذر خواهی از تاخیر ارائه لایحه بودجه و ماجرای تماس اردوغان با روحانی

"محمدباقر نوبخت" سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: دولت می‌توانست بودجه 95 را 15 آذرماه به مجلس تقدیم کند، اما چون مجلس خواستار ارائه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه به‌صورت همزمان بود، نتوانستیم ارائه دهیم.

وی افزود: بنابر این برای اینکه همین مساله سوژه دعوا و اختلاف نشود این خواسته را برآورده کردیم و به مجلس اعلام کردیم که ظرف چند هفته آینده بودجه را همزمان با برنامه تقدیم مجلس می‌کنیم.

نوبخت با بیان این که دولت تاکنون 48 ساعت از ارائه لایحه بودجه تخلف کرده، تصریح کرد: بنده از طرف خودم و دولت بابت تاخیر در ارائه لایحه بودجه عذرخواهی می‌کنم .

وی تاکید کرد: دولت به احترام مجلس و به رغم اینکه برای تنظیم مجدد لایحه می‌بایست از اسناد فرادستی استفاده کند، همکاران سازمان مدیریت وبرنامه ریزی را بسیج کرد تا همزمان با لایحه بودجه لایحه برنامه ششم نیز ارائه شود.

نوبخت با بیان اینکه زمزمه هایی به گوش می‌رسد که شاید دولت مایل نیست مجلس فعلی برنامه ششم را بررسی کند، افزود: برنامه ششم 44 تبصره دارد که باید در 30 شورا از دستگاه‌های مختلف گزارشهایی تهیه و جمع بندی شود و بعد از بررسی به ستاد برنامه ارایه شود که از مرکز پژوهش‌های مجلس و نواب رئیس مجلس نیز خواسته شد تا در جلسات بررسی برنامه حضور داشته باشند. که در اینجا جا دارد از همکاری مجدانه نواب رئیس مجلس که در تمامی جلسات حضور داشتند قدردانی کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مجلس برای رسیدگی به لایحه بودجه زمانبندی مشخصی دارد اظهار داشت: نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق برای این کار وقت مشخصی دارند و با احتساب همه این مسائل متوجه خواهید شد که سال گذشته که ما سروقت و بدون تخلف لایحه را به مجلس تقدیم کردیم این بودجه چه زمان بدست ما رسید.

نوبخت در ادامه افزود: بنده شخصا سالها سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه بوده‌ام و همه این قوانین را به خوبی می‌دانم، از این‌رو نظر به مسائل گسترده‌ای که دولت با آن روبروست پرداخت به این مسائل صرفا اتلاف وقت است و انرژی دولت را بیهوده می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه مجلس همیشه در همان زمان هم تا حدود یک ماه تساهل انجام می‌دهد بیان داشت: بعد از این هم حتما مطالبه خواهد شد که آنچه که انجام داده‌ایم منطبق با اسناد فرادستی است و این مسئله نیز فرایندی طولانی را می‌طلبد تا دولت انرژی بگذارد و توضیح دهد که اقتصاد مقاومتی چارچوب تعیین این موارد است.

وی افزود: در ارتباط با برنامه ششم ما موظف هستیم که به محض آماده شدن بودجه از اصحاب رسانه دعوت بعمل آوریم، من بعنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی علاقمند هستم که رسانه‌ها همواره در جریان باشند و با توجه به وظیفه ما مبنی بر حل مشکلات ما از رسانه‌ها انتظار داریم ما را در این راستا حمایت کنند و اجازه ندهند که زحمات دولت پایمال شود.

پرونده "پی‌ام‌دی" بسته نشود، برجام هم اجرا نمی شود

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده PMD تا تاریخ 24 آذر بسته خواهد شد؟ تصریح کرد: این پرونده تا این تاریخ باید بسته شود زیرا با مواضعی که رهبر انقلاب تعیین کرده‌اند در صورت عدم تحقق آن ما نیز برجام را اجرا نخواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ادعاهایی مبنی بر اینکه دولت بودجه را نسبت به شرایط رفع تحریم تحلیل کرده است، اظهار داشت: با مقایسه ارقامی که ما برای نفت تعیین کرده‌ایم به وضوح مشخص خواهد بود که این رقم در صف تحریم درنظر گرفته شده یا در زمان پساتحریم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما از اصحاب رسانه خواهشمندیم از تصمیم‌های منطقی ما دفاع کنند، گفت: بنده معتقدم دولت در مسیری منطقی حرکت می‌کند و حمایت رسانه‌ها از این مسیر منطقی بیشتر نتایج مطلوبی درپی خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نوبخت در تشریح جزئیات بودجه بیان داشت: ما در سازمان برنامه‌ریزی برای منابع نفت و منابع مالیات پیش‌نویسی ارائه دادیم که هنوز قطعی نشده است و به محض قطعی شدن آن پاسخگو خواهیم بود زیرا گاهی پیش از قطعی شدن برنامه‌ها اطلاعیه‌ای درخصوص آنچه که در نظر گرفته شده می‌دهیم و پس از آن با عوض شدن برخی برنامه‌ها براساس قوانین متهم به دروغ می‌شویم که این درست نیست، پس صبر کنید تا در وقت لازم لایحه برنامه و لایحه بودجه را ارائه دهیم.

گزارش آمانو

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه جلسات عراقچی با نمایندگان 1+5 چه نتایجی دربر داشته است گفت: آقای عراقچی از نتایج این گفت‌وگوها راضی بود و گزارش "یوکیا آمانو" برای شورای حکام مستلزم اعلام نظر اعضای این شوراست اما در مجموع گزارش خبر از صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌دهد و امیدواریم که براین اساس پرونده ما در شورای حکام بسته شود که در این صورت اقداماتی را آغاز خواهیم کرد و به دنبال آن طرف مقابل موظف است تحریم‌ها را لغو کند.

وی در ادامه بیان داشت: دربحث توسعه، کتابی از رئیس جمهور منتشر شده است که فصل 24 آن با بیان نگاه وی بر توسعه انسانی بی‌محوری است که با استراتژی‌های اقتصاد عدالت‌گر و برپایه توسعه است از این‌رو در نخستین برنامه‌ای که در دولت ایشان تدوین می‌شود، رئیس جمهور برنامه خود را برای اجرای اسناد مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تنظیم خواهد کرد.

بالاتر از اردوغان هم نتوانسته ایران را تهدید کند

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات و ادعاهای اردوغان رئیس جمهور ترکیه، تاکید کرد: بنده به صورت صریح و روشن می‌گویم که اظهارات اردغان نادرست و سوال برانگیز بود، در مرداد ماه گذشته و در تماس تلفنی میان رئیس جمهور کشورمان و اردوغان، وی اظهار نگرانی کرد که یکی از رسانه‌های ایرانی مطلبی را در مورد وی و خانواده‌اش نوشته‌ است و جناب رئیس‌جمهور هم گفتند که رسانه‌ها برای هرکسی مطلب می‌نویسند اینجا درباره خود مقامات دولتی هم مطالبی می‌نویسند، چرا که کشور ما صاحب دموکراسی است، در ایران آزادی بیان است و اصلا بحث تهدید نبود.

وی ادامه داد: آقای اردوغان اگر ادعا، تهدید و هشدار داده، بداند که وزیر خارجه ما به بالاتر از او گفت که "هیچ‌وقت یک ایرانی را تهدید نکند". بالاتر از اینها نتوانستند ما را تهدید کنند.مشاوران آقای اردوغان اطلاعات درست به او بدهند و ترکیه را با همسایگانش درگیر نکنند. آنها معضلات زیادی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها